vineri, 22 octombrie 2021

Imaginează-ți că ai primit de la tatăl tău scrisoarea redactată de Al. Vlahuță. Redactează o pagină de jurnal, în 100-150 de cuvinte, în care să descrii emoțiile/experiențele, sentimentele generate de scrisoare. În cadrul textului vei respecta convențiile jurnalului, vei prezenta o secvență descriptivă și una explicativă.

 

,,Să trăiești Mimilică dragă, și să fii bună – să fii bună, pentru ca să poți fi fericită!
Cei răi nu pot fi fericiți. Ei pot avea satisfacții, plăceri, noroc chiar, dar fericire nu. Nu, pentru că, mai întâi, cei răi nu pot fi iubiți și-al doilea… al doilea… de! norocul și celelalte „pere mălăiețe“ care se aseamănă cu el, vin de-afară, de la oameni, de la împrejurări asupra cărora n-ai nicio stăpânire și nicio putere, pe când fericirea, adevărata fericire în tine răsare și-n tine-nflorește și leagă rod, când ți-ai pregătit sufletul pentru ea. Și pregătirea este o operă de fiecare clipă – când pierzi răbdarea, împrăștii tot ce-ai înșirat și iar trebuie s-o iei de la început. De aceea și vezi așa de puțini oameni fericiți… Atâți câți merită…
A, dacă nu ne-am iubi pe noi așa fără de măsură, dacă n-am face atâta caz de persoana noastră și daca ne-am dojeni de câte ori am mințit sau ne-am surprins asupra unei răutăți ori asupra unei fapte urâte, dacă, în sfârșit ne-am examina mai des și mai cu nepărtinire (lesne-i de zis!), am ajunge să răzuim din noi partea aceea de prostie fudulă, de răutate și de necinste murdară, din care se îngrașă dobitocul ce se lăfăiește în nobila noastră făptură.
Se știe că durerea e un minunat sfătuitor. Cine-i mai deschis la minte trage învățătură și din durerile altora. Eu am mare încredere în voința ta. Rămâne să știi doar ce să vrei. Și văd c-ai început să știi asta.
Doamne, ce bine-mi pare c-ai început să te observi, să-ți faci singură mustrări și să-ți cauți singură drumul cel adevărat!
Așa, Mimilică dragă, ceartă-te de câte ori te simți egoistă, de câte ori te mușcă de inimă șarpele răutății, al invidiei sau al minciunii. Fii aspră cu tine, dreaptă cu prietenii și suflet larg cu cei răi. Fă-te mică, fă-te neînsemnată de câte ori deșteptăciunea te îndeamnă să strigi: „Uitați-vă la mine!“ Dar mai ales aș vrea să scriu de-a dreptul în sufletul tău aceasta: Să nu faci nicio faptă a cărei amintire te-ar putea face vreodată să roșești. Nu e triumf pe lume, nici sprijin mai puternic, nici mulțumire deplină, ca o conștiință curată.
Păstrează scrisoarea asta. Când vei fi de 50 de ani, ai s-o înțelegi mai bine. Să dea Dumnezeu s-o citești și atunci cu sufletul senin de azi.

                                                   Te îmbrățișează cu drag, Al. Vlahuță,  

                                                                                    când ai împlinit șaptesprezece ani.”

 

      Dragul meu jurnal,

  Am trăit un moment neobișnuit și scriu următoarele rânduri cu o trăire deosebită.Tata mi-a adus o hârtie îngălbenită,cu marginle zdrențuite și m-a îndemnat s-o citim împreună.Era o scrisoare a unui poet Alexandru Vlahuță,citisem doar,,România potorească”,când am studiar ,,descrierea”.Și am început să citesc,am zâmbit,iar tata m-a îndemnat să citesc rar,cu voce tare.Citeam  despre fericirea pe care nu o pot avea cei,,răi”,despre puținii oameni care trăiesc fericirea,fiindcă au răbdarea s-o găsească,despre modestia sentimentelor,despre sinceritatea, curățenia  propriilor trăiri și mai ales impunerea unei conștiințe curate.
  Învățăturile lui Alexandru Vlahuță către fiica sa, Mimilica—ce alint drăgăstos-- despre o anume fericire mi-au vorbit  despre încercarea unui tată de a trasa fiicei sale câteva direcții de viață sănătoase și pline de caracter. Sfaturile tatălui lăsate scrise fiicei lui,ca un testament de suflet, sunt o adevărată lecție de viață. Învățăturile acestea sunt cheia unei vieți spirituale împlinite. Un îndemn spre a fi mai buni, un mesaj plin de căldură și iubire,de educaţie reală care înseamnă dorința de a-și  pregăti copilul pentru lumea reală în care va trăi toată viaţa,mi-am spus și cu ochii umezi l-am privit pe tata. Cu sufletul înduioșat mi-a spus că educaţia înseamnă să insufli copilului un spirit civic şi o moralitate care să îl facă să fie altruist, onest,să-i pese de cei din jurul lui. Educaţie înseamnă să nu fii cucerit de răutăţi, minciună, plăceri, invidie, aroganţă, ci să fiu bun, să-mi văd greşelile şi să caut  adevărul, să am un comportament benefic societăţii şi ,,să ai tot timpul… o conştiinţă curată 
  Mi-a plăcut urarea de salut:,,să trăiești”cu accente de sinceritate; idei şi sentimente izvorâte dintr-un spirit iubitor,este salutul plin de voioșie,ștrengăresc al tatălui către fiica adolescentă,este un joc de cuvinte  ,de adresare entuziastă prin… sinceritate, adevăr, simplitate, dar mai cu seamă prin iubire și multă atenție plămădită cu grijă și suferință părintească. E scrisă cu o gingășie scrisoarea, care prin lectură îmi aduce pace și echilibru în suflet.Ce tată minunat! Mi-am privit tatăl și parcă-l auzeam vorbind pe el,nu scrisoarea.Așa mă îndeamnă mereu: să fiu critic cu mine, drept cu prietenii și înțelegător,,suflet larg cu cei răi ce sunt ca marea înfuriată,să-i îndemn să ia din căldura soarelui.
   Ceva ca o chemare m-a împins spre fereastră şi, deodată, o frunză mi-a mângâiat obrazul...soarele îşi înconjura razele cu coroane de nori, învăluia florile  toamnei în lumina sa cernită şi eu parc-aş sta, dar nu eram sigur că vreau asta, parc-aş aduna nişte flori, dar mi-era milă să le rup, aş păşi prin iarba umedă, dar nu voiam s-o strivesc... îmi doream să zbor, ca să nu ating frumuseţea pământului. Lăsasem fereastra deschisă şi vântul începuse să adie cu miros de toamnă.
    Vlahuță este un adevărat far pentru oceanul neliniștilor tinerești al vremurilor noastre,mi-a spus tata și cu veselia în ochi mi-a strigat,,să trăiești fericit,copile!!!!
               Așa am înțeles că iubirea este numai veselie și ne umple de dulceață și de lină bucurie!!!!
        (voi păstra cu drag scrisoarea de la un tată adevărat și iubitor)
 
,,Dragostea nu constă în a ne uita unul la altul, ci să privim amândoi în aceeași direcție”, spunea Antoine de Saint-Exupery.