luni, 12 decembrie 2016

poezia--Înserare de Șt.O.Iosif

                                                                                                                                                                   S-a înserat.Ușor se-nalță fumul 
De prin ogeaguri către bolta vasta,
Domol coboară turma de pe coasta,
Umplând cu larma de talange drumul.
Blând, florile, în liniștea lor casta,
Iși dăruiesc văzduhului parfumul,
Și noaptea-și cerne peste toate scrumul...
Ici-colo numai licăre-o fereastră...
Un clopot plânge-o clipa, si-apoi tace...
Luceafărul în alba-i strălucire
Răsare sus... Și-atâta sfânta pace
Domnește-acuma peste-ntreaga fire,
Ca sufletul aripile-și desface
Ca sa se piardă în nemărginire...

Poezia debutează prin constatarea poetului,fin observator al naturii; este fascinat de momentul zilei-înserarea.  Sensurile etimologice ale cuvântului sugerează dispariţia luminii sângerânde a soarelui care moare în negura nopţii.
Totodată, această moarte a unui timp şi a unui spaţiu vesteşte alt timp şi alt spa­ţiu ce vor lua locul celor vechi.Înserarea simbolizează şi frumuseţea nostalgică a declinului şi a trecutului, este imaginea şi ceasul me­lancoliei şi nostalgiei.

  Această poezie este o opera lirică, creația în care autorul își exprimă, în mod direct, ideile, emoțiile, apelând la un limbaj artistic. Poezia  este un text liric, pe tema naturii.
       Un prim argument în favoarea acestei afirmații îl reprezintă subiectivitatea textului. Poezia se constituie într-o descriere lirică a momentului liniștii,a păcii. Privirea poetului urmărește  fumul purificator,ce va alunga spiritele nopții,ale întunericului,ca un omagiu adus divinității,înălțat din ,,ogeagurile”,hornurile caselor către cerul ,sufletul Universului,al aspirațiilor,al divinului.Sentimentul de liniște este completat de cuvântul,,domol”-adverb al stării de împăcare, de domolire a zilei  pline de tumult.Este momentul coborârii turmelor,,de pe coastă”,al întoarcerii  din înaltul naturii ,momentul când în liniștea atmosferei se aude ,,larma de talange”,un cântec de vestire a existenței vieții.Privirea omului se întoarce spre pământul –paradis plin de armonie și puritate oferită de ,,florile”ce se dăruiesc zărilor ce vor deveni întuneric,își oferă ,,parfumul”,imagine olfactivă,îmbietoare pentru momentul magic,când prin sita nopții vor primi ,,scrumul”-cenușa cu puterea sacră a fertilității.Se vede ,,ici-colo”lumina ferestrelor caselor  ce ascund viața,se-aude plânsul de-o clipă a clopotului ,,și-apoi tace”lăsând să domnească armonia între cer și pământ.Și cum sunetul se-nalță,,sus” ,pe cer în lumina purității divine răsare luceafărul,mesagerul solar,steaua magilor. Aripile îngerești ale păcii,ale liniștii aduc cu sine o stare neobișnuită omului, un apogeu al sublimului.                                                       Un alt argument îl reprezintă exprimarea directă a sentimentului de liniște prin construcția aparent simplă, dar plină de semnificații a textului.Există un câmp lexical al stării de pace a naturii în momentul înserării:ușor,domol,blând,tace,pace. Numai iubind natura,omul  se poate apropia de universul naturii, o poate cunoaște. Utilizarea imaginilor auditive și vizuale,a rimelor diverse în construcția versurilor creează o cursivitate deosebită a discursului liric și sporește caracterul descriptiv al poeziei.
       În concluzie, prin argumentele dezvoltate mai sus, am arătat că poezia citată aparține genului liric.