miercuri, 31 mai 2017

exprimarea opiniei despre mesajul unei poezii

Imagini pentru imagini pentru cunoașterea universului

M-AM OPRIT LÂNGĂ TINE
                    De Lucian Blaga





Am căutat mereu umbra genelor
pe un obraz. Am căutat-o prin geografia
răsăritenelor și apusenelor
basme. Și n-am găsit-o.



Numai tîrziu am găsit-o aci. Aci,
în patria mea, la seminția mea.
M-am oprit lîngă tine, cînd tăcerea ta
mi-a spus : ,,Nu mă atinge !''.



M-am oprit lîngă tine,
descoperind că părul tău e o flacără
pe care vîntul n-o stinge.
Și lîngă minunea cea mai simplă
am stat cum se cuvine.

 Din punctul meu de vedere, mesajul poeziei pune în lumină o confesiune pe tema cunoașterii,pur de iubire printr-o chemare, o rugăminte intensă a îndrăgostitului adresată iubitei. Tema poeziei este iubirea, iar ipostaza eului liric este aceea confesivă.
            Un prim argument în sprijinul acestei afirmații îl reprezintă utilizarea monologului liric, care marchează adresarea directă a eului poetic. În acest sens se observă verbul,,am căutat”- motivul căutării (descoperirii) evoluează de la căutarea ,,umbrei genelor”-conturul întunecat al cunoașterii,al privirii,al luminii la imaginea lucrurilor trecătoare, ireale,fantastice şi schimbătoare, la descoperirea unei lumi înviate și dispărute( verbul la persoana întâi accentuează insistența descoperirii). 
Căutarea este plină de gingășie și iubire ,iar ideea sugerată de repetiția,enumerația din prima strofă se finalizează printr-o constatare a dezamăgirii,,n-am găsit-o”,poetul trăiește profund acest sentiment de a nu afla tainele cunoașterii,de a se fi îndepărtat de această lume și de a-și fi pus întrebări,fără a le afla răspunsuri.Căutarea ia sfârșit într-un ,,târziu”,după ce a trecut timpul aşteptat, hotărât sau prevăzut,iar descoperirea o simte ,,aci”,aproape pe pământul străbun.Locul încetării căutării este magic,,lângă tine”,acolo unde doar ,,tăcerea” vorbește, este un preludiu al deschiderii spre revelaţie, timpul lucrurilor pline de măreţie şi maiestate.Glasul tăcerii este resimțit ca o suferință aproape nepământeană ce nu trebuie atinsă.Descoperirea ființei este surprinzătoare:părul considerat drept sediul unui suflet este simbolul magic de apropiere, chiar de identificare,este o flacără purificatoare nestinsă de vântul ce controlează Universul prin mişcarea lui neîntreruptă. Revelația poetului în fața frumuseții și perfecțiunii lumii, în fața misterelor Universului,,lângă minunea cea mai simplă” este conform adevărului căutat.                                                                                                                                                      Un alt argument îl constituie căutarea pe care poetul,eul liric le întreprinde înainte de întâlnire. Toate stau sub semnul simplității, utilizarea unor cuvinte care aparțin misterului:,metafore:,,umbra genelor...geografia..flacără”.Poezia este alcătuită din versuri cu metrică variabilă,al căror ritm interior redă fluxul ideilor și bucuria sentimentelor.Utilizarea unui vocabular simplu arată eliberarea poetului de orice constrângere.

            În concluzie, consider că poezia evidențiază ideea: cunoașterea înseamnă iubire,iar iubirea este o cale de comunicare cu Universul, dar numai prin intermediul  apropierii, poetul-eul poetic nu se simte îngrădit nici de timp, nici de spațiu .