miercuri, 27 octombrie 2021

Motivează încadrarea fragmentului în categoria textelor narative

 

,,Nicu îşi făcea treburile de luni după-masă foarte prost, şi foarte prost dispus. La şcoală, dimineaţa, se făcuse de râs din pricina grabei lui nesăbuite. Când domnul învăţător întrebase „Ce cântăreşte mai mult, un kilogram de fier vechi sau un kilogram de pene?“, Nicu, care adunase de multe ori fier vechi şi îl cărase cu roaba, să-l vândă, ţâşnise cu două degete în sus, împreună cu încă vreo cinci elevi. Spre bucuria lui, învăţătorul, de la care în ajun primise câteva rânduri de nuiele peste palme, fiindcă nu-şi ţinea gura, avusese bunătatea să-l pună pe el:
— Matale! Să te văd…
— Fierul vechi, domnule!
Fusese foarte mirat când i se spusese să stea jos, fără lauda pe care o aştepta, şi la fel de miraţi fuseseră aproape toţi elevii. Văzând că răspunsul lui Nicu nu e bun, unul dintre ceilalţi patru spusese contrariul, cum ar fi făcut şi Nicu în locul lui:
— Penele!
— De ce? întrebase domnul învăţător cu o faţă de nepătruns.
— Pentru că sunt mai multe, se repezi iar Nicu, până să apuce colegul lui să răspundă, încercând să-şi spele ruşinea de adineaori şi pe cea de ieri.
 — Învaţă matale să gândeşti întâi şi-apoi vorbeşte! Numai mintea matale e uşoară ca fulgul şi ca penele.”

                                                                                   ( Ioana Pârvulescu,Viitorul începe luni)

 
Textul narativ este povestea care este făcută dintr-un eveniment care are loc într-un anumit loc și la un anumit moment, poate include personaje, fie reale, fie imaginare. Fiecare autor are propriul stil de povestire, dar există reguli care trebuie respectate. În textele narative, dialogurile sunt directe, ceea ce spun personajele este transcris pe măsură ce îl exprimă, iar verbele sunt folosite la timpul prezent.
Funcția unui text narativ este de a informa, distra sau spune o poveste, are o caracteristică foarte specială, care este prezența naratorului, care este implicat în poveste, indiferent dacă este real sau fictiv.
Stilul textului narativ este unic pentru scriitor, fiecare autor are propriul său mod de a vedea lucrurile, de a raporta și de a spune faptele sau poveștile și își folosește propriul limbaj. Acesta este motivul pentru care acest tip de text este frecvent utilizat în literatură, ele sunt de obicei scrise în proză și uneori și versul poate fi folosit, poate fi prezentat oral sau în scris.
  Naratorul: este persoana însărcinată cu relatarea poveștii, poate fi cineva care face parte din ea, poate fi protagonistul ei sau un spectator care doar observă și relatează evenimentele.
 
Naraţiunea,personajele şi întâmplările sunt relatate la persoana III-a, împrumută fiecărui personaj şi fiecărei întâmplări tonul potrivit.Personajul,Nicu,este surprins într-un moment nefericit,nimic din ceea ce făcea nu era bine:el era abătut,indispus,mâhnit,amintindu-și de întâmplarea de la școală,din acea dimineață.Se grăbise,se făcuse de râs,dorind să dea un răspuns la întrebarea profesorului: „Ce cântăreşte mai mult, un kilogram de fier vechi sau un kilogram de pene?“Poate că-și amintise că el strânsese și vânduse fier vechi,poate că uitase de nuielele primite pe palme,poate că nu putea tăcea,de aceea era bucuros că învățătorul l-a îndemnat să răspundă.Spre mirarea lui și a altora,răspunsul nu a fost bun.Momentul a fost bun pentru un altul care a spus contrariul.Învățătorul i-a cerut aceluia lămuriri,iar Nicu încearcă din nou să lămurească adevărul..Învățătorul îi dă o adevărată lecție de viață,explicându-i că înainte de a vorbi  să gândească,iar el va înțelege că poate schimba lumea,iar ironia îl va va face să înțeleagă că toate adevărurile sunt adevărate,iar mintea lui 
nu va fi ,,ca fulgul”-la voia întâmplării,ușoară,nesigură,fără cunoștințe,zburdalnică,ca o tăcere profundă.Astfel,dacă își va întări mintea va deveni o persoană puternică.
   Mintea omului este lumină, este totul.Mă întreb: cum răspund la întrebarea: care este cel mai mare duşman al omului, dacă nu propria sa minte? Eu cred așa,i-am spus bunicului, că tot ceea ce se întâmplă în viața mea, bun sau rău, se întâmplă numai datorită mie sau celor din jurul meu. Singuri ne cons­truim realitatea,am citit într-o carte din lecturile suplimentare. Este vorba despre ceea ce gândim. Mintea mea acționează ca un magnet, atrage ceea ce do­resc eu. Este foarte important sa mă simt bine, să gândesc pozitiv, sa zâmbesc, să mă bucur de fiecare zi. Nu trebuie decât sa vreau un lucru cu orice preț, cu toată ființa mea, să mă bucur că îl voi avea....și atunci îl voi obține!Și-atunci s-a întâmplat ceva miraculos:pe deasupra mea a trecut un porumbel alb, timid,s-a așezat pe o creangă și m-a privit cu ochii calzi...a fost un semn??? Eu cred că voi reuși în viață, dacă voi crede în mine, în pu­terile minții mele și voi gândi  pozitiv. Aceasta este arma mea secretă, cu care pot învinge și înfrunta orice!!!!!!!!!!!