joi, 4 mai 2017

Descriere literară tip tablou--

Imagine similară

    Calistrat Hogaș-- Pe drumuri de munte(fragment)

,,Cât de frumoasă era luna și cât de senină fu noaptea aceea! Tăcerea și misterul mă înconjurau din toate părțile. Noaptea, retrasă în văi și în desimea posomorâtă a brazilor, cernea munții adormiți și visători, ale căror piscuri neguroase păreau că formează hotarele înalte dintre pământ și cer. O linie de umbră, grațios ondulată, însemna, până dincolo de marginile vederii, aceste hotare; și această linie se părea trasă pe fundul de umbră și lumină al spațiului adânc de o mână tainică, colosală și nevăzută.
Nici o mișcare pe pământ, și în aer nici o mișcare! Întreaga fire dormea și visa. Eu nu făceam nici una, nici alta, sau le făceam, poate, pe amândouă. Mă prefăcusem în o stâncă vie și, în încremenirea ce mă stăpânea, îmi era cu neputință să-mi leg la un loc gândirile și simțirile mele... Și pentru ce? Sublimul ucide, și omul e prea mic pentru sublim. 
 Interjecția e, fără îndoială, singurul tălmaci al sublimului în limba omenească... Și nemărginitei feerii, ce se desfășura înainte-mi, nu-i răspundea în sufletul meu decât o neînsemnată... particulă gramaticală! Iată deci la ce se mărginea sărmana mea ființă în măreața noapte......A repeta în gând un întreg capitol de gramatică înaintea lunii pline, care plutea visătoare în adâncimile albastre ale spațiului; a atârna câte un punct de exclamație de fiecare stea tremurătoare, a-ți lărgi, ca o pasăre de noapte, pupilele, spre a vârî prin ele întregul univers în suflet și a nu te alege, mai la urmă, decât cu ce se alege o bufniță — iată, desigur, starea cea mai de plâns, în care se poate afla cineva.”

Descrierea literară este un text literar în care sunt prezentate obiecte, peisaje, chipuri umane cu trăsăturile lor, într-un mod care impresionează şi trezeşte sentimente. Se creează imagini artistice: vizuale, auditive, prin folosirea unor procedee de expresivitate artistică. Din punct de vedere morfologic, predomină construcţiile substantiv-adjectiv.
Fragmentul de mai sus este o descriere literară(lirică), face parte din volumul,,Pe drumuri de munte”de Calistrat Hogaș. Natura este ca o divinitate în faţa căreia autorul rămâne extaziat.                                                                                                                                                          În primul rând, sunt înfăţişate aspecte trăite de însuși autorul,care se află în mijlocul unei păduri fabuloase, într-o noapte senină cu lună.Exclamația admirativă este pentru lumina lunii,simbol al cunoașterii,al imaginației,visului.În singurătate,simte tăcerea ca un început al deschiderii spre admirație,tăcerea îi conferă nopții măreție și mister,taine de care se simte înconjurat.Percepe noaptea ca pe o ființă enigmatică,retasă ,,în văi și în desimea brazilor”,loc al tinereții veșnice unde cu o putere deosebită,,cernea munții”,îi fărâmița-hiperbolă.Cele două epitete,,adormiți și visători”completează tabloul unui loc în care piscurile trasează hotarul dintre cer și pământ,conține energia ambelor spații,al începutului și sfârșitului,este ,,linia de umbră ”ireală ,,grațios ondulată”,șerpuită,ca o fantomă a văzduhului desenată de ,,o mână tainică,colosală și nevăzută”,epitet triplu ce completează misterul nopții.Fin observator,autorul urmărește natura nemișcată cu ochii unui pictor,este atât de surprins de încremenirea ei,că repetă cuvintele,,nicio mișcare”- pornire,acțiune,emoție,el însuși se simte transformat în stâncă, un loc de siguranță, protecție și refugiu.Trăiește senzații nedeslușite,gândește că frumusețea naturii ,perfecțiunea formelor ei,trăirile îl pot apropia de  suferință. ,,Omul e prea mic pentru sublim” -chipul omului stăpânit din plin de sentimentul sublimului este serios, uneori împietrit şi uimit și doar un strigăt de admirație ar putea să-i traducă sentimentele.  Astfel conturează un tablou feeric, în care singur în ,,măreața noapte”, luminat de luna plină,înconjurat de,,adâncimile albastre” simte că  prin plâns fiinţa sa se eliberează, se purifică, îşi diminuează orice tensiune emoţională.
În al doilea rând, ne dăm seama că textul este o descriere prin construcţiile substantiv-adjectiv: ,,munții adormiți și visători,piscuri neguroase,linie grațios ondulată,mână tainică,colosală și nevăzută”.....Repetiția verbelor la modul infinitiv din finalul fragmentului completează experiența unică trăită,iar lirismul textului este susținut de pronumele personal: ,,eu,îmi,mă”.                                                                                                                                                                                                    În al treilea rând, textul este o descriere literară, pentru că limbajul folosit este încărcat de expresivitate, creând imagini vizuale de o mare frumuseţe.
Toate imaginile, figuri de stil impresionează prin crearea unui cadru natural dominat de strălucire, armonie nocturnă. Omul trăiește un sentiment de bucurie privind perfecțiunea naturii. 
În concluzie, acest fragment este o descriere literară,sunt  prezentate trăirile în mijlocul naturii, folosindu-se un limbaj expresiv, capabil de a crea imagini vizuale prin care putem trăi emoţii.