marți, 6 octombrie 2020

opera dramatică--,,Victor Ioan Popa ,, Răzbunarea sufleurului”(fragment)

 Scena goală, pustie. E mult înainte de spectacol. Cortina e ridicată. Un singur bec arde pe undeva, în față.

SCENA 1

NENEA COSTICĂ [...] ȘI FETIȚA
(După bătăile reglementare de gong, nenea Costică [...] zice:)
NENEA COSTICĂ: Ei? Ce-i facem, fetițo? (Pauză.) Ȋi mai zicem o dată? (Ca și cȃnd i-ar fi răspuns cineva și l-ar fi contrazis, argumentează.) Ei, nu se poate să ne dăm bătuți! Ori, ori! Acum ori niciodată! [...] Am făcut eu și actori mai mari decȃt tine. Numai cușca aceea și cu mine știm de unde le-a pornit succesul. Așa, fetițo! Ascultă ce-ți spun eu. (Pauză). Ei, hai! Ia-ți inima-n dinți și mai dă-i drumul odată.
FETIȚA (Apare din dosul unui arlechin, tȃrȃndu-și picioarele de oboseală și năduf.): Oooof! Nea Costică, zău că n-are niciun rost.
NENEA COSTICĂ: De ce, fetițo?
FETIȚA: Cum crezi că am să ajung eu să joc rolul coanei Mica, și încă la premieră ...
NENEA COSTICĂ: Cred, de ce să nu cred! Nu da din cap, că știe bătrȃnul ce spune. (Supărat deodată.) Mă rog, sunt eu ori nu sunt sufleur ȋn teatrul ăsta de treizeci de ani?
FETIȚA: Ce are a face una cu alta?
NENEA COSTICĂ: Iar nu răspunzi la ȋntrebare? Sunt ori nu sunt?
FETIȚA: Ești, nea Costică, ești! [...]
NENEA COSTICĂ: Sunt eu om bătrȃn ori nu sunt?
FETIȚA: Ești, nea Costică.
NENEA COSTICĂ: Spusu-ți-am eu, vreodată, o vorbă care nu s-a ȋmplinit ȋntocmai?
FETIȚA: Nu țiu minte ...
NENEA COSTICĂ: Păi cum să ții, dacă nu ți-am spus? Spuneam eu de un actor că o să aibă succese și n-a avut, ori c-o să cadă și n-a căzut?
FETIȚA: Nu știu, nea Costică.
NENEA COSTICĂ: Păi cum să știi, dacă n-am spus? Și ți-am făgăduit eu ție vreodată ceva și nu m-am ținut de vorbă? Hai?
FETIȚA: Dar bine, nea Costică, d-ta uiți că diseară nu e un spectacol obișnuit, e premieră și ȋncă o premieră originală, iar autorul e sclifositul cela ...
NENEA COSTICĂ: Păi tocmai de aceea, fetițo. Lasă-l pe nen-tu Costică să ȋnvȃrtească el șuruburile cum știe [...]. Vasăzică hai, ȋncă o dată.
FETIȚA: Mai stai o clipă, nea Costică, nu pot – zău nu pot. A ieșit toată apa din mine.
NENEA COSTICĂ: Bine, foarte bine! Multă sudoare, mult succes; puțină sudoare, puțin succes, și ioc sudoare, ioc succes. Dar nu-i oboseala de vină. Tu, fetițo, n-ai ȋncredere ȋn vorba mea.

                                                                              (Victor Ioan Popa, Răzbunarea sufleurului)

 

În această piesă de teatru,Sufleurul (persoana care,,suflă”șoptind replicile actorilor ce interpretează pesonajele din piesa de teatru)este cel care creează şi conduce din umbră toată desfăşurarea acţiunii. Sufleurul este cel mai ignorat om al teatrului, dar el este, în acelaşi timp, cel mai nobil („şi Eminescu a fost sufleur, şi Caragiale a fost”). Acest sufleur, deţinător al tuturor secretelor teatrului, doreşte să-şi îndeplinească două visuri: să descopere şi să lanseze el însuşi un actor de talent, pe de o parte, şi pe de altă parte să-i găsească nepotului său perechea.Răzbunarea sa este dorința de a-i face pe ceilalți să vadă adevărata față a talentului unui anonim,de a-i îndrepta pașii acestuia spre reușită.
 Intrigia e simplă, servind doar ca pretext unei imeinse desfăşurări de realități şi de probleme: Nenea Costică, sufleur bătrân într-un teatru de provincie, şi-a petrecut o viaţă întreagă în,, cuşca-i” căscată,este om supus, sortit uitării,ca toţi cei ce lucrează din umbră. O singu:ră ambiţie mare a avut : să descopere u:n talent veritabil și să-i ușureze ascensiunea, spre a-şi asigura, ,măcar în chipul acesta recunoștința posterității.Într-o,, Fetiță”,absolventă de conservator,Sufleorul își pune toată încrederea,studiază cu ea rolul pe care urma să-l joace altcineva,răstoarnă toate piedicile ce se ivesc,încrezător în izbânda ei,îi dă o lecție de viață,când este atrasă de un tip insensibil și este fericit când ,,Fetiței”,o necunoscută, i se oferă un angajament strălucit. Și astfel autorul a dezvăluit un colț de lume mai puțin cunoscut-lumea culiselor unui teatru cu pitorescul ei,cu omenescul,cu tragicul ei.
   Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice.
 Fragmentul citat aparține unei opere dramatice. Ca în orice piesă de teatru textul este divizat în acte care la rândul lor cuprind mai multe scene,aici este scena I. Fiind o operă dramatică, conține indicații scenice prin care autorul dă sugestii privind jocul actorilor și aranjarea decorului,de obicei marcate între paranteze. Personajele comunică prin intermediul dialogului,autorul (naratorul) neintervenind deloc în text.(în fragmentul de față,la început, există o prezentare a personajului,nenea Costică).Fiecare intervenție a personajelor se numește replică și personajul este numit la început și alături se fac unele indicații scenice privind jocul acestuia. Interogația retorică și exclamația retorică au un rol esențial în textul dramatic,sunt folosite pentru a da relief personajelor și pentru a conferi voiciune dialogului și sunt însoțite de o intonație specifică. 
    Titlul arată felul în care omul,sufleurul,cel care asigură confortul emoțional al actorilor,dă satisfacție unei debutante care nu e în măsură să-și facă singură dreptate;este un fel de răsplată pe care și-o dă pentru meseria lui ascunsă de o viață. Sufleurul, în timpul unui spectacol, este cel ce  asigură confortul emoţional al actorilor. Este de-a dreptul reconfortant să se ştie că orice s-ar întâmpla, este cineva în culise care va veni invariabil în ajutor
    Dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Cele două personaje:nenea Costică și Fetița schimbă replici într-un ritm foarte viu.
Pe scenă,,nenea Costică se adresează insistent Fetiței,nemulțumit de absența acesteia,de neputința ei de a repeta un text.Se adresează părintește folosind pluralul,sunt împreună.Mândru de rolul lui în teatru,îi vorbește despre cum a îndrumat spre reușită mulți actori.Fetița este descurajată,trebuie să interpreteze un rol în care fusese distribuită o actriță cunoscută,,coana Mica”,este speriată că interpretarea va fi la,,premieră”.Încrezător în darul lui de a descoperi actori valoroși,nenea Costică îi amintește Fetiței despre seriozitatea rolului lui în teatru:de-acolo din cușca de sub scenă a văzut adevărata viață a teatrului.Interesantă este ultima replică:munca grea și istovitoare,dăruirea pe scenă înseamnă succes,adică primirea favorabilă făcută de public pentru jocul ei.
   În al doilea rând, se observă interesul pentru construcția personajelor. Cele două personaje reprezintă tipologii umane.Nenea Costică  este un om matur,cunoscător al talentului fetei,dornic de a da teatrului o actriță talentată;este insistent  în fața refuzului,argumentând că munca înseamnă dăruire,că succesul va fi obținut prin osteneală,chin; este autoritar,cu vocea hotărâtă a omului ce și-a petrecut o viață în teatru știe să vadă o  persoană înzestrată cu aptitudini remarcabile.
Nu se lasă convins de vorbele timide ale Fetiței pe care o vede o adevărată stea a teatrului,de accea o supune unui adevărat interogatoriu,pentru a-i spulbera neîncrederea.Este un om adevărat, al cărui farmec stă în generozitatea sa demnă şi exigentă.
   Celălalt personaj,Fetița(diminutiv)este o anonimă,nu i s-a dat un nume,pentru a arăta neîncrederea în puterea de a se face remarcată,inocența gesturilor,este lipsită de curaj-crede că nu poate interpreta rolul în care fusese distribuită o actriță consacrată,dar omul care,,sufla”cuvinte,atunci când actorul trece prin niște momente mai speciale,mai tensionate,îi dă curaj,povețe despre încredere,despre depășirea obstacolelor sufletești.Fetița primește,astfel,o lecție de viață: Succesul în carieră este un proces de durată, se obţine treptat, prin muncă și perseverență. 
   Dialogul celor două personaje are replici scurte ,iar indicațiile de regie(didascaliile)arată mișcarea personajelor: mișcarea ezitantă a fetei; hotărârea din glasul sufleorului.
   La începutul scenei autorul prezintă decorul și îl introduce în scenă pe primul personaj.Limbajul celor două personaje este unul normal între doi oameni diferiți:unul cu o experiență de viață,care a văzut multe aspecte din încăperea mică sub scena teatrului și o tânără debutantă,începătoare în teatru,neîncrezătoare în talentul său,în viața teatrului.
   În concluzie, se poate afirma că fragmentul aparține unei opere dramatice,pentru că dialogul este modul principal de expunere, iar prezența indicațiilor scenice au un rol diferit pentru cititor,ajutându-l să-şi reprezinte imaginativ situaţia existentă, pentru spectator, sunt redate vizual prin reprezentarea scenică, pentru regizor ,sunt un suport al punerii în scenă.