vineri, 2 iulie 2021

compunere--Bucuria de a exista în natură

 

Trenul şerpuieşte leneş şi legănat prin văi­le adumbrite,  simt mirosul dulce al răşinii şi al brazilor.E u cred că e imposibil să nu te opreşti aici, în vârf... oricine se opreşte,fiindcă ţi se taie suflarea în faţa unei atât de neîntinate frumuseţi- coline înalte şi unduitoare, ce îm­brăţişează întreaga vale înverzită, o înconjoară cu rotunjimile lor mănoase, împă­durite des şi misterios, ocrotind-o din toate părţile, cu bunătate, parcă, duios, încât îţi pare că poţi vedea cu ochii liniş­tea curgând mieriu şi molatec. Poposim noi,băieții de diferite vârste,într-o livadă cu soare şi umbra lăsată de arbori, cu răcoare şi arşiţă, loc de linişte şi visare. O lume liniş­tită, ce seconduce după vechi ritmuri. Bunicul și tata vorbesc în șoaptă despre copilăria lor, o fericire pe termen lung. Toate amintirile lor din copilărie sunt legate de locuri verzi: dealuri, pajişti, câmpii, păduri şi ma­luri de ape sau cel puţin un maidan plin de iarbă. Şi pentru că sunt le­gate de locuri verzi, amin­­tirile din copilărie sunt amin­tiri fericite. Amin­tiri pline de libertate, de mi­resme şi de culori. Eu cred că nicio altă vecinătate nu-mi oferă atâ­ta bucurie pe gra­tis pre­cum natura, nu mă ajută să strig din toate puterile: "Opreş­te-te, clipă! Sunt feri­cit!". Dar copilăria zbură hăt, împreună cu ber­ze­le călătoare,suspină bunicul.Mergem și sporovăim,iar mie îmi pare că pri­mii paşi fă­cuţi pe poteca unei păduri par tot­dea­­una mo­­­notoni şi obositori și mi se pare că atunci când ple­căm de acasă, gri­ji­le vin după noi. E ne­voie de timp, ca să alungi roiurile de gân­duri care te îm­piedică să vezi ce se află în ju­rul tău,îmi spune tata. Mergi or­beş­te. Co­pacii ţi se par iden­tici, urcu­şul prea greu, pădu­rea mo­no­tonă şi plic­­ticoa­să. Încet-în­cet, magia na­tu­rii în­­cepe însă se se pro­ducă şi, dintr-odată, des­coper că ceea ce ne încon­joa­ră are perso­na­litate distinctă, via­ţă, iden­ti­tate, că nimic nu sea­mă­nă cu ni­mic, că arbo­rii sunt la fel de di­feriţi ca şi oa­me­nii, că luptă şi ei pentru supre­ma­ţie şi pen­tru lumină, că strălu­cesc diferit, că res­pi­ră altfel şi cu alte arome, că ema­nă o energie dumne­zeiască care începe să-ţi curgă prin vine şi te face să te simţi fericit. Doamne, câ­tă fru­mu­seţe şi via­ţă e în ju­rul meu! Ce clocot de zămislire şi îm­pli­nire! Câtă ar­mo­nie îmi e dă­­ruită pe gratis, păşind, pur şi simplu, pe că­rarea unei păduri. Pretutindeni e doar mi­racol.  Ce minune! Sus, în poiana pe care vara a trans­format-o într-un rai plin de flori sunt... alt om. De undeva a ieşit la lumină ce­va, cine­va, o făptură pe care mi se pare că o cunosc, poate de­mult.Cine e acel cineva?Iar bunicul clipește șiret și-mi spune că poate fi cineva cu mult mai bu­cu­ros şi mai fericit decât mine, cu mult mai liber, cineva care mă ajută să-mi rea­min­­­tesc  cum aș vrea să trăiesc. Cineva cu care mă iden­­tific, fericit că mă regăsesc. Asta mă aşteaptă la ca­­pătul unei dru­meţii prin pădure: pri­velişti frumoase şi un sens. Sensul vie­ţii. Bucuria sim­plă de-a exista.  Am pus palmele pe iarbă şi am început să simt cum vântul se strecoară printre firele lungi, unduindu-le. Un pic mai departe de mine, erau trei brazi cres­cuţi ca trei fraţi, din aceeaşi rădă­cină mă face să exclam:  Ce mi­ra­re să mă opresc o clipă şi să văd viaţa în linişte, de aproape! Miroase a flori de tei şi a crini, dar poate că este doar aerul de aici, prin care au trecut zburând în­geri. Lumea este făcută din umbra unor copaci şi din lumi­nă blândă, din lăcuste şi bondari şi păsări şi foşnet de iarbă înaltă.