sâmbătă, 5 martie 2016

cuvântul,,și”

Valorile cuvântului și în limba română: 

I. a) „și”- adverb de mod,accentuează cuvântul pe care-l precedă:

La ședință au venit şi profesorii (inclusiv,chiar  profesorii).
Se pare că şi mâine va ploua.

!!!când vrei să insiști pe un anumit cuvânt folosești: chiar şi sau până şi:

   b) Chiar şi:

 Chiar şi (până şi) copiii ştiu că asta este o mare greşeală,adulții habar n-au.

!!!  Când este urmat de un grad comparativ, arată intensitatea:

Am să-ţi aduc alte albume şi mai frumoase.

!!! Când este intercalat între auxiliar şi verb are sensul „deja”:

Ai şi venit, aşa de repede? ( ai venit deja?)

  c). Şi mai şi
!!! adjectivul sau adverbul comparat nu mai este exprimat, exprimă o intensificare a unei aprecieri făcute anterior:

Sora ei era frumoasă, dar ea era şi mai şi ( era mult mai frumoasă), nu se utilizează în limba îngrijită(pe care astăzi o folsesc puțini oameni). 

II.  „și „ – conjuncţie.

a).  cea mai frecventă conjuncţie coordonatoare,folosită  între două cuvinte sau două propoziţii aflate pe aceeaşi poziţie sintactică:

Dimineaţa era caldă şi luminoasă.(nume predicative)
Crinii şi trandafirii începeau să se ofilească.(subiecte)
Au mâncat 1/ şi au plecat la serviciu foarte devreme 2/.(propoziții principale)

!!! la numeralele peste 20 face legătura între zeci şi unităţi: douăzeci şi şapte, patruzeci şi doi.
  !!! în structura locuţiunilor adverbiale: aşa şi aşa, când şi când, unde şi unde.
  !!! și cu=conjuncție cu sens de și:


Sora şi cu fratele meu mă protejează.( sora şi fratele meu) 
b).   în vorbirea familiară stabileşte o coordonare adversativă:

Aş pleca 1/şi-mi pare rău 2/să te părăsesc aşa repede3/. (dar îmi pare rău)

c)  Şi ceva.
!!!! când vorbitorul nu ştie sau nu vrea să folosească un număr rotund, foloseşte un număr inferior, adăugând şi ceva(numeralul are valoare aproximativă)

Sora mea are douăzeci şi ceva de ani.
Albumul a costat trei sute şi ceva de lei.

 d).  Şi jumătate
Urmând după un substantiv sau după un adjectiv substantivizat, marchează ideea de superlativ:

Ai fost un prost şi jumătate 1/că ai crezut spusele lui.2/(foarte prost).
Fratele tău este un om şi jumătate (un om extraordinar).

e)  Şi totuşi
Şi se asociază adesea cu totuşi în construcţiile concesive:

A  luat tot felul de pastile şi totuşi nu se simte bine.(totuși)

  !!! în dialog nu este urmat de nimic,se lasă loc unei bănuieli:

I-am povestit tot 1/ce s-a întâmplat,2/ nu știu 3/de ce nu crede,4/ şi totuşi….5/

f).  (Ei) şi?
În dialog şi poate apărea singur, când vorbitorul cere interlocutorului mai multe amănunte despre problema discutată, aşteaptă urmarea relatării:

-        Am vorbit cu el, dar,parcă, avea ceva pe suflet..
-        (Ei) şi? (ce s-a întâmplat, ce-a mai urmat?)

!!! (ei) şi se poate utiliza când vorbitorul ignoră,disprețuiește  ce îi spune interlocutorul.

-        Am vorbit cu el1/ şi părea nemulțumit de tot 2/ce aflase .
-        Ei şi?! ( și ce dacă ,puțin îmi pasă)


 III.  „și” interjecție

- șiii....! acum ce mai spui?!?!