joi, 6 aprilie 2023

test pentru început de vacanță: ,,Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!”de Gr. Băjenaru(fragment)+scrisoarea lui Al.Vlahuță către fiica sa


Textul 1

,,În clasa a II-a, la Limba română, l-am avut profesor pe Toma Dicescu, un dascăl tare bun, de modă veche. Era bătrân, în ultimul său an de învățământ, căci anul următor a ieșit la pensie. Mărunt și gras, cu mustăți și cioc, cu ceas de aur purtat la vestă, Nea Tomiță, cum îi ziceam noi, ne făcea lecții frumoase. Era un om de o rară sensibilitate și avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult. Ne-a impresionat în mod deosebit pe toți elevii, fără excepție, în ziua de marți, 19 noiembrie 1919.

 A intrat în clasă abătut și cu ochii scăldați în lacrimi. De obicei, cum se suia pe catedră, se și așeza pe scaun, căci drumul pe scări, de la cancelarie până la clasă, îl obosea nespus de mult. De data asta, însă, a rămas în picioare, făcându-ne semn să ne așezăm. Văzându-i ochii înlăcrimați, ne-am gândit că i s-a întâmplat vreo nenorocire în familie, dar era cu totul altceva. A tăcut câteva clipe, mișcându-și buzele și părând că vrea să-și aleagă cuvintele. Apoi a rostit încet, ca și când ne-ar fi împărtășit o mare taină:

– Băieți... am să vă dau o veste nespus de tristă... Marele nostru poet Alexandru Vlahuță nu mai este în viață!

Un freamăt se ridică din bănci. Vlahuță era pentru noi, elevii, unul dintre cei mai mari poeți pe care îi cunoșteam. Îl iubeam cu toții și era prietenul nostru încă din clasele primare, când îi învățam poeziile pe dinafară.

Toți rezumaserăm în caietele de compunere povestirile din chinuita copilărie a micului meșter zugrav iconar Grigorescu... sau minunatele descrieri din „România pitorească“ și toți ne amintirăm cu surâsul pe buze întâmplările pline de haz din viața istețului școlar-negustor Mogâldea.

Cum?! Era cu putință oare ca acest iubit poet să moară? Nu ne venea să credem.

 – Să nu uitați, copii, vorbi mai departe Nea Tomiță: Vlahuță a fost prieten și a viețuit ani și ani alături de cei mai de seamă scriitori români... L-a cunoscut îndeaproape pe Eminescu, iar Delavrancea și Caragiale au fost nedespărțiții lui prieteni.

A tăcut câteva clipe, apoi a adăugat:

 – M-am gândit c-ar fi frumos din partea clasei noastre să trimitem o coroană de flori la înmormântarea marelui poet. Cine dorește și poate îl rog să contribuie. Eu vă mulțumesc dinainte și mă înscriu cel dintâi pe listă...

În ochi ne jucau lacrimi greu de stăpânit. Trăiam pentru prima oară asemenea durere. Moartea unui poet. Și n-a fost unul măcar care să nu contribuie la această ofrandă, renunțând la toate micile economii.

Întâmplarea aceasta ne-a mișcat mult și ne-a făcut să ne fie și mai drag decât până atunci de bătrânul nostru dascăl de limba română, care vădise un suflet ales.”

                                                           (,,Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!”de Gr. Băjenaru)

Textul 2

,,Să trăiești Mimilică dragă, și să fii bună – să fii bună, pentru ca să poți fi fericită.

Cei răi nu pot fi fericiți. Ei pot avea satisfacții, plăceri, noroc chiar, dar fericire nu. Nu, pentru că, mai întâi, cei răi nu pot fi iubiți și-al doilea… al doilea… de! norocul și celelalte „pere mălăiețe“ care se aseamănă cu el, vin de-afară, de la oameni, de la împrejurări asupra cărora n-ai nicio stăpânire și nicio putere, pe când fericirea, adevărata fericire în tine răsare și-n tine-nflorește și leagă rod, când ți-ai pregătit sufletul pentru ea. Și pregătirea este o operă de fiecare clipă – când pierzi răbdarea, împrăștii tot ce-ai înșirat și iar trebuie s-o iei de la început. De aceea și vezi așa de puțini oameni fericiți… Atâți câți merită…

 A, dacă nu ne-am iubi pe noi așa fără de măsură, dacă n-am face atâta caz de persoana noastră și dacă ne-am dojeni de câte ori am mințit sau ne-am surprins asupra unei răutăți ori asupra unei fapte urâte, dacă, în sfârșit ne-am examina mai des și mai cu nepărtinire (lesne-i de zis!), am ajunge să răzuim din noi partea aceea de prostie fudulă, de răutate și de necinste murdară, din care se îngrașă dobitocul ce se lăfăiește în nobila noastră făptură.

Se știe că durerea e un minunat sfătuitor. Cine-i mai deschis la minte trage învățătură și din durerile altora. Eu am mare încredere în voința ta. Rămâne să știi doar ce să vrei. Și văd c-ai început să știi asta.

Doamne, ce bine-mi pare c-ai început să te observi, să-ți faci singură mustrări și să-ți cauți singură drumul cel adevărat!

Așa, Mimilică dragă, ceartă-te de câte ori te simți egoistă, de câte ori te mușcă de inimă șarpele rău al răutății, al invidiei sau al minciunii. Fii aspră cu tine, dreaptă cu prietenii și suflet larg cu cei răi. Fă-te mică, fă-te neînsemnată de câte ori deșteptăciunea te îndeamnă să strigi: „Uitați-vă la mine!“ Dar mai ales aș vrea să scriu de-a dreptul în sufletul tău aceasta: Să nu faci nicio faptă a cărei amintire te-ar putea face vreodată să roșești. Nu e triumf pe lume, nici sprijin mai puternic, nici mulțumire deplină, ca o conștiință curată.

Păstrează scrisoarea asta. Când vei fi de 50 de ani ai s-o înțelegi mai bine. Să dea Dumnezeu s-o citești și atunci cu sufletul senin de azi.”

                                                                    Te îmbrățișează cu drag,

                                                                                                              Al. Vlahuță

                                                                                                             când ai împlinit șaptesprezece an

1.       Numește două calități pe care trebuie să le aibă o persoană pentru a fi fericită, așa cum se desprind din textul 2

2.       Unul dintre prietenii nedespărțiți ai marelui poet (care moare pe data de 19 noiembrie) a fost:                              

                    a. Mihai Eminescu b. I.L. Caragiale c. Alexandru Vlahuță d. Toma Dicescu

3.       Profesorul Toma Dicescu obișnuia ca atunci când ajungea în clasă:

a.  să rămână în picioare b. să se așeze pe scaun c. să fie abătut d. să le facă elevilor semn să se așeze

4.       În textul 2 se evidențiază:

a. dragostea paternă b. nevoia de noroc c. faptul că fericirea este condiționată de bunătate  d. nevoia unei conștiințe curat

   5.                                      corect-----incorect:

          Personajul-narator din Textul 1 l-a cunoscut personal pe Delavrancea.

        Nea Tomiță este numele profesorului de limba română al personajului-narator.

        Două dintre personajele operelor lui Al. Vlahuță au fost: iconarul Grigorescu și negustorul Mogâldea.

        Vlahuță o sfătuiește pe fiica sa să fie dreaptă cu sine și aspră cu ceilalți.

        Condiția ca un om să fie fericit este ca el să fie un om bun.

        Pentru ca un om să fie bun, din punctul de vedere al lui Vlahuță, el trebuie să se analizeze permanent.

          6. Precizează, în două-trei enunțuri, o trăsătură morală a personajului Toma Dicescu și mijlocul de caracterizare, identificate în fragmentul de mai jos, ilustrându-le cu o secvență. 

   ,, În clasa a II­a, la Limba română, l­-am avut profesor pe Toma Dicescu, un dascăl tare bun, de modă veche. Era bătrân, în ultimul său an de învățământ, căci anul următor a ieșit la pensie. Mărunt și gras, cu mustăți și cioc, cu ceas de aur purtat la vestă, Nea Tomiță, cum îi ziceam noi, ne făcea lecții frumoase. Era un om de o rară sensibilitate și avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult.”

Naratorul subiectiv îl prezintă prin caracterizarea directă pe profesorul,dascălul bătrân,având calități morale deosebite:om ,,tare bun”, adică deschis.sensibil, sincer,,de modă veche”,parcă venit din alte timpuri,calități ce-i uimesc pe elevi.Descrierea făcută cu un zâmbet prietenos este plină de duioșie,de admirație și recunoștință.Toți îl simt ca un apropiat sufletesc,numit cu satisfacție și mângâiere,căldură,,nea Tomiță.”Dar omul acesta avea darul de a da elevilor săi învățătura sufletească cu respect și venerație pentru,, scriitorii noștri clasici.

7.Prezintă o temă comună fragmentului din opera,, Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!”, de Gr. Băjenaru, și scrisorii semnate de Al. Vlahuță, valorificând câte un element de conținut.

În primul text profesorul,pentru care elevii aveau o considerație deosebită, explică elevilor într-un moment trist despre recunoștința pe care trebuie s-o păstreze pentru unul din marii scriitori ai literaturii române,Al Vlahuță,din opera căruia citiseră și care se stinsese din viață.A fost un moment de educație pentru felul în care trebuie cinstit un scriitor.

În al doilea text tatăl,Al Vlahuță transmite fiicei sale prin cuvinte pline de căldură și iubire  sfaturi înțelepte, repere de care va avea nevoie în viață,o lecție blândă de educație. Este încercarea unui tată de a trasa fiicei sale câteva direcții de viață sănătoase și pline de caracter:bunătatea și recunoștința.

Cele două personaje:profesorul și tatăl transmit ideea că educaţia înseamnă să nu fii cucerit de răutăţi, minciună,invidie, aroganţă, ci să fii bun, să-ţi vezi greşelile şi să gândești, să cauţi adevărul, să ai un comportament benefic societăţii,să prețuiești oamenii de valoare şi să ai tot timpul… o conştiinţă curată. 

8. Consideri că un adolescent are nevoie de un exemplu/model/mentor? Motivează-ți răspunsul, valorificând primul text propus.

Alegerea unui model în viaţă este foarte importantă pentru un copil ce trece pragul adolescenței. Modelul pe care îl alegem trebuie să ne ajute să devenim noi cât mai buni, dar rămânând noi înşine, deci nu trebuie să copiem stilul lui de viaţă. Important este ca el să ne ajute să ne dezvoltăm,să ne îndrume. Am înțeles că este mai bine să alegem ca model o persoană pe care o cunoaştem, să nu imităm.Când alegem un model în viaţă trebuie să avem însă încredere în propriile noastre forţe, să fim singuri că putem deveni mai buni cu ajutorul acestei persoane, să ne cunoaştem bine calităţile. Modelul nostru doar ne va motiva să dăm ce avem mai bun, dar noi trebuie să ştim că avem aceste abilităţi de a ne dezvolta. Modelul ales trebuie să fie o persoană care are un scop clar definit în viaţă şi care îşi cunoaşte valoarea, nu cineva care încă îşi caută drumul.

Cred că așa a gândit naratorul din primul fragment când și-a amintit momentul trist anunțat de profesorul de română,Toma Dicescu,,un dascăl tare bun, de modă veche...care făcea lecții frumoase... de o rară sensibilitate și avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult.”Felul delicat în care anunță moartea unui scriitor este o lecție de educație,de viață,de conștiință,de recunoștință.Peste ani autorul își amintește de acest profesor,pentru că l-a socotit un om deosebit,de neuitat,care i-a însemnat în memorie o zi:,, 19 noiembrie 1919”,de aceea îl descrie,îl revede cu ochii amintirii.Sigur că printre alți oameni care i-au marcat existența a fost și va rămâne acest profesor.

Da,cred că avem nevoie de modele: cei din familie,unii profesori,unii prieteni mari și mici care ne pot influenţa viaţa în bine, ne pot motiva şi stimula să fim cât mai buni, să evoluăm.Și,poate,peste ani ne vom aminti cu recunoștință de un om sau de mai mulți și le vom mulțumi într-un fel....

9. Asociază fragmentul din ,,Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!”, de Gr. Băjenaru, cu un alt text literar, prezentând o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

O lectură asemănătoare este,povestirea,Domnu Trandafir”de Mihail Sadoveanu,un dascăl  asemenea profesorului Toma Dicescu,amândoi cu talent pedagogic și pasiune pentru meseria lor.Domnu Trandafir îi invăța pe copii să iubească literatura, citindu-le din poveștile lui Creangă. Mai importantă decât lecțiile de gramatică, aritmetică era pentru elevi învățătura sufletească,formându-i pe elevi ca viitori oameni buni și drepți. Între el și elevi era o apropiere  sufletească care a rămas peste ani,:,,îi era drag să ne învețe, și parcă eram copiii lui – asta am simțit-o totdeauna, cât am fost sub privegherea lui.” Iar profesorul Toma Dicescu era la fel,,un om de o rară sensibilitate,avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult”,le făcea elevilor lecții

frumoase de literatură,iar amintirea unei zile triste a impresionat peste ani sufletul naratorului.Ambii dascăli au față de elevi acea apropiere sufletească care i-a format pe elevi ca oameni adevărați,buni și drepți. 

 (puteți face o asemănare și cu profesorul Daniels din fragmentul,,Ca peștele în copac”de Lynda Mullaly Hunt---căutați pe blog data:21 februarie 2023)

B.

1. Este corect precizat numărul de sunete și de litere al cuvintelor:

                         ceartă, deșteptăciunea, picioare și Alexandru

            în seria:

 a. 6 litere și 5 sunete, 14 litere și 13 sunete, 8 litere și și 7 sunete, 9 litere și 9 sunete

b. 6 litere și 6 sunete, 14 litere și 14 sunete, 8 litere și 8 sunete, 9 litere și 9 sunete

c. 6 litere și 5 sunete, 14 litere și 13 sunete, 8 litere și 7 sunete, 9 litere și 10 sunete

d. 6 litere și 6 sunete, 14 litere și 14 sunete, 8 litere și 7 sunete, 9 litere și 10 sunete

2. Seria care conține doar cuvinte derivate este:

a. poeziile, întâmplările

b. sensibilitate, nedespărțiți

c. cancelarie, înmormântare

d. primare, întâmplare

3.Sensul cuvântului „dreaptă“ din enunțul: „Fii aspră cu tine, dreaptă cu prietenii.“ este:

 a. atentă

b. zveltă

c. mândră

d. corectă

4. Sinonimele potrivite pentru cuvintele subliniate din secvența:

Întâmplarea aceasta ne-­a mișcat mult și ne­-a făcut să ne fie și mai drag decât până atunci bătrânul nostru dascăl de limba română, care vădise un suflet ales.

             sunt:

a. tulburat, dovedise

b. întristat, demonstrase

c. emoționat, pusese

d. sensibilizat, făcuse

5. Rescrie secvența următoare, trecând la perfect compus toate verbele aflate la imperfect.

Un freamăt se ridică din bănci. Vlahuță era pentru noi, elevii, unul dintre cei mai mari poeți pe care îi cunoșteam.

6.Alcătuiește o propoziție negativă asertivă, în care cuvântul care îndeplinește funcția sintactică de subiect în secvența:

          Un freamăt se ridică din bănci.

                                                               să aibă funcția sintactică de complement direct.

7. Scrie opinia ta despre sfaturile pe care Al. Vlahuță i le dă fiicei sale, sub forma unui enunț care să conțină o propoziție principală și două propoziții subordonate, aflate în raport de coordonare copulativ.

8. Rescrie enunțul următor, corectând greșelile de orice natură în următorul enunț:

Nici un tată nu și dorește de cât să­i fie bine copilului său; de acea îi dă sfaturii care ar trebui să urmeze cu încredere.

  Subiectul al II-lea

Imaginează-ți că ai primit de la tatăl tău scrisoarea redactată de Al. Vlahuță.

Redactează o pagină de jurnal, în care să descrii emoțiile/experiențele, sentimentele generate de scrisoare.

                                                                                                   Data............................................

            Dragul meu jurnal,

Astăzi mă întorc la tine cu emoție,cred că dac-aș spune prietenilor despre acest sentiment,m-ar privi ridicând din sprâncene.Și-atunci doar ție îți voi împărtăși ce mi s-a-ntâmplat.Părinții mei au fost într-o vizită prin Moldova și au ajuns,rătăcindu-se, în mijlocul unei păduri.                                                                                                         

Și tot umblând au ajuns în satul mănăstiresc de lângă Mănăstirea Agapia,acolo pe o coastă de deal aflată mai sus de mănăstire,au descoperit o căsuță cu cerdac.De la o măicuță au aflat că în această casă, scriitorul Alexandru Vlahuță venea adeseori în timpul verii, pentru a se odihni. Și tot aici a compus multe scrieri și una dintre cele mai frumoase și mai valoroase scrisori din literatura română, un veritabil testament literar adresat generațiilor viitoare.

O copie a acestei scrisori mi-a adus-o tata și seara am citit-o împreună.Este o emoționantă scrisoare adresată Margaretei (alintată Mimi sau Mimilica), fiica sa cea mai mare, la împlinirea vârstei de 17 ani.La început n-am înțeles prea bine,astăzi părinții nu mai vorbesc așa cu copii lor.Tata însă mi-a spus că este o adevărată lecție de viață dată de un tată care și-a iubit foarte mult țara și copiii. Apoi am citit-o de mai multe ori.Este o scrisoare blândă, plină de povețe şi de dragoste care include norme de conduită pe care trebuie să le respecte fiica sa, pentru a găsi fericirea.Despre ceva asemănător am vorbit și cu unii profesori mai apropiați de noi.Mi-a plăcut ideea că două noțiuni se condiționează reciproc: „să fii bun, ca să poţi fi fericit.”

Ce am înțeles eu este că prin educaţie să nu fiu cucerit de răutăţi, minciună,invidie, aroganţă, ci să fiu bun, să-mi văd greşelile şi să mă dojenesc, să caut adevărul, să am un comportament benefic şi să am tot timpul… o conştiinţă curată. 

Mi-au plăcut aceste sfaturi pentru a-mi forma un caracter frumos și mi se pare cel mai cinstit și clar mesaj pe care ar trebui să-l primim noi,sufletele tinere la început de drum în viață.

Ar trebui ca această scrisoare să fie citită și discutată de profesori chiar și începutul fiecărui an școlar de profesori.(nu cred că se va întâmpla!!!!)

Mama mi-a spus că pe  o asemenea scriere o citeşti, o reciteşti şi simţi că nu te poţi despărţi de ea…și atunci o iei cu tine şi când ţi-e mai greu, o murmuri ca pe o rugăciune…
   În încheiere,prietene,voi adăuga ceva:mi-au plăcut și câteva rânduri din scrisoarea lui Albert                 Einstein către fiica sa:

         ,,Regret profund că nu am fost capabil să exprim ceea ce este în inima mea, care a bătut în liniște pentru tine întreaga mea viață. Poate e prea târziu pentru scuze, dar cum timpul e relativ, simt nevoia sa îți împărtășesc că: Te Iubesc și datoriăa ție am ajuns la răspunsul suprem! 

Pe curând,merg să fac teste pentru evaluare și promit că te voi deschide cu noi scrieri!!!!!!!!!!

 

Iată ce adaug....citiți dacă vreți: 

Scrisorile unor autori celebri către copiii lor – ce sfaturi și povețe le dădeau scriitorii celor mici

de la Constantin Noica către fiul său Rafail

de la B.P. Haşdeu către fiica sa Julia

de la F. Scott Fitzgerald către fiica sa de 11 ani, Scottie, care era în tabără – 1933

de la Lev Tolstoi către fiul său Ilya, când acesta din urmă se pregătea să se căsătorească, 1882

de la J.R.R. Tolkien (dându-se drept Moș Crăciun) către fiii săi, 1925

de la Anne Sexton către fiica sa de 15 ani, Linda, 1969
de la Edgar Rice Burroughs către fiica lui Joan, 1941

Un alt scriitor care pretinde a fi Moș Crăciun – scrisoarea lui Mark Twain către fiica lui Susie de 3 ani, 1975

de la Kurt Vonnegut către fiica lui, Nanny – 1972

sfaturile lui Thomas Jefferson către fiica sa Patsy

scrisoarea lui Abraham Lincoln către profesorul fiului