sâmbătă, 6 mai 2017

scenetă :În pauză....

                     
Personaje:1. Diva clasei
                   2. Tocilarul
                    3.Olimpicul
                    4.Șmecherul
                   5. Nepăsătorul
                   6. O fată normală
                    7. Visătoarea

Pauza dinaintea orei de fizică,în clasă sunt personajele:2,3,7; 2+3 sunt în bănci,răsfoiesc caiete,cărți;7privește pe geam,din când în când ofteză;1=.Intră ca o furtună cu umbrela desfăcută,se împiedică,încercând să închidă umbrela,care este stricată:
   1=Ați văzut ce este afară?urgie,potop,uragan,plouă,fulgeră,tunete...mi-am udat pantofii de firmă,poșeta,n-am tras fermoarul....ce s-o fi întâmplat cu fardurile?și umbrela asta care nu se-nchide!!!offff!
    2=Fulgeră? (vorbește turuind,pe nerăsuflate)-Fulgerul este un arc electric luminos rezultat în urma unui proces de descărcare electrică între nori cauzat de o diferență de potențial electrostatic. Acest fenomen meteorologic are loc în natură între nori încărcați cu sarcini electrice diferite.(mândru către 1):Știai?
   1=Parcă am auzit ceva...luminos,zici?aaaa!ca la clubul unde-am fost săptămâna trecută cuuu....ah!ce lumini,ce atmosferă....
     6=(intră liniștită,scututurând un plastic,este îmbrăcată cu o fustă,bluză,jachetă,se uită,salută):Bună tuturor!Ce vreme!Parc-am fi în poeziile lui Bacovia,am luat 9 la poezie și 8 la fizică  la lecția asta de afară(zâmbește,se adresează lui 3:ce spui despre fenomenele astea?
    3=(elegant,tipul băiatului plimbat prin lume,foarte serios):Îmi place ceva din trecut,de exemplu: Etruscii considerau fulgerele ca oracol care le prezicea viitorul. Așa numitele libri fungurales descriu indicațiile -informațiile- transmise prin fulgere. Deja între anii 800–600 î.e.n. au fost fulgerele observate și categorizate. Vechii germani considerau fulgerele ca semn al zeuluiThor care aruncă ciocanul său spre pământSlavii aveau zeul Perun ,ca zeu al furtunii. La fel Zeus și Jupiter sunt reprezentați însoțiți de fulgere.. Zeii furtunii sunt ZeusJupiter și Donar, iar saxonii înainte de creștinism considerau stejarul ca arbore sfânt sau zeu al furtunii.
Am fost la o ,,internațională”-olimpiadă-și am avut o temă interesantă:Fulgerul globular.
    4= intră cu mâinile-n buzunar ,ține ușa deschisă cu piciorul,se uită la ceas,la cei din clasă: N-am întârziat? ce chestie! parcă nu sunt eu!Băi, e o vreme nasoală;de stat în casă!N-a venit profu...ce bine!ce ziceai,mă?
    3=Să-ți spun : Fulgerul globular este un posibil fenomen atmosferic electric despre care se cunosc foarte puține lucruri. Termenul se referă la aparițiile unor obiecte sferice, de obicei luminoase, care variază ca mărime de la un bob de mazăre la câțiva metri în diametru. Acest fenomen este de obicei asociat cu furtunile, dar durează mult mai mult decât fracțiunea de secundă a unui fulger. Multe dintre primele descrieri timpurii spun că în cele din urmă mingea explodează, uneori cu consecințe fatale, lăsând în urma sa un miros de sulf. Și așa am luat locul1...felicitări,diplome,România pe locul 1.
    4=Bravo ție! pe mine mă interesează mecanica,mașinile...Nu știți!  dar eu am vorbit cu dl. Profesor de fizică și  din explicația d-lui, am aflat câte rotații trebuie să aibă arborele cotit, pentru a se realiza un ciclu complet de funcționare a motorului, precum și câte mișcări de tranzlație trebuie să aibă pistonul, între punctul mort inferior și punctul mort superior. Iar eu i-am spus cum funcționează un cilindru de motor cu aprindere prin scânteie  și multe alte discuții am avut.Îmi place să meșteresc .
   7=Piviți!a apărut curcubeul,e o minune,ce culori!!!
   1+6( vin repede la geam ,exclamă în cor:Superb!Minunat!
   5=(intră,nu salută,se așează în bancă și întreabă rar: N-a sunat?Dacă trece și ora asta,fără să m-asculte,sunt un deștept,nu văd,nu aud,nu mă interesează nimic decât muzica.Despre ce se vorbește aici?
   Fetele:Despre curcubeu,absentule!
   2=(pe nerăsuflate): Curcubeul este un fenomen optic care ia naștere din cauza dispersiei și reflexiei luminii solare în picăturile de ploaie din atmosferă.El este vizibil atunci când soarele bate din spatele nostru în perdeaua de nori din față, lumina reflectându-se pe bolta senină.
   3=(către toți):Ascultați și învățați: Norii sunt grupări mai mult sau mai puțin conturate de picături de apă sau cristale de ghiață, aflate în suspensie în atmosferă, provenite din condensarea sau sublimarea vaporilor de apă.
La fel ca în prisma optică, în picăturile de apă din nori, lumina se descompune în cele șapte culori: roșu, oranj, galben, verde, albastru, indigo, violet.
    4=Să vă povestesc cum  am vrăjit o fată în autobuz,i-am spus așa (arătă spre  către toți),ca un deștept  ce sunt că fulgerul este un arc luminos rezultat în urma unui proces de descărcare electrică cauzat de o diferenţă de potenţial electrostatic. Acest fenomen meteorologic are loc în natură între nori încărcaţi cu sarcini electrice diferite. Descarcărea între nor şi pământ se numeşte trăsnet. Producerea unui fulger este urmată, la scurt timp, de apariţia tunetului, ce reprezintă sunetul produs de descărcare. Decalajul dintre observarea fulgerului şi receptarea sunetului se datorează diferenţei dintre vitezele de propagare ale celor două unde, luminoasă şi acustică.
    5=Eu i-aș fi spus și despre pericolul fulgerului.
    4=I-am spus și i-am dat o întâlnire în ,,natură” să-i explic amănunțit.
Băieții râd,aplaudă,fetele se strâmbă la ei și le întorc spatele,se așează în banci. Se aude soneria,toți sunt în picioare,Intră profesorul și ....întreabă  sever:E  ora de fizică,nu-i așa?Daaaa!răspund toți.Atunci: TEST din ultima lecție!!!!