sâmbătă, 16 septembrie 2017

eseu --Despre copilărie

Imagini pentru imagini tenis


     „Hai mai bine despre copilărie să povestim, căci ea singură este veselă şi nevinovată. Şi, drept vorbind, acesta-i adevărul.
Ce-i pasă copilului când mama şi tata se gândesc la neajunsurile vieţii, le ce poate să le aducă ziua de mâine, sau că-i frământă alte gânduri pline de îngrijire. Copilul, încălecat pe băţul sau, gândeşte că se află călare pe un cal din cei mai straşnici, pe care aleargă, cu voie bună, şi-l bate cu biciul şi-l struneşte cu tot dinadinsul, şi răcneşte la el din toată inima, de-ti ia auzul; şi de cade jos, crede că l-a trântit calul, şi pe băţ îşi descarcă mania în toată puterea cuvântului…
  Aşa eram eu la vârsta cea fericită, şi aşa cred că au fost toţi copiii, de când îi lumea asta şi pământul, măcar să zică cine ce-a zice.”
     Recitind ,,Aminririle din copilărie”ale lui Ion Creangă,consider că vârsta copilăriei este  magică. Nu ştiu când şi unde începe şi nu ştiu când şi unde se termină.                                                                       În primul rând,copilăria este o lume fermecată, duioasă, dulce, lină, în care orice se poate întâmpla. Orice! Este vârsta la care mă simt mai aproape de Dumezeu și de toate tainele existenţei,spun doar o rugăciune,îi privesc insistent pe cei iubiți și...gata!. Mă pot întâlni oricând cu balaurul cu şapte capete, cu zgripţuroaica cea haină, pot fi magician, erou din basme,filme sau benzi desenate, pot vizita orice loc din lume cu ochii minţii şi cred cu tărie că am fost acolo cu adevărat…
     În opinia mea,copilăria este singurul moment al vieţii în care trăiesc totul la maximă intensitate:plâng şi râd în aceeaşi zi, în care mă supăr şi iert după câteva momente, în care sunt singur şi totodată cu toată lumea.
     În al doilea rând,pe măsură ce trec anii, pe măsură ce am depășit clasele primare, parcă exuberanţa copilăriei  dispare încet-încet. Simt că devin mai serios, zâmbesc mai puţin, nu mă mai bucur de orice nimic, am gusturi, pretenţii rafinate. În același timp iubesc  cu pasiune aspectele noi ale vieții,caut explicații, adevăruri,înțeleg idei,cuvinte,situații,deosebesc.Dar totodată mă bucur atunci când mi îndeplineşte o dorinţă mult aşteptată și aștept cu nerăbdare sărbătorile,îi înțeleg pe cei maturi și, mai ales, simt cum mă atașez mai mult de părinți,bunici,îi ocrotesc pe cei mici.
     Iată de ce  nu înțeleg cum pot unii să trăiască în spaţii închise aproape tot timpul, în faţa ecranului luminos al calculatorului, vorbind zi şi mai ales noaptea cu prieteni de peste mări şi ţări, dar neştiind să-și invite un coleg la o plimbare cu bicicleta sau o „expediţie”pe oriunde.Și mie-mi plac gadgeturile,jocurile,lumea virtuală, nu neapărat monştrii imaginari sau filmele de groază, muzica grea, joasă, care nu reuşeşte să atingă nicio  coardă a sufletului și care va trece ca ,,valul”făcând loc altor nebunii.                                                                                                                                                                           Eu sunt sportiv ,mă antrenez zilnic, dorindu-mi performanțe; concluzionez spunând că viața adevărată este trăită sub cerul albastru---acesta-i adevăratul miracol!!!!!

CONECTORII CE PERMIT REDACTAREA CORECTĂ A TEXTULUI ARGUMENTATIV:

Paragraful discursiv
Conectori/modalizatori specifici
IPOTEZA
Indici ai subiectivităţii evaluative:

(Eu) consider că...

Sunt de părere că...

Mi se pare că...

Cred că...

În ceea ce mă priveşte,...

În opinia mea, ...

După părerea mea,...

Din punctul meu de vedere,...
ARGUMENTAREA/
Indici progresivi:
CONTRAARGUMENTAREA
Un prim argument< Un alt argument

În primul rând,< În al doilea rând,<
venunţarea şi dezvoltarea
Mai întâi,... Apoi,... etc.
argumentelor
Factori cauzali:

Ţinând cont de acest fapt<;

deoarece; căci; pentru că;

de fapt; dovadă că; cum;

având în vedere că; de altfel;

Elemente demonstrative/explicative:

tot  astfel;  în  acelaşi  timp,...;  totodată,...;

simultan,...; concomitent,...; deopotrivă,...;

în chip asemănător...; cu alte cuvinte...; pe

scurt,...; rezumând,...; de exemplu,.. etc.
CONCLUZIA
Conectorii conclusivi/ai consecinţei

argumentării

Deci,<

În concluzie,<

Aşadar,<

Prin urmare,<

În consecinţă,<

Iată de ce,<