vineri, 28 august 2020

compunere--În grădina cu flori

 

De câteva ori am văzut-o pe mama răsfoind o revistă în care erau imagini cu flori sau grădini, plante,iar fața ei nu exprima plăcere,bucurie,ci rămânea îngândurată,apoi mi-a povestit despre locul unde crescuse,un loc al florilor.Și iată-mă într-o zi poposind împreună cu părinții într-un loc al amintirilor din copilăria mamei.Acum am înțeles că dragostea pentru aceste minuni ale naturii - florile - n-ar fi fost, poate, niciodată de­pli­nă, fără exis­tenţa acestui mic univers de cu­lori şi miresme,pe care-l știa și-l iubise din copilă­rie.
Era mica grădină din sufletul ei, în care mâinile harnice ale unei femeii sădiseră şi îngri­jiseră toate florile. Ne-a întâmpinat la in­trare și în razele soarelui mi s-a părut că o mai văzusem poate într-un film,poate într-o imagine dintr-o carte.Lângă ea străjuia un maiestuos ar­bust de lă­mâiţă nins de flori albe, al căror parfum dulce-acrişor înmiresma toată curtea.Am alergat spre centrul grădiniţei ocupat de un mare rond, în mijlocul căruia trona o tufă uria­şă de cerceii doam­nei-am râs când mi-am amintit de cerceii doamnei de română-erau la fel. Pe tijele-i înalte, fragile, se înşi­ruiau, la dis­tanţe per­fect egale, flo­ri­celele roz, în formă de inimioare, mai mari la bază, din ce în ce mai mici spre vârf. Iată cre­ţişori roşii, cu flo­rile ase­menea unor bă­nuţi-de unde vin numele acestea,mă gândeam,zâmbind, garofiţe  multicolore,niște flori roşii bătute, cu miros uşor pi­perat, dar şi pestriţe -galben cu roşu-le-am uitat numele. Pe fun­dalul grădinii, lângă gardul ce ne despărţea de strada din spatele casei, se înălţa, până dea­su­pra gardului vechi, cui­şorul - un arbust cu flori minuscule, în for­mă de cui­şoa­re, de un galben-auriu, atât de plăcut mi­ro­si­toa­re, încât în timpul înfloririi, toţi veci­nii care tre­ceau înălţau capul, pentru a afla sursa îmbă­tă­toarei mi­res­me. Preferatul mamei era trandafirul alb, lipit de pe­retele casei. Bucuria mea cea mare a fost ca din când în când îmi dezlipeam frunzele de pe talpă şi mă mi­nunam de im­primeurile firave ale nervurilor acestora. Apoi,m-am ins­talat cuminte pe un scău­nel şi am aş­­teptat ca mama,care o ajuta pe gospodina cu flori să-mi aducă pâinea caldă aurie şi parfumată,nu mai mâncasem niciodată așa ceva...
Un trandafir crescut chiar în dreptul ferestrei casei intrase printr-o spărtură a unui geam şi înflorise în casă, dea­supra mesei de sub fereastră. Poate căuta pe cineva...

Aici, în micul paradis, am învăţat denu­mirile tuturor florilor, aici am privit fascinat agitaţia gâzelor, bondarilor, al­binelor, care culegeau polenul şi nectarul dulce al florilor.

 În ziua aceea mama nu mi-a dat în dar numai gră­diniţa amintirilor ei, ci mi-a împodobit sufletul cu în­ţe­lep­­ciu­ne, generozitate şi dragoste.