luni, 12 octombrie 2020

compunere--Culorile toamnei

 Culorile toamnei încep să aş­tear­nă melancolii prin parcuri şi prin livezi. Soarele îşi despică lumina prin mi­li­oane de picături de apă. În liniştea dimineţii aştept cu nerăb­da­re primele raze de soare,știu că   Octombrie aşază o minunăţie de culori,deși zilele se scurtează şi lumina pierde bătălia cu întunericul. Din când în când plouă în culori.  Mă alint cu dansul, mereu altul, al unei frunze de vie sălbatice. Şi-a luat rămas bun de la celelalte mai tinere,parcă se îndreaptă spre abisul veşniciei şi apoi s-a trezit ancorată între cer şi pământ, de un fir de pă­ianjen. Destul de mare, ruginie, cu marginile găl­bui, stă încovoiată de parcă ar ţine ceva în braţe. Se leagănă, se roteşte în compania unui vânticel căl­duţ şi blând.  Toamna mea frumoasă, aceea în culori de catifea, lăsa locul zilelor mohorâte şi ce­nu­şii. Un miros amărui de frunze arse de nuc umple curtea și-mi pare că  toate sunt acoperite parcă de o lumină firavă. În jurul meu parcă nimic nu e sigur, nicio formă, niciun contur, nicio cărare.  

Știu că trebuia să aştept o zi uscată, fără ploaie şi fără ceaţă, o zi în care soarele să topească, pe la amiază mă­car, bruma aşezată în timpul nopţii, trebuie să aştept să se înmoaie vremea, să nu bată vântul, să coboare peste amiază lumina aceea ciudată care amorţeşte şi cuprin­de ca o pâclă oameni, păsări şi lucruri. Ca o ceaţă umedă care iese dintre copaci, ca o adiere de ploaie, ca o umbră risipită pe frunze ce se zbat mărunt, ca o pasăre care zboară scurt peste crengi.  Nu e greu să trec graniţele din­tre lumile verii și ale toamnei, ele sunt, de fapt, foarte sub­ţiri, ca o ceaţă, ca un abur diafan, atâta de străveziu, încât pot spune că e doar o aripă de vis.Mă îndrept spre pomii cu câteva frunze,îi  îmbrăţişez pe rând, tre­când încet de la unul la altul,iar în urma mea, cad frunzele toate şi un covor gros ruginiu foşnește un cântec vechi,ca un plâns încet...Este acesta un fi­nal tri­umfal, înainte de căderea  brumelor dese, du­pă care culo­rile vii se to­pesc, lăsând locul căr­bu­nelui ve­ge­tal....