marți, 27 aprilie 2021

Imaginează-ți că ai fost în excursie la Conacul Chicuș, devenit muzeu. Redactează un e-mail, de cel puțin 150 de cuvinte, adresat prietenului tău Andrei, prin care să îl convingi să viziteze conacul, inserând în mesaj o secvență narativă, una descriptivă și una argumentativă. Adresa de e-mail a lui Andrei este andrei123@abc.ro, iar a ta este narcis456@abc.ro sau narcisa456@abc.ro

 

de la :  narcis 456 @abc.ro
către:  andrei 123@abc.ro
subiectul : o vizită la un muzeu

 

Multă vreme m-au obsedat poveștile pe care le-am auzit în copilărie despre haiduci,domnitori,palatele cu secretele lor,toate îmi deschideau ferestre către lumi din trecut.
Bunicul,istoric în felul lui, îmi povestește câteodată despre secolul al XIX-lea,ascult despre o lume fascinantă, momente interesante, fundamentale schimbări istorice, politice,despre oameni  care se opun, crezând că lumea lor e periclitată de aceste schimbări.
 Și iată-ne ajunși într-o amiază de primăvară undeva aproape de malul Dunării la conacul Chicuș, un fel de obiect spațio-temporal; e cea mai importantă casă de la marginea unui sat vechi din sudul Moldovei.Ghidul se prezintă și aud că are același nume cu al fostului stăpân al conacului.Suntem într-un parc cu plopi și salcâmi,iar în depărtare văd un iaz ca o oglindă aruncată de o mână fermecată.Trecem de pomii impunători și-n față ne apare conacul.Ghidul ne surprinde privirile și ne povestește  că acest conac poate fi asemănat cu un far,un reper în orienarea celor ce caută un drum.
Pătrundem în clădirea albă printr-un pridvor și trecem cu atenție prin camere în care sunt aranjate mobile greoaie ,sculptate din lemn de nuc,cireș,mahon,iar culorile lor închise dau încăperilor o nuanță de vechime,apoi perdelele din pânză sau mătase acoperă geamurile înguste,unele cu vitralii reprezentând scene mitologice.În dulapurile vechi am văzut porțelanuri fine pictate,cărți vechi cu coperțile din mătase sau piele încrustate cu filigrane aurite,argintate.Ne povestește ghidul despre boierul Mihalachi,stăpânul conacului, care prefera partea opusă fațadei,iar aici în odăile minuscule rotunde,mi-au plăcut ferestrele în semicerc.Îți voi descrie două sculpturi ciudate care erau deasupra ferestrelor: un turc cu turban împletit, privind spre sud, altul spre nord--n-am întrebat de ce arhitectul a ales această imagine ,poate că așa era moda acelor ani. Simțeam că-n jurul meu roiesc umbre ciudate îmbrăcate în catifeluri,cu ornamente și pietre prețioase,mantii,dantele ce foșneau în mișcările grațioase,eram salutat de jobenele unor domni ce se-ntorceau de la plimbările de pa malul iazului.Am ajuns și acolo și m-am așezat pe un divan mic la umbra unui salcâm,iar ghidul mi-a spus râzând că acela era locul preferat al boierului Mihalachi(a fost antiunionist).
O altă curiozitate a fost vederea unui salcâm,cel mai bătrân copac de acolo, cu ciorchini de flori galbene, pe trunchiul căruia crescuseră niște țepi lungi,un fel de capcane pentru animalele care treceau pe lângă el.Deși boierul nu ajungea în spatele castelului decât rareori,noi am ajuns și am văzut o curtea păsărilor: mi-au plăcut mai ales curcanii cu guşile lor de culoarea mărgeanului, fazanii cu capetele lucioase, verzi-albăstrii.
Când ne-am odihnit în pridvor,ghidul ne-a povestit că de-a lungul anilor conacul boieresc a fost: cooperativă, cămin cultural,iar astăzi a redevenit ce fusese odinioară: un muzeu--care a fost demult o veche și interesantă locuință boierească.
Ți-am povestit despre acest conac,dorind să petreci alături de mine clipe ale unui trecut ce a existat și care  există în acțiunile noastre prezente,iar, dacă ți-am stârnit curiozitatea,spune-mi și-ți voi trimite adresa sau de ce nu poate îl voi revizita alături de tine.(îți voi trimite și poze făcute în locul acela de poveste)