joi, 19 septembrie 2019

povestirea,,Prietenul meu”de Ioana Pârvulescu

Povestirea,,Prietenul meu” cuprinde o întâmplare narată(povestită)din punctul de vedere al personajului-povestitor,participant la acțiune.
  Personajul principal este Bogdan , asemenea lui Nică(,,Amintiri din copilărie”)este la vârsta fericită a copilăriei; începe povestirea,adresându-se celor ce vor să-l asculte,despre ziua de marți,o zi deosebită,pentru că urma prima teza din viața de elev în clasa a5 a.Încrezător în cunoștiințele de matematică,știe că va avea succes,chiar glumește propunând un exercițiu.Și totuși este nefericit,pentru că la română are,,probleme”.O admiră pe sora sa,Claudia,delicată,visătoare,ce trăiește admirând flori,nori,într-o lume proprie,fascinantă,de aceea lecțiile de literatură sunt preferatele ei.Cu haz se gândește că ar putea s-o roage să-i rezolve lecțiile la română,dar nu-ndrăznește.
   Portretele celor doi frați sunt identice și cu plăcere băiatul se descrie pe sine și pe sora sa:aceiași ochi verzi,cu gene lungi,păr castaniu,doar felul cum poartă părul îi deosebește.
  Revine la ziua de marți,întrebându-se de ce profesorii de română propun elevilor compuneri despre prieteni și prietenie,nu-și răspunde și scrie câteva propoziții la compunerea pentru școală,,Prietenul meu cel mai bun”.Înțelege că nu va avea succes și îi dezvăluie Claudiei o idee care-l va salva în fața profesoarei de română.Deși Claudia îl atenționează că ceea ce va face este greșit,el se consideră,,îndrăzneț”,curajos și original. Întâmpină câteva piedici:nu-și găsește,ca de obicei,ochelarii,care-i dau un aer interesant-se admiră singur-pleacă pe ploaie,fuge,este udat de o mașină,iar la școală nu-și trădează emoțiile.Orele trec,iar la ora de română profesoara îl pedepsește pe prietenul său,Adi,pentru că din banca lui s-a auzit un lătrat.Atitudinea lui Adi este a unui prieten adevărat:nu-l trădează pe Bogdan,deși știe că din rucsacul lui s-a auzit lătratul.
  Bogdan înțelege că prietenul său,Adi,și-a însușit vina lui și-i mărturisește profesoarei și colegilor că  a scris o compunere din câteva propoziții și în completare l-a adus pe Joi,cățelul său,pentru a-și arăta prietenul cel bun.În clasă se produce agitație,toți vor să vadă cățelul,pe care Bogdan îl descrie amănunțit cu simpatie,cu haz,când le spune despre ,,sindromul câinelui mic”.Descrierea este amănunțită,delicată,duioasă.
   Bogdan îi cere iertare lui Adi,înțelegând că adevăratul prieten este colegul său,apoi a citit mica sa compunere,iar apoi,descriindu-l pe Joi,cățelul său,și-a dat seama că a completat,cu talent,compunerea.Sfârșitul zilei a fost fericit:la teza de mate a luat nota maximă,cățelul a fost admirat chiar de  dirigintele său,iar cele două selfie-uri cu Adi și cu cățelul vor rămâne ca amintiri plăcute.
   Umorul povestirii este dat de starea permanentă de bună dispoziţie a personajului,de bucuria şi plăcerea sa de a povesti, pentru a stârni veselia „ascultătorilor”,prin adresare directă,prin felul în care se compară cu sora sa,prin planul pe care-l face,pentru a completa compunerea cu prezentarea cățelului.
   
   Impresionante sunt gândurile lui Bogdan prin care se înfățișează,recunoscând că nu este lăudăros,când spune că-i place matematica,o admiră pe sora sa mai mare cu firea ei poetică,a înțeles vorbele profesorilor despre cum să aibă răbdare,dar înțelege că adevăratul său prieten este Adi,iar bucuria pozelor este copilărească:Așa se salvează prietenia adevărată.