Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea
răspunde cerinţelor formulate:
Textul 1
,, În clasa a II-a, la Limba română, l-am avut profesor
pe Toma Dicescu, un dascăl tare bun, de modă veche. Era bătrân, în ultimul său
an de învățământ, căci anul următor a ieșit la pensie. Mărunt și gras, cu
mustăți și cioc, cu ceas de aur purtat la vestă, Nea Tomiță, cum îi ziceam noi,
ne făcea lecții frumoase. Era un om de o rară sensibilitate și avea pentru
scriitorii noștri clasici un adevărat cult. Ne-a impresionat în mod deosebit pe
toți elevii, fără excepție, în ziua de marți, 19 noiembrie 1919.
A intrat în clasă
abătut și cu ochii scăldați în lacrimi. De obicei, cum se suia pe catedră, se
și așeza pe scaun, căci drumul pe scări, de la cancelarie până la clasă, îl
obosea nespus de mult. De data asta, însă, a rămas în picioare, făcându-ne semn
să ne așezăm. Văzându-i ochii înlăcrimați, ne-am gândit că i s-a întâmplat vreo
nenorocire în familie, dar era cu totul altceva. A tăcut câteva clipe, mișcân
du-și buzele și părând că vrea să-și aleagă cuvintele. Apoi a rostit încet, ca
și când ne-ar fi împărtășit o mare taină:
– Băieți... am să vă dau o veste nespus de tristă...
Marele nostru poet Alexandru Vlahuță nu mai este în viață!
Un freamăt se ridică din bănci. Vlahuță era pentru noi,
elevii, unul dintre cei mai mari poeți pe care îi cunoșteam. Îl iubeam cu toții
și era prietenul nostru încă din clasele primare, când îi învățam poeziile pe
dinafară.
Toți rezumaserăm în caietele de compunere povestirile din
chinuita copilărie a micului meșter zugrav iconar Grigorescu... sau minunatele
descrieri din „România pitorească“ și toți ne amintirăm cu surâsul pe buze
întâmplările pline de haz din viața istețului școlar-negustor Mogâldea.
Cum?! Era cu putință oare ca acest iubit poet să moară?
Nu ne venea să credem.
– Să nu uitați,
copii, vorbi mai departe Nea Tomiță: Vlahuță a fost prieten și a viețuit ani și
ani alături de cei mai de seamă scriitori români... L-a cunoscut îndeaproape pe
Eminescu, iar Delavrancea și Caragiale au fost nedespărțiții lui prieteni.
A tăcut câteva clipe, apoi a adăugat:
– M-am gândit c-ar
fi frumos din partea clasei noastre să trimitem o coroană de flori la
înmormântarea marelui poet. Cine dorește și poate îl rog să contribuie. Eu vă
mulțumesc dinainte și mă înscriu cel dintâi pe listă...
În ochi ne jucau lacrimi greu de stăpânit. Trăiam pentru
prima oară asemenea durere. Moartea unui poet. Și n-a fost unul măcar care să
nu contribuie la această ofrandă, renunțând la toate micile economii.
Întâmplarea aceasta ne-a mișcat mult și ne-a făcut să ne
fie și mai drag decât până atunci de bătrânul nostru dascăl de limba română,
care vădise un suflet ales.”
(Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru)
Textul 2
„Să trăiești Mimilică dragă, și să fii bună – să fii bună
pentru ca să poți fi fericită.
Cei răi nu pot fi fericiți. Ei pot avea satisfacții,
plăceri, noroc chiar, dar fericire nu. Nu, pentru că, mai întâi, cei răi nu pot
fi iubiți și-al doilea… al doilea… de! norocul și celelalte „pere mălăiețe“
care se aseamănă cu el, vin de-afară, de la oameni, de la împrejurări asupra
cărora n-ai nicio stăpânire și nicio putere, pe când fericirea, adevărata
fericire în tine răsare și-n tine-nflorește și leagă rod, când ți-ai pregătit
sufletul pentru ea. Și pregătirea este o operă de fiecare clipă – când pierzi
răbdarea, împrăștii tot ce-ai înșirat și iar trebuie s-o iei de la început. De
aceea și vezi așa de puțini oameni fericiți… Atâți câți merită…
A, dacă nu ne-am iubi pe noi așa fără de măsură, dacă
n-am face atâta caz de persoana noastră și daca ne-am dojeni de câte ori am
mințit sau ne-am surprins asupra unei răutăți ori asupra unei fapte urâte,
dacă, în sfârșit ne-am examina mai des și mai cu nepărtinire (lesne-i de zis!),
am ajunge să răzuim din noi partea aceea de prostie fudulă, de răutate și de
necinste murdară, din care se îngrașă dobitocul ce se lăfăiește în nobila
noastră făptură.
Se știe că durerea e un minunat sfătuitor. Cine-i mai
deschis la minte trage învățătură și din durerile altora. Eu am mare încredere
în voința ta. Rămâne să știi doar ce să vrei. Și văd c-ai început să știi asta.
Doamne, ce bine-mi pare c-ai început să te observi, să-ți
faci singură mustrări și să-ți cauți singură drumul cel adevărat!
Așa, Mimilică dragă, ceartă-te de câte ori te simți
egoistă, de câte ori te mușcă de inimă șarpele răutății, al invidiei sau al
minciunii. Fii aspră cu tine, dreaptă cu prietenii și suflet larg cu cei răi.
Fă-te mică, fă-te neînsemnată de câte ori deșteptăciunea te îndeamnă să strigi:
„Uitați-vă la mine!“ Dar mai ales aș vrea să scriu de-a dreptul în sufletul tău
aceasta: Să nu faci nicio faptă a cărei amintire te-ar putea face vreodată să
roșești. Nu e triumf pe lume, nici sprijin mai puternic, nici mulțumire
deplină, ca o conștiință curată.
Păstrează scrisoarea asta. Când vei fi de 50 de ani ai
s-o înțelegi mai bine. Să dea Dumnezeu s-o citești și atunci cu sufletul senin
de azi.
Te îmbrățișează cu drag, Al. Vlahuță
Când ai împlinit șaptesprezece ani
A.Scrie răspunsul pentru cerinţele de mai jos cu privire
la textele date.
1. Numește
două calități ale profesorului, așa cum se desprind din textul 1, pe baza unor
secvențe din fragment. 2 p
2. 2.
Unul dintre prietenii nedespărțiți ai marelui poet care moare pe data de 19
noiembrie 1919 a fost:
3. a. Mihai Eminescu
4. b. I.L. Caragiale
5. c. Alexandru Vlahuță
6. d.
Toma Dicescu
7. Scrie
litera corespunzătoare răspunsului corect......
3. Profesorul Toma Dicescu obișnuia ca atunci când
ajungea în clasă:
a. să rămână în picioare
b. să se așeze pe scaun
c. să fie abătut
d. să le facă elevilor semn să se așeze
Scrie litera
corespunzătoare răspunsului corect........
4. În textul 2 nu se evidențiază:
a. dragostea paternă
b. nevoia de noroc
c. faptul că fericirea este condiționată de bunătate
d. nevoia unei conștiințe curate
Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect.......
5. Notează X în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili
corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din
cele două texte. 6 puncte
Enunţ corect incorect
Personajul-narator din Textul 1 l-a cunoscut personal pe
Delavrancea
Nea Tomiță este numele profesorului de limba română al
personajului-narator.
Două dintre
personajele operelor lui Al. Vlahuță au fost: iconarul Grigorescu și negustorul
Mogâldea.
Vlahuță o sfătuiește pe fiica sa să fie dreaptă cu sine
și aspră cu ceilalți.
Condiția ca un om
să fie fericit este ca el să fie un om bun. Pentru ca un om să fie bun, din
puncul de vedere al lui Vlahuță, el trebuie să se analizeze permanent.
6. Menționează în câte un enunț tiparul textual din
fiecare dintre fragmentele de mai jos.
a) Era bătrân, în
ultimul său an de învățământ, căci anul următor a ieșit la pensie. Mărunt și
gras, cu mustăți și cioc, cu ceas de aur purtat la vestă, Nea Tomiță, cum îi
ziceam noi, ne făcea lecții frumoase. Era un om de o rară sensibilitate și avea
pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult.
b) – Băieți... am să vă dau o veste nespus de tristă...
Marele nostru poet Alexandru Vlahuță nu mai este în viață!
7. Precizează, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură
care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din opera
Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru și scrisoarea
semnată de Al. Vlahuță.
8.Redactează un text de 50-90 de cuvinte, care să susțină
punctul tău de vedere în legătură cu sfaturile părintești ale lui Al. Vlahuță
și necesitatea acestora în formarea unui adolescent.
B. Scrie răspunsul pentru cerinţele de mai jos cu privire
la textele date:
1.Desparte în silabe cuvintele următoare și precizează
numărul de sunete și de litere al fiecărui cuvânt: „ceartă“ și
„deșteptăciunea“.
2. Valoarea verbului subliniat din secvența: „Na fost
măcar unul care să nu contribuie“ este:
a. predicativă
b. copulativă
c. impersonală
d. auxiliară
Scrie
litera corespunzătoare răspunsului corect.....................
3. Rescrie enunțul: „Trăiam pentru prima dată o asemenea
durere“ înlocuind termenul durere cu un antonim și termenul prima cu un
sinonim.
4. Transcrie din fragmentul următor trei substantive cu
funcții sintactice diferite, precizându-le: Vlahuță era pentru noi, elevii,
unul dintre cei mai mari poeți pe care îi cunoșteam.
5. Transformă construcția activă din secvența: so
citești și atunci cu sufletul senin de azi într-o construcție pasivă.
6. Alcătuiește un enunț asertiv în care cuvântul prostie
să aibă funcția sintactică de atribut substantival genitival și un enunț
interogativ în care termenul tău să aibă funcția sintactică de atribut
adjectival în nominativ.
7.Completează spațiile libere din textul de mai jos cu
forma adecvată: Dar mai ales (a voi – modul indicativ, timp viitor anterior,
persoana I, număr singular) ..................................... să scriu de-a
dreptul în sufletul tău ………………………….. (adjectiv pronominal demonstrativ, forma
de apropiere) lucru: Să nu faci nicio faptă a cărei amintire te-ar putea face
vreodată să roșești.
8.Asociază fragmentul din Cișmigiu & Comp. Bună
dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru cu un alt text literar studiat sau citit ca
lectură suplimentară, prezentând, în 50-90 de cuvinte, o asemănare și o deo -
sebire dintre aceste
SUBIECTUL al IIlea
Imaginează-ți că ai primit de la tatăl tău scrisoarea
redactată de Al. Vlahuță. Redactează o pagină de jurnal, în 100-150 de cuvinte,
în care să descrii emoțiile/experiențele, sentimentele generate de scrisoare.
În cadrul textului vei respecta convențiile jurnalului, vei prezenta o secvență
descriptivă și una explicativă.