joi, 15 decembrie 2016

tabloul--Fetița pădurarului--Nicolae Toniza

Nicolae Toniza„pictorul copiilor”, reflectă un cult al frumosului, o artă înţeleasă ca expresie a permanenţei valorilor spirituale. Apariţia copilului în câmpul vizual al lui Tonitza este legată de naşterea propriilor copii.                                                                                                                                                                            Privesc tabloul și observ chipul suav şi inocent pictat în tonalităţi calde,mă  frapează sunt ochii, deosebit de expresivi. Chipul neștiutor al tainelor lumii este pictat în tonalități calde și fragede,pe fondul tabloului de galben ce dă senzația de căldură și intimitate într-o zi plină de soare și de  verdele închis al frunzelor ce  realizează un efect de liniște, bună dispoziție, relaxare, meditație, echilibru, siguranță,este culoarea speranței.Locul ales de pictor este sub o creangă de stejar,pentru că acolo fetița nu se va lăsa doborâtă de soartă,știe că arborele semnifică continuitatea vieții.A privit femeile din jur ,le-a imitat ,legându-și o maramă copilărească,ca să-și exprime ca și ele seriozitatea,dar mai ales să-și arate podoaba părului negru împletit în cozi mândre și bogate, vin să adauge cu grație această apariție discretă. Tușele feței se topesc sub calmul cromatic, dar ceea ce frapează sunt ochii, de un negru atât de misterios, încât simplul portret de copil pare prea puțin pentru o astfel de compoziție accentuată în jurul unui singur punct de focalizare. Astfel cade asupra privirii acel accent expresiv și totuși timid,ce subliniază totodată starea și sufletul copilului, dar poate și mai mult exaltarea spirituală pe care o simțea pictorul. Așa cum Da Vinci se autoportretiza în multitudinea de chipuri pe care le crea, așa și Tonitza se privea pe sine prin ochii copiilor pictați cu atâta grijă și zvăpăiere sufletească.Sufletul este concentrat desigur în ochii deosebit de expresivi, a căror lumină interioară reflectă și vibrează în întreaga compoziție. Ei acaparează o bună parte a chipului, se contopesc cu genele și sprâncenele, ce se topesc sub căldura acelui negru intens, amintind de o apariție nepământeană, ca de luceafăr. În aceeași manieră inefabilă de semitransparență, sprâncenele,nasul și buzele roșii sunt numai menționate, impresia fiind subordonată și topită de înflăcărarea unei priviri pătrunzătoare.Rochia copilărească ,de culoare roșie captează atenția, simbolizează căldura, foc, pasiune, entuziasm,este culoarea copilăriei,iar manșetele albe,dantelate arată cochetăria feminină.Este o fată abia ieșită din copilărie,ca o zână din povești,delicată,suavă,așteptând  cuminte cu mâinile linștite să i se împlinească un vis știut numai de ea.Este așezată în mijlocul tabloului și nu este singură,pentru că mii de gânduri și vise îi dau târcoale,făcând-o să viseze,acolo în mijlocul naturii,unde se simte ZÂNA ZÂNELOR....