| 
   
Lăsând a sa colivie, 
În pădure vru să vie Papagalu-a se plimba; Şi îndată ce ajunse Să judece el se puse Păsările ce cânta. Că deloc nu suie bine, Că glasul ei prea lung ţine, Filomelei tot zicea. Şi aşa pe orişicare Pasăre mică sau mare El să tacă le făcea. Dar odată supărate, Păsările adunate, Împotriva lui strigând, Merseră ca să vorbească Cu dânsul, şi să-l silească Să cânte ceva, zicând: "Cântă dar tu, împărate; Fă această bunătate, Un exemplu să ne dai: Căci din a ta şuierare, Socotim cu-ncredinţare Că prea minunat glas ai." El atunci stă la-ndoială, Şi prea cu multă sfială Le răspunde c-un cuvânt: "Domnilor! eu râz prea bine De-alţii; iar cât pentru mine, Deloc cântăreţ nu sunt." 
În opinia mea, scrierea,,Papagalul și celelalte păsări”,
  de Grigore Alexandrescu este o fabulă,
  deoarece autorul exprimă alegoric prin intermediul animalelor,păsărilor,plantelor,obiectelor
  neînsuflețite, acțiuni specifice oamenilor,satirizând defectele acestora și
  încheindu-se printr-o morală cu conținut educativ. 
În primul rând, este o opera epică în versuri cu o structură specifică.Astfel, prima parte se povestește o scurtă întâmplare la care iau parte personaje-păsări:un papagal,pasăre de noroc,dar și de ghinion ce simbolizează flecăreala și alte păsări,considerate prevestitoare,mesagere ale cerului, imaginea sufletului liber, asemănate cu destinul. 
  Acțiunea fabulei
  este simplă, urmează un singur fir narativ, este liniară și concisă. Putem
  recunoaște în înlănțuirea evenimentelor schița unui subiect epic. Astfel se  prezintă dorința unui papagal de,, a se
  plimba”prin pădure,părăsindu-și,,colivia”ce-l lipsea de libertate,loc al
  singurătății. Din acest moment,personificându-l, devine un critic al
  păsărilor,,ce cântau”,este un fel greșit de a intra într-o situație care îi
  este necunoscută: manifestarea păsărilor pe care le vedea pentru prima
  dată.Le corectează,le ceartă,atribuindu-și rolul de dirijor,observând
  filomelei-rândunica-adevărate reguli de teorie muzicală.Derutate,,supărate”,păsările
  tac,își potolesc glasurile,apoi vor să li se exemplifice prin cântecul lui propriu,,cu
  prea minunatu-i glas”,,șuierare”-o ușoară,subtilă ironie!- cum se cântă.Este o adevărată
  revoltă păsărească exprimată prin verbe:,,strigând,merseră,să vorbească,să
  silească,să cânte”,iar vocativul,,împărate”susține strigătul de nemulțumire,de
  neliniște a vieții obișnuite tulburate acum de un oaspete nedorit. 
  Răspunsul,monologul-
  papagalului constituie morala fabulei: are o atitudine de ezitare,din
  certăreț devine timid,plin de jenă-nu s-a așteptat la o așa
  cerință,recunoscând printr-un discurs adevărul:,,eu râz de-alții,iar cât
  despre mine,deloc cântăreț nu sunt”. Prin morală, scriitorul își exprimă
  dezaprobarea față de papagalul,obligându-l să recunoască adevărul,n-a fost
  decât un moralist,a criticat pe alții,dar,în final, s-a dovedit un ipocrit.   Principalul mod de expunere este narațiunea,
  în final apare monologul papagalului,iar vocabularul este simplu. 
În al doilea rând, opera prezintă un defect omenesc pus
  pe seama unui papagal,prin intermediul alegoriei, sugerând omul superficial,căruia
  îi place să dojenească;înțelegem că niciun
  om nu-i este superior altuia. Autorul își exprimă atitudinea critică față
  de defectul înfățișat, urmărind îndreptarea acestuia. 
 În concluzie,
  ținând cont de argumentele menționate, putem afirma că textul citat este o
  fabulă. 
 |