duminică, 2 aprilie 2017

basmul--Pasărea măiastră de Petre Ispirescu

Imagini pentru pasărea măiastră
(citește-o...este interesantă...)

   Basmul cult este o specie narativă amplă, cu numeroase personaje purtătoare ale unor valori simbolice, cu acțiune implicând supranaturalul și supusă unor acțiuni convenționale, care înfățișează parcurgerea unui drum al dreptății de către erou. Conflictul dintre bine și rău se încheie prin victoria forțelor binelui. Reperele temporale și spațiale sunt vagi, nedeterminate.
Petre Ispirescu și-a câștigat faima de scriitor care a ascultat și a cules basme.,,Pasărea măiastră” este o creație complexă care depășește modelul basmului tradițional printr-o serie de elemente ce evidențiază originalitatea scriitorului.
Spre deosebire de basmul popular, unde predomină narațiunea, basmul cult presupune îmbinarea narațiunii cu dialogul și cu descrierea. Narațiunea este dramatizată prin dialoguri, are ritm rapid, realizat prin reducerea descrierilor. Dialogul are o dubla funcție, ca în teatru: susține evoluția acțiunii și caracterizarea personajelor.                                                                                                                       Tema basmului este triumfului binelui asupra răului. Motivele narative sunt: superioritatea mezinului, călătoria, ruperea unui blestem, aflarea locului de unde poate fi găsită pasărea,vindecarea,travestiul fiului cel mic, demascarea fraților,pedeapsa, căsătoria.
   Acțiunea se desfășoară linear până la un punct,când ciobanul-fiul cel mic se întoarce în timp și povestește cum a luat de la zmei pasărea măiastră. Coordonatele acțiunii sunt vagi, prin neprecizarea timpului și al spațiului,bănuim un timp al credinței:, A fost odată un împărat evlavios şi bun. El avea trei feciori. Pe lângă multe bunătăţi ce făcuse oamenilor din împărăţia lui, a ridicat şi o monastire de care să se ducă pomină.”Intervine ca în legende zădărnicia muncii meșterilor: surparea turnului,simbol al veșniciei cerului,al lui Dumnezeu.Asemenea meșterului Manole, împăratul are un vis,,în a treia noapte”,timp al adevărului,când i se dezvăluie misterul surpării,,  dacă va aduce cineva pasărea măiastră de pe tărâmul celălalt şi să-i aşeze cuibul în turn”-pasărea este o entitate supranaturală de pe alt tărâm,plină de lumină,înzestrată cu puteri magice,cu un cântec deosebit.      Fuziunea dintre real si fabulos se realizează pe parcursul basmului. Destoinicia fiilor plecați în căutarea păsării este probată mai întâi de un vulpoi,animal înzestrat cu darul vorbirii,ce-și poartă un blestem,le cere pe rând mâncare și băutură.Vulpoiul este aici un ghid înțelept,cu puteri magice ce-i transformă pe cei doi fii în stane de piatră, ca pedeapsă a indiferenței. Mezinul pleacă,deși tatăl se împotrivește,pierduse deja doi fii,trece proba impusă de vulpoi,este generos,îi dă acestuia din mâncarea sa,băutură.Acesta este un drum al cunoașterii,al dărniciei.
   Povestea prezintă,fără a marca un timp, aducerea păsării măiastre  de cei doi fii apăruți parcă din neant,turnul nu se mai surpă,oamenii sunt fascinați de înfățișarea păsării,dar aceasta nu cântă,mister nelămurit.Odată cu cei doi fii apare ,,o roabă” devenită ,,găinăreasă”,care-i aduce împăratului o veste: pasărea a cântat ,când în biserică a intrat un cioban.Este un moment de tensiune al basmului: ciobanul este căutat de cei doi fii și de împărat,toți vor dezlegarea misterului.
   Față-n față cei doi: tată și fiu,,nu ştiu ce simţi în inimă când îl văzu aşa de tânăr, blând, smerit şi cu boiul de voinic”,tatăl își recunoaște propriul fiu,cel mic.A doua zi,după o noapte de așteptare pentru amândoi,,ciobanul”îi povestește despre plecarea lui de la casa părintească,întâlnirea cu un vulpoi,cina cu acesta,descoperirea blestemului prin care trecuse,devenind om datorită generozității,iar ca recunoștință îl însoțește în căutarea păsării.Hotarul dintre lumea reală și tărâmul zmeilor este locul marilor încercări.(Băiatul nu-și descoperă identitatea,deși își iubește părintele,greutățile prin care trecuse îl maturizase,îl făcuseră înțelept,povestește ca despre un străin trecut prin încercări.)Descrierea Tărâmului zmeilor este de o frumusețe ireală,plină de strălucire și încântare.Sunt întâmpinați de o fată frumoasă- descrisă ca o ființă nepământeană și totuși de care se simte atras,,cu chipul ca de zahăr...frumoasă,frumoasă”,comparația și repetiția ascund admirația pentru fată.Comportamentul zmeului seamănă destul de mult cu cel uman,are case, îi place bogăția,strălucirea,este atras de frumusețea unei fete,pe care o răpește de pe pământ,luptă.Fata îi explică secretele prin care îi poate înfrunta pe zmeii care au pasărea măiastră,mai ales cum poate supune un cal de-al zmeilor.Povestind,împăratul înțelege că,, ciobanul” este fiul cel mic,iar ,,găinăreasa”este fata adusă de pe tărâmul zmeilor și că pasărea cânta,recunoscându-l.Îi este recunoscător celui ce l-a însoțit ca un adevărat prieten,i-a transformat în stane de piatră pe zmeii urmăritori,regretă că a fost nevoit să dea zmeilor calul năzdrăvan. La rugămintea lui,frații împietriți sunt transformați în oameni,dar își arată invidia și răutatea(asemenea fraților lui Prâslea),când îi taie picioarele,care-i asigurau relația cu lumea exterioară,libertatea de mișcare.Prin întâlnirea cu un orb ce a pierdut lumina cunoașterii,calea, vor ajunge să se vindece cu sângele ,,scorpiei”,vietate fantastică,dar cu sânge miraculos.La rândul ei,fata povestește cum a ajuns umilită de cei doi frați și dovedește adevărul spuselor arătând mărul care ascundea bogățiile zmeilor.În final,dreptatea divină intervine,iar cei doi fraţi sunt pedepsiţi,fuseseră transformați în pietre și tot câte o piatră îi va pedepsi, fiul cel mic se însoară cu fata cea mică şi-i urmează tatălui său la domnie. .
 Fiul cel mic este un personaj în care se împletesc însuşiri omeneşti şi fabuloase. Alături de el se constituie forţe ale binelui: împăratul, vulpoiul, calul, fata,orbul. Personajele care reprezintă forţele răului sunt adversarii fiului: fraţii invidioşi, (care îi doresc pieirea, pentru a se lăuda cu izbânda) şi zmeii, personajele fantastice, care trăiesc într-o lume ce funcţionează după legi proprii, sunt pedepsiţi întotdeauna. Întâmplările se petrec pe două tărâmuri diferite:într-o împărăție oarecare și pe tărâmul zmeilor.Fiul cel mic este cel de-al treilea fiu al împăratului, fiind un personaj complex:este modest, inteligent, are un acut simț al anticipației, este viteaz, curajos, consecvent, cinstit, generos. Acestor trăsături obișnuite li se adaugă cele fantastice: are o forță fizică impresionantă: se luptă cu zmeii, omoară scorpia,îi redă vederea orbului,își vindecă picioarele cu sângele scorpiei,este ajutat de vulpoiul-om,de orb,iar fata  transformă palatul într-un măr,vulpoiul este un tânăr blestemat,dar cu puterea de a transforma omul în piatră.
    Interesant este că niciun personaj nu are nume propriu: fiul cel mic este neînsemnat în familie-al treilea,calitățile se dezvăluie pe parcurs prin iubire,devotament,bunătate,înțelepciune,curaj,acceptă ajutorul altor personaje necunoscute în care are încredere,are și puteri supranaturale,dobândite prin trecerea unor probe de viață..
   Textul se remarcă prin registrul oral, popular al narațiunii, susținut de formulele adresării directe, termeni și expresii populare.