vineri, 4 septembrie 2020

compunere--În liniștea naturii

 

Am lăsat în urmă întinderile câmpiei şi, cu cât înaintăm, cu atât peisajul devine mai vălurit, mai divers şi mai spectaculos.Dar cal­mul verde al acestor locuri ascunde taine şi întâmplări greu de numărat. 
Pătrundem eu și bunicul într-un loc învelit în liniște, unde ultimii arbori giganţi: fagi uriaşi, arţari de po­veste, brazi enormi, cum nu credeam că există,stăpânesc un loc sălbatic. Printre ei, mesteceni grandioşi, strălucind alb-argintiu, cu o lumină re­gală.  Un tem­plu al naturii, o fărâmă de Româ­nie aşa cum nu vom mai putea vedea vreo­­dată. Taina crea­ţiei lumii, pământul, aşa cum a fost zidit la începuturi. E timpul să urc, să iau pământul la pas, să-i adulmec potecile, secretele, singurătatea.  Singurătatea e bună? mă face să văd, să aud, să simt toată vraja simplă a pământului.
Mă aşez la poa­lele unui brad pe care patru oameni nu l-ar pu­tea îmbrăţişa împreună. Pare o scară spre pământ pentru cei ce călă­toresc pe nori. Soa­rele de septembrie se scurge de pe o frunză pe alta şi lumina lui ajunge în cele din urmă jos, ca o ploaie verde, dia­fană. Am soarele în faţă: e al meu şi al tutu­rora. Am munţii ăştia bătrâni, pe potecile cărora pă­şesc. Fagii care mă învaţă blândeţea umbrei. Cărarea neştiută prin rugile de mure. Ferigile care foşnesc sub tălpile mele.Păsările care îmi dau târcoale. Simt cum mă îndepărtez de lume cu fiecare pas care mă poartă mai departe, pe pământul ăsta înalt şi vrăjit.  Închid ochii şi nu ştiu dacă vi­braţia pe care o simt este a bradului de care stau lipit sau a întregii păduri. Mă scufund în liniştea limpede, în timp ce o pace răcoroasă mă invadează, Acum îmi pare că păsările pădurii cân­tă în mine, că frunzele foşnesc în braţele mele şi rădă­cini neştiute încep să călătorească spre centrul pămân­tului. Sălbăticia asta e plină de lupi şi urşi, de cerbi şi căprioare, prin iarbă se strecoară salamandre, în margi­nile crângurilor sunt cuiburile berzelor negre. Copacii şi-au împre­unat crengile pe deasupra într-un straniu tunel al tim­pului.
 Din loc în loc, mi­rosul de mentă sălba­tică ne răco­reşte simţurile, iar izvoare reci ne împrospă­tează pute­rile. Potecile se răsucesc una într-alta, ne poartă mai departe. Soarele a urcat în înaltul cerului, ne pri­veşte de acolo cu toată trufia lui încă fier­binte,iar eu sunt doar o făptură măruntă, rătăcind pe un pământ înalt, aflat între munţi, râuri şi peşteri. Încep să aud.Mă înfior, n-ai cum altfel,îmi șoptește bunicul. E ca şi cum muntele a în­ce­put să strige la mine, strigăte prelungi, ascuţite, care ne în­con­joară.
 Mii de flu­turi stăpâ­nesc peisajul.... fluturi albi, fluturi lumină, fluturi uitare,sunt atât de mulţi şi atât de frumoşi, că poţi să înveţi curcubeul doar privin­du-le aripile,îmi spune bunicul mângâind o floare albă răsărită dintre ierburi.