joi, 6 aprilie 2017

fabula--Papagalul și celelalte păsări

Imagini pentru imagini cu papagalul și alte păsări

Lăsând a sa colivie,
În pădure vru să vie
Papagalu-a se plimba;
Şi îndată ce ajunse
Să judece el se puse
Păsările ce cânta.
Că deloc nu suie bine,
Că glasul ei prea lung ţine,
Filomelei tot zicea.
Şi aşa pe orişicare
Pasăre mică sau mare
El să tacă le făcea.
Dar odată supărate,
Păsările adunate,
Împotriva lui strigând,
Merseră ca să vorbească
Cu dânsul, şi să-l silească
Să cânte ceva, zicând:
"Cântă dar tu, împărate;
Fă această bunătate,
Un exemplu să ne dai:
Căci din a ta şuierare,
Socotim cu-ncredinţare
Că prea minunat glas ai."
El atunci stă la-ndoială,
Şi prea cu multă sfială
Le răspunde c-un cuvânt:
"Domnilor! eu râz prea bine
De-alţii; iar cât pentru mine,
Deloc cântăreţ nu sunt."

În opinia mea, scrierea,,Papagalul și celelalte păsări”, de Grigore Alexandrescu este o fabulă, deoarece autorul exprimă alegoric prin intermediul animalelor,păsărilor,plantelor,obiectelor neînsuflețite, acțiuni specifice oamenilor,satirizând defectele acestora și încheindu-se printr-o morală cu conținut educativ.
În primul rând, este o opera epică în versuri cu o structură specifică.Astfel, prima parte se povestește o scurtă întâmplare la care iau parte personaje-păsări:un papagal,pasăre de noroc,dar și de ghinion ce simbolizează flecăreala și alte păsări,considerate prevestitoare,mesagere ale cerului, imaginea sufletului liber, asemănate cu destinul.
  Acțiunea fabulei este simplă, urmează un singur fir narativ, este liniară și concisă. Putem recunoaște în înlănțuirea evenimentelor schița unui subiect epic. Astfel se  prezintă dorința unui papagal de,, a se plimba”prin pădure,părăsindu-și,,colivia”ce-l lipsea de libertate,loc al singurătății. Din acest moment,personificându-l, devine un critic al păsărilor,,ce cântau”,este un fel greșit de a intra într-o situație care îi este necunoscută: manifestarea păsărilor pe care le vedea pentru prima dată.Le corectează,le ceartă,atribuindu-și rolul de dirijor,observând filomelei-rândunica-adevărate reguli de teorie muzicală.Derutate,,supărate”,păsările tac,își potolesc glasurile,apoi vor să li se exemplifice prin cântecul lui propriu,,cu prea minunatu-i glas”,,șuierare”-o ușoară,subtilă ironie!- cum se cântă.Este o adevărată revoltă păsărească exprimată prin verbe:,,strigând,merseră,să vorbească,să silească,să cânte”,iar vocativul,,împărate”susține strigătul de nemulțumire,de neliniște a vieții obișnuite tulburate acum de un oaspete nedorit.
  Răspunsul,monologul- papagalului constituie morala fabulei: are o atitudine de ezitare,din certăreț devine timid,plin de jenă-nu s-a așteptat la o așa cerință,recunoscând printr-un discurs adevărul:,,eu râz de-alții,iar cât despre mine,deloc cântăreț nu sunt”. Prin morală, scriitorul își exprimă dezaprobarea față de papagalul,obligându-l să recunoască adevărul,n-a fost decât un moralist,a criticat pe alții,dar,în final, s-a dovedit un ipocrit.   Principalul mod de expunere este narațiunea, în final apare monologul papagalului,iar vocabularul este simplu.
În al doilea rând, opera prezintă un defect omenesc pus pe seama unui papagal,prin intermediul alegoriei, sugerând omul superficial,căruia îi place să dojenească;înțelegem că niciun om nu-i este superior altuia. Autorul își exprimă atitudinea critică față de defectul înfățișat, urmărind îndreptarea acestuia.
 În concluzie, ținând cont de argumentele menționate, putem afirma că textul citat este o fabulă.