sâmbătă, 1 iulie 2017

compunere-- o vizită la casa memorială....

Imagini pentru imagini casa memoriala liveni

Am ascultat la ora de muzică ,,Rapsodia română” de George Enescu,privindu-i fotografia cu tâmpla rezemată de vioară,instrument ce semnifică amintire, înălţare în lumea frumosului, lirism, duioşie. Cîntecul ei pătrunde în suflet, declanşând melodii tainice.Mi-am dorit să văd locul unde s-a născut,unde a copilărit,să vizitez o casă memorială,,George Enescu”.N-am mers nici în București,Sinaia,nu!am ajuns împreună cu familia în nordul țării- la Liveni,într-un peisaj din câmpia Moldovei, în zona râului Prut.Și iată că am descoperit o casă țărănească cu pridvor de lemn înconjurată de o grădină cu pomi fructiferi, o livadă de câteva hectare.Cu emoție am intrat pe o ușă de lemn în interior și muzica m-a învăluit,m-am simțit teleportat în lumea copilăriei LUI muzicale. Casa modestă adăposteşte pianina la care a început să cânte, o vioară de jucărie,desene, încercări muzicale, cuptorul pe care s-a născut genialul artist, obiecte ce i-au aparținut, toate redau trecerea pe aici a celui care începând cu vârsta de 5 ani şi până la sfârşitul vieţii, urma să uimească lumea. Mobilierul  aparținând părinților, scoarțe moldovenești, atinse de patima vremii, fotografiile de familie m-au apropiat sufletește de locul,fiindcă doar locul a rămas,de compozitor.  Descopăr trusa de culori și mai multe desene făcute de copilul alintat: Jurjac, diferite pagini cu note muzicale, cărțile și manualele anilor copilăriei și a primelor sale studii.Îmi trec mâna peste clapele  pianinei și vreau să simt urma degetelor copilului de-atunci.
Admir fotografiile și manuscrisele care-mi întregesc imaginea timpului petrecut de Jurjac la Liveni, în satul natal,văd fotografiile  originale ale părinților, actele de proprietate aparținând lui Costache Enescu-tatăl, precum și partiturile muzicale din anii tinereții artistului și nu în ultimul rând fotografiile care-l prezintă pe marele artist în compania unor mari muzicieni ai timpului, în țară și în diverse capitale ale Europei.Citesc apoi mărturisirea compozitorului:,, Mă trag din părinți români și m-am născut la Liveni, județul Dorohoi, în inima Moldovei... Locuiam într-o casă mică cu pridvor de lemn vopsit, unde se uscau funiile de ceapă la soare. Și acum mai văd țăranii, în cămăși albe, cu ilice albastre, cum cântau în asfințit... ...Aceasta este cu adevărat țara mea, iar imaginea ei am dus-o cu mine". 
În casa părinților săi de la Liveni, Enescu a fost fericit,pentru că a ascultat sunetul muzicii-izbucnirea sufletului în cea mai puternică formă de magie,iar eu am rămas până seara târziu pe cerdacul casei,ascultând cântecul ciocârliei....