vineri, 21 octombrie 2022

și alt test pentru doritori

 

Textul 1

,,Pe masuta care-i serveste drept birou, Ionut are deschis caietul de mate, cu tema neterminata. Arunca o privire peste exercitiile cu fractii. Stie ca mama n-o sa-i verifice azi temele, pentru ca lucreaza in tura de seara. De cand s-a despartit de tatal lui, mama si-a mai luat inca o tura. Lucreaza de dimineata pana seara tarziu la un restaurant de lux. Ionut a fost o singura data acolo si nu i-a placut: toata lumea il ciupea de obraji si-l intreba cum merge cu scoala. Mama vine asa de obosita, incat nu mai are putere sa-i gateasca si lui minunatiile pe care le pregateste la serviciu. De mancare se ocupa bunica; ea locuieste in aceeasi curte, langa el, si tot acolo locuieste si unchiul lui. E bine sa ai o familie mare! 

,,Sa se scrie o fractie stiind ca diferenta dintre numitor si numarator..” „A, o sa ma descurc maine cu fractiile astea”, isi spune Ionut si inchide caietul. S-ar juca Five Nights at Freddy’s, mai ales ca mai are un pic pana la ultimul nivel, dar nu are chef sa viseze iar urat. E jocul lui preferat, insa de cateva ori l-a facut sa aiba cosmaruri. Ceva infricosator, cu fantome, brrr, mai bine sa nu vorbim despre asta! Intr-o dupa-amiaza cam plictisitoare, in care temele la mate iti dau batai de cap si nimic nu pare sa se lege (nici pisoiul n-are chef de joaca si preferă sa doarma!), cel mai bine este sa iesi din casa si sa-ti cauti prietenii.  Ionut isi ia kendama, obiectul la care tine cel mai mult, se strecoara pe langa camera bunicii si iese afara, pe strada pustie, toropita de caldura. Se indreapta catre numarul 9A si suna la casa cu poarta verde, unde locuieste Diana. Cand Ionut a venit sa o cheme la joaca, Diana i-a zis mai intai ca nu iese, dar el a tot insistat. 

— Hai, Diana, am invatat niste scheme noi, hai sa-ti arat!

Si ei ii cam dadea batai de cap tema la mate, dar era hotarata s-o rezolve, pentru ca de-abia astepta seara ca sa urmareasca serialul ei preferat, iar mama ii dadea voie sa se uite numai daca-si termina toate lectiile. Mama isi doreste foarte mult ca Diana sa mearga la scoala, apoi la liceu si facultate, pentru ca ea nu a reusit. Dar e destul de greu sa-ti faci temele cu doua surori mai mici in aceeasi camera care vor mereu ceva de la tine.

— Da-mi-l si mieee! 

— Ba mieee, il vreau eu! strigau cele doua surori mai mici ale Dianei, tragand de spinnerul ei cel nou. 

,,Uneori e foarte enervant sa ai surori mai mici”, isi zice Diana, suparata. Trebuie sa imparti totul cu ele, camera, patul, biroul si chiar jucariile pe care doar ce le-ai primit de ziua ta. Asta nu e drept! 

Camera e destul de mica si e mereu plina de jucariile si lucrurile celor doua fetite. Diana  de-abia are loc pe-un colt de birou pentru carti, caiete si calculator. Isi exerseaza dansurile in bucatarie, cand mama ei gateste. Inchide ochii, ca sa uite de probleme, si-si imagineaza ca e o printesa, cu parul lung-lung si ondulat, ca in povestile pe care le adora. Nu se poate hotari daca e blond-argintiu, ca al Elsei din Frozen, sau negru-abanos, cum il are Alba-ca-Zapada. ,,O sa ma fac intai blonda ca Elsa si pe urma, daca ma plictisesc, bruneta la loc“, se gandeste ea, zambind cu ochii inchisi. 

— Da-mi-l mieee! 

— Ba mie! striga surorile tragand de spinner. 

— N-aveti decat sa luati voi spinnerul ala, eu ies pe-afara, le arunca Diana si coboara scarile in fuga.”

 

                                                                    („Povestea kendamei pierdute” – Adina Rosetti) 

 

Textul 2

Kendama este un joc de indemanare traditional japonez. Jocul este format dintr-o piesa care se numeste ken si dintr-o bila, tama, parti unite printr-o ata. Bila are o gaura numita „ana” in japoneza. Bila este de preferat sa aiba o vopsea cu aderenta mare pentru schemele mai grele, de echilibru. Ken-ul este format din 2 bucati: una este formata din doua cupe, numita „sarado”, iar cealalta este formata dintr-o cupa cu o parte de care se tine ken-ul, pe engleza „handle”, care se subtiaza si se prelungeste printr-un varf (tomeken in japoneza, spike in engleza) care poate fi tocit special pentru cateva scheme foarte grele. Cele 2 cupe din sarado sunt de diferite marimi: una este cupa mare (ozara/ big cup), cealalta, mai mica, este cupa mica (kozara/ small cup). A treia este cupa de jos/centrala/de baza, in japoneza o „chuzara”, in engleza centre/base/bottom cup, care este cea mai mica dintre cupe. Toate cupele au margini destul de groase, pe care bila poate fi asezata. Pe handle se afla un inel „ring stall” pe care se poate aseza bila, insa nu foarte stabil. Cele 2 bucati sunt asamblate astfel incat spike-ul trece prin sarado undeva la mijloc, intre cupe. Undeva pe acolo este legata si ata, care ajunge pana la bila si intra in bila printr-un orificiu special, opus gaurii principale. Kendama este fabricata de obicei din lemn, dar se mai poate face si din alte materiale pentru divertisment.

                                                                                  (https://ro.wikipedia.org/wiki/Kendama)

 

            cerințe:

 

1.O temă comună ambelor texte

2.Asociază fragmentul din „Povestea kendamei pierdute”, de Adina Rosetti, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară. 

3.Crezi că un joc pe alături de prieteni poate contribui la consolidarea relației de prietenie?

4.rezumatul textului 1.

 

 

1.Ambele texte prezintă tema jocului, sub forma unei jucării pentru cei mici,dar și pentru cei mari:kendama. În primul text, aceasta este prezentată ca jucaria preferată a lui Ionuț, pentru care neglijează tema la matematică. În al doilea text este descrisă kendama, alături de originea ei și componentele pe care le are. Fragmentele citate dezvăluie secretul preferinței copiilor pentru aceasta jucărie, cu mijloace literare, dar și descriptive.

 2. Fragmentul din „Povestea kendamei pierdute”de Adina Rosetti, poate fi asociat cu „Amintiri din copilarie” de Ion Creangă; la fel ca Ionuț care-și lasă pe a doua zi teme la matematică,personajul-narator, Nică, își amână sarcinile date de mama, pentru a pleca la scăldat cu prietenii săi,uită cu totul de obligațiile sale pentru plăcerea de a se juca,cântând. Ambele texte arată importanța jocului în viața unui copil.Prin joc descoperă lumea din jurul lui,relaționează,învață să piardă și să câștige,își înțelege emoțiile.

     (m-am gândit și la Pinocchio,când uită de școală,atras de jocul din teatru de păpuși.)

3.Cred că o relație de prietenie poate fi consolidată prin joc, mai ales în ceea ce îi privește pe copii.Doi copii,indiferent de vârstă se întâlnesc,nu se cunosc și,chiar dacă n-au o carte,o jucărie, se apropie și își vorbesc,devin prieteni.Dacă au un joc,un obiect,de exemplu:o kendama,o minge,îndată s-au apropiat,găsesc un subiect de discuție,își spun pe nume,iar la plecare sunt deja prieteni,sunt o echipă.La o altă întâlnire vin împreună cu alți prieteni și,poate,așa vor rămâne pentru totdeauna.Se joacă citind sau plimbându-se sau inventând jocuri noi sau merg pe un teren de sport.De-acum se cunosc,legătura dintre ei devine,,împreună”.Jocul i-a unit poate pentru o viață.Chiar dacă personajele:Ionuț și Diana și-au lăsat temele și s-au întâlnit pentru joc,se vor reîntoarce,fiindcă școala este mai importantă.

4.Ionuț își lasă tema la matematică neterminată, fiindcă i se pare dificilă și își promite că o va rezolva mâine. Nu alege să se joace jocurile obișnuite și se hotarăște să se întâlnească cu Diana,prietena lui. Își ia kendama, o chemă afară pe fată. Aceasta n-ar vrea să iasă, voia să-și termine tema, ca să urmărească seara serialul preferat. Acceptă, fiindcă surorile mai mici o deranjau,se certau pe spinnerul ei și nu se poate concentra la lecții,nu putea nici să viseze. Pleacă în fugă afară.