miercuri, 29 ianuarie 2020

gen dramatic--,,Jocul de-a vacanța”de Mihail Sebastian--scena a IV-a--actul I

Imagini pentru imagini piesa de teatru,,Jocul de-a vacanța”"

SCENA a IV-a--actul I
        ( Maiorul,Madame Vintilă,Bogoiu, Corina)

(Corina a apărut sus pe scară. Foarte tânără, mai tânără chiar decât cei douăzeci și cinci de ani pe care îi are. E într-o pijama de casă, pe care și-o încheie, în timp ce coboară scara. A prins ultima replică a Madamei Vintilă și îi răspunde. [...]
CORINA: A, nu așa. Nu-mi place deloc. Mai tare. Nu vă e rușine de soarele ăsta? Mai tare, pentru Dumnezeu! Hai, curaj: bună dimineața!... Nu vreți. Păcat. Aveam să vă dau o veste bună, dar n-o meritați. Prea sunteți lugubri.
MAIORUL: O veste?
MADAME VINTLĂ: Bună?
BOGOIU: O veste bună?
(Au venit toți trei spre ea, viu interesați) [...]
CORINA: Așa mai merge. Ei bine, aflați că în curând, peste jumătate de oră - azi dimineață în orice caz – telefonul nostru va funcționa.
MAIORUL, MADAME VINTILĂ (aproape în același timp, dar auzindu-se replica fiecăruia): Nu se poate! Nu-i adevărat!
BOGOIU: Serios?
CORINA: Se poate, e adevărat și e serios. Aștept un mecanic de la Gheorghieni. Un om de la telefoane. Trebuie să vie cu autobuzul de nouă.
MADAME VINTILĂ: De unde știi?
CORINA: Pentru că l-am chemat eu. Ieri, după prânz, în timp ce dumneavoastră v-ați dus cu maiorul la pescuit... Ai prins ceva, domnule maior?
MAIORUL (cap dezolat, mâinile deschise, cu un gest de fatalitate). [...]
CORINA (către Maior): Iartă-mă, n-am vrut să te supăr. Prin urmare, în timp ce dumneavoastră erați la pescuit...
BOGOIU: Vorba vine la pescuit.
MAIORUL: Nu mai taci, domnule?
BOGOIU: Ba tac, da' mai întâi să spui dumneatale, cu mâna pe conștiință, câți pești ai prins de când ești aici? (Maiorul tace încurcat) Buuun. Va să zică ai prins... câți ai zis? Păi asta se cheamă pescuit, nene? Prinde și dumneata ceva. Nu zic mare lucru. Nu cer un rechin. Prinde colo un obleț, ca să fie. Un cap de obleț, o coadă de obleț. Un solz, domnule, un solz. Prinde-l și atunci mă închin. Te fotografiez. Pe onoarea mea! Când te-oi vedea cu oblețul în undiță, te fotografiez. Uite, aparatul e aici. (Arată spre un aparat fotografic, care atârnă într-un cui sau e undeva, pe-o etajeră) Pe dumneatale te așteaptă.
MAIORUL (către Corina): Duduie, spune-i să tacă. Spune-i să tacă, fiindca altfel nu știu ce se-ntâmplă. Eu când mă înfurii…...”
                                                                                               (Mihail Sebastian,Jocul de-a vacanța)

 Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează rapid în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice. Fragmentul citat aparține unei opere dramatice.
 Ca în orice piesă de teatru textul este divizat în acte care la rândul lor cuprind mai multe scene,aici este scena a IV-a. Fiind o operă dramatică, conține indicații scenice(didascalii) prin care autorul dă sugestii privind jocul actorilor și aranjarea decorului,de obicei marcate între paranteze.
 Personajele comunică prin intermediul dialogului,autorul (naratorul) neintervenind deloc în text(în fragmentul de față,la început, există o prezentare a personajului,Corina).
Fiecare intervenție a personajelor se numește replică și personajul este numit la început și alături se fac unele indicații scenice privind jocul acestuia. Interogația retorică și exclamația retorică au un rol esențial în textul dramatic,sunt folosite, pentru a da relief personajelor și pentru a conferi voiciune dialogului și sunt însoțite de o intonație specifică. 
,,Jocul de-a vacanța” este o piesă de teatru de Mihail Sebastian scrisă în 1936. (Piesa de teatru este o formă de literatură scrisă de un dramaturg, de obicei constând dintr-un dialog între personaje, destinată pentru a fi interpretată într-un teatru mai degrabă decât pentru a fi doar lecturată. Termenul ,,piesă de teatru" se poate referi atât la lucrările scrise ale dramaturgilor cât și la interpretarea acestora într-un teatru.)
    Titlul ,,Jocul de-a vacanța"definește clar o formulă de împăcare cu viața, înseamnă jocul de-a uitarea al omului care poate trăi, măcar din când în când, fără identitate precisă, fără biografie, fără amintiri și aspirații, în „locuri somnoroase", fără a mai ști „ora exactă" sau data unei zile; jocul de-a vacanța înseamnă a trăi o singură zi ce dă sentimentul eternității. 
                (Piesa „Jocul de-a vacanţa” are un titlu cu mai multe chei, piesa ascunde adevăruri grele, neliniştitoare.  Chiar dacă aminteşte de secvenţele jocului copilăriei, titlul lui Sebastian asigură la început nivelul prim, dulce al piesei, apoi apare celălalt nivel, ascuns şi amar, care duce spre tragic.
            „Jocul de-a vacanţa” se întâmplă în ultima lună de vară, în august, în munţi, la pensiunea doamnei Weber, departe de „lumea dezlănţuită”.
            „Vacanţa” devine o metaforă a unui tip de existenţă nepermisă în restul anului. Fără să ştie unii de alţii, şase personaje – patru bărbaţi şi două femei – optează pentru vacanţa de la pensiunea de lângă Lacu Roşu, la 60 de kilometri de Gheorghieni.
            Fiecare vine din lumea lui, cu prejudecăţi,obsesii,automatisme şi drame. Sunt însă doritori de experienţe care să le asigure fericirea, ei au o mare dorință, aproape nefirească. Ei nu tânjesc după o fericire viitoare care refuză să se împlinească. Cu toţii sunt orăşeni,căutând în munţi, în singurătate, echilibrul pierdut. Pensiunea doamnei Weber devine o arcă. Fiecare personaj pendulează între luciditate şi vis.
            Vacanţa devine un timp al experienţelor noi, al încercărilor de a evada din viața normală, fiecare încearcă de a fi fericit.)
     În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere.Personajele
 schimbă replici într-un ritm foarte viu.Pe terasa vilei apare Corina,o fată tânără-douăzeci și cinci de ani-îmbrăcată lejer într-o pijama de zi și intervine în discuția celor prezenți,cerându-le,voioasă să rostească salutul de dimineață cu vioiciune.Îi tentează,promițându-le că le va da o veste bună,cei trei sunt foarte curioși și fiecare întreabă curioși.Vestea Corinei este deosebită:va fi reparat telefonul.În fața celor nedumeriți,Corina le spune că ea l-a solicitat pe mecanic,când cei doi bărbați de față erau  la pescuit.Tonul ei ironic nu este înțeles de cei doi,prilej fericit pentru Bogoiu de a râde de nenorocul Maiorului la pescuit,care n-a prins niciodată nimic.Deși discursul lui Bogoiu pare agresiv, este prietenos,iar Maiorul îi cere ajutor Corinei,amenințând că-și poate pierde stăpânirea de sine.
   În al doilea rând, se observă interesul pentru construcția personajelor.
  Corina pare a fi  o ființă lucidă,veselă, fascinantă,nu se ferește să apară destinsă,într-o ținută confortabilă,are inițitivă dictată de tinerețea ei.Plină de vervă,cere celorlalți să îndeplinească ritualul de dimineață în salutul soarelui,apoi le explică ințiativa proprie de a repara telefonul stricat.Conduce discuția celorlalți cu pricepere,luând în râs,chiar dacă pare serioasă,pasiunea bărbaților de a pescui.

  Bogoiu este un ins curios,exprimându-se,la început,prin întrebări,replici scurte,iar,când apare momentul de a ironiza pasiunea pentru pescuit a Maiorului,într-o continuare mișcare și agitație, vorbește mult, pe un ton însufleţit despre nepriceperea acestuia la pescuit.Vorbește serios,dar sub tonul lui este un râs mascat.
  Maiorul este un tip ușor enervat,nu-nțelege vorbele lui Bogoiu sub care se ascund cuvinte conţinând o uşoară batjocură,față de pasiunea lui de pescar,se preface mânios,cerând ajutor chiar de la Corina,este doar un fel de a-i arăta simpatia.
   Dialogul personajelor are replici scurte ,iar indicațiile de regie(didascaliile)arată mișcarea personajelor,felul în care este îmbrăcată Corina.La începutul scenei autorul prezintă intrarea în scenă a primului personaj.Limbajul personajelor este unul normal între trei oameni obișnuiți,care sunt apropiați într-o vacanță,iar manifestările lor sunt datorită vacanței care le permite răsturnări de situații. Ca atare jocul nu este unul oarecare, ci e jocul fiinţei, care permite fiecărui personaj să se cunoască pe sine şi poate revela fiecăruia adevărurile esenţiale. În ultima instanţă „jocul” în piesa lui Mihail Sebastian este o formă de autocunoaştere.