Pag.168= EVALUARE
1=Perspectiva narativa: Intamplarile sunt relatate la
persoana a III-a (viziune dindarat).
Naratorul este obiectiv, detasat, nu
se implica in ceea ce povesteste. Deasemenea este omniscient
si omniprezent.
Chiar daca tonul este obiectiv, naratorul nu este absent, ascunzandu-se sub
unele masti, precum Felix Sima,
personajul reflector, prin intermediul caruia realizeaza caracterizarea directa
a altor personaje. situarea exacta a actiunii intr-un
cadru bine definit din punct de vedere al timpului si al spatiului, dandu-se
detalii topogrfice, utilizandu-se o descriere a strazii realista si
observandu-se fiecare detaliu fin.
Caracteristicile strazii si ale
casei sunt surprinse de un narator specializat, desi observatia ii este atribuita
personajului-reflector, autorul apelează la un narator omniscient
pentru a prezenta acţiunea şi personajele. Omniscienţa este evidentă
încă din incipitul romanului, realizat în stil balzacian. Romanul se deschide
cu prezentarea străzii Antim şi a casei în care locuieşte Costache
Giurgiuveanu, unchiul lui Felix Sima, orfanul venit de la Iaşi pentru a-şi
continua studiile la Facultatea de Medicină. Toate aceste detalii sunt
furnizate de naratorul extradiegetic, care are acces la intimitatea personajelor.
Erudiţia arhitecturală care se vădeşte în descrierea casei lui moş Costache
susţine omniscienţa naratorului: „strada avea un aspect bizar. Nici o casă nu
era prea înaltă şi aproape nici una nu avea cat superior. Însă varietatea cea
mai neprevăzută a arhitecturii (operă îndeobşte a zidarilor italieni ), mărimea
neobişnuită a ferestrelor, în raport cu forma clădirilor, ciubucăria, ridiculă
prin grandoare, amestecul de frontoane greceşti şi chiar ogive, făcute însă din
var şi lemn vopsit, umezeala, care dezghioca varul, şi uscăciunea, care umfla
lemnăria, făceau din strada bucureşteană o caricatură în moloz a unei străzi
italice.” Prezentarea în detaliu a timpului şi a spaţiului, detaliile
de mimică şi de gestică ale personajelor, înregistrate fidel pe parcursul
acţiunii demonstrează omniscienţa naratorului. Acesta stabileşte o
legătură între trăsăturile fizice şi cele morale ale unui personaj, respectă în
relatare principiile cauzalităţii şi coerenţei, este în permanenţă informat,
ştie totul, are o viziune de ansamblu asupra universului ficţional. Din
punctul de vedere al informaţiei livrate, naratorul omniscient este şi un
narator creditabil. El spune tot ce ştie Naratorul omniscient
ştie mai mult decât personajele sale şi, omniprezent, controlează evoluţia lor
ca un regizor universal. Personajele dobândesc, în acest mod, statut
de marionetă, acţionând automat, după voinţa naratorului păpuşar. Deşi adoptă
un ton obiectiv, naratorul nu este absent, ci comunică, prin postura de
spectator şi comentator al comediei umane reprezentate, cu instanţele narative.
El se ascunde în spatele măştilor sale, fapt dovedit de uniformitatea
limbajului.2=suspans=nu urca treptele,cu gand sa gaseasca o modalitate de a intra,fara a bate lausa.
3=nehotararea,timiditatea,bunul simt
4=casa veche,neingrijita
5=CD=…daca putea da de cineva in odaile de serviciu///sa-si dea seama//
6=da=complem.direct=verb,conj1,mod infinitive
De cineva=compl.indirect=pron nehot,sing,acuzativ,
Prezenta=compl.direct=subst com,sing,femin,acuz,artic hot,,a``
Sonerie=compl direct=subst com,sing,femin,acuz,neartic.
7=elevelor;(ca);(la care)cui;(ca);;(ca);
8=caracterizarea Vitoriei Lipan