duminică, 6 ianuarie 2019

compunere--În grădina bunicilor

Imagine similară
   E început de vară și bunica merge în grădina din spatele casei și-mi spune că după cum e cerul, după cum e aerul, după cum bate lumina şi după cum se mişcă norii, ar putea fi o zi în care nu se întâmplă nimic. Nimic?!?! Dar, spre bucu­­­ria mea, e destul să ies în grădină, ca să mă mo­lip­­­sesc de freamătul ei, de forfota vieţuitoarelor as­cun­­­se printre ier­buri, care sunt neobosite şi de neoprit, în orice mo­ment al zilei. Cât de mică sau de mare ar fi sau doar cât un ghi­veci, gră­dina de lângă casă mă învaţă cel mai simplu alfabet al vieţii, în ritmuri dictate de soare şi de lună, de ceaţă şi de ploi,îmi spune și bunicul ce-și ridică pălăria de paie,parcă salutând lumea.
  Straturile cu legume aliniate au o unduire ușoară, ce aduc un val foșnitor de proaspăt. Încerc să văd legumele ușor pârguite :roșiile,castraveții,ardeii grași și dolofani,ici-colo câte o floare a soarelui caută o rază s-o mângâie,iar la picioarele mele se lungește leneș un dovlecel ce nu se dorește deranjat.Privesc în jurul meu și nu-mi dau seama ce mă atrage.Bunica tocmai îmi spune că e de ajuns sa le acord atenție și ele,legumele,îmi răspund... sigur va fi una care îmi trezește atenția, care mă atrage.Voi aștepta luna lui cuptor când bunica îmi va prepara legumele,iar pomii îmi vor oferi fructele lor zemoase și parfumate.
   Plecăm spre cealaltă parte a grădinii,unde florile cresc pe lângă casa din  povești văruită într-un alb strălucitor.Le privesc și mă întreb dacă ar putea fi o floare care mă reprezintă? Caut cu ochii culorile  și cred că, după ce am descoperit-o, trebuie s-o cunosc, să devenim intimi. Și chiar atunci o pasăre zboară peste noi dintr-un pom în altul, se rotește larg,plutește, se uită la noi,la plante,planează ușor, peste parfumul grădinii.Sigur este invitația de a privi totul în jur.Dar mă opresc și dau cu ochii de niște flori albastre ce seamănă cu clopoțeii sălbatici care au năpădit curtea și au pus stă­pânire pe toate col­ţu­rile gră­dinii. Le văd delicate,purtând o pros­pe­ţime în peta­lele care se ascund ruşinate sub nişte frun­zişoare prelungi.Bunica îmi spune că se numesc căldărușe,iar mie –mi vine să râd.
 Într-un colţ al grădinii trăieşte un salcâm bătrân. În primăvara aceasta n-a mai avut putere să scoată frunze până în vârf. Către cer au rămas nişte crengi golaşe, triste, în neputinţa de-a înverzi. În vârful lor este un cuib părăsit de barză, în care şi-au găsit adăpost zeci de vrăbii mici, gureşe. Toată ziua au ceva de povestit între ele. Nu ştiu de ce a rămas cui­bul fără berze.Bunica îmi spune că în primăvara trecută a văzut cum a venit o barză, a stat o vreme în cuib, a încercat să repare cu cio­cul găurile făcute de ploi şi de vânt, a adus cren­guţe, ca să cârpească stricăciunile,după aceea a plecat. 
Poate că şi-o fi pierdut perechea şi cuibul îi aduce aminte de ea...adăugă bunica, mângâind un trandafir roz,iar apoi oftează: cine ştie câtă amă­răciune poate fi în inima unei berze, cine ştie câtă tristețe a văzut ochii ei, din înăl­ţimile la care zboară? Îi pare rău că n-a ştiut cum s-o ajute și oftează spunând cât de mult i-ar fi plă­cut să-i vegheze curtea şi grădina, de sus, de dea­supra pă­mântului!
    Privind grădina de legume,de flori îmi spun că e ușor să crești flori,legume,le dai un bulgăre de pământ și un fir de apă,iar ele îți oferă,zi de zi,imaginea unei MINUNI.....