marți, 2 februarie 2021

Ohara Donovetsky,, Casting pentru ursitoare”—compunere despre magia lecturii(text+lecturile și experiențele tale)

 

,,Patru ore mai târziu,Haia ridică ochii din culegerea de povestiri medievale germane.Căutase o informație pe care sperase că ar fi putut  s-o găsească într-una din ele.Venise,după un ocol,la Biblioteca Academiei,încă avea acces la fondul de carte rară.
  Ieși afară,în curtea bibliotecii,să se gândească...Simți că o ia amețeala și avu câteva minute senzația că s-ar afla  în altă parte,într-o cameră mică și luminată vag.Interiorul era albastru-marin,de la culoarea draperiilor și a covoarelor...Patul,o noptieră,masa,un scaun,un dulap încastrat în peretele de la intrare.Înapoi,pe noptieră,în loc de lampă de noapte,Haia văzu un borcan fosforescent.Deschise ușa de la dulap,era un singur umeraș și pe el se afla o rochie lungă de culoare albastru-marin,,,I have no dress except the one I wear every day”,auzi în cap.
  Haia visa cu ochii deschiși și se întreba în același timp cum era posibil să își închipuie toate astea.Poate pentru că și le imaginase pe toate când le citise cu câteva zile în urmă.”
                                             (Ohara Donovetsky, Casting pentru ursitoare)

 

      (Haia-nume evreiesc înseamnă,,viață”)


  Fragmentul este un text epic  în care autoarea îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii, al personajului şi al naratorului obiectiv,care povestește la persoana a3a. Naraţiunea este folosită pentru a prezenta acţiunea în care este prins personajul-Haia-Aceasta pleacă din bibliotecă,fără a găsi o informație dorită într-o culegere de povestiri medievale germane.Afară,trăiește o experiență ciudată în urma unei stări de amețeală care o transpune într-o lume ireală,fantastică.Se vede într-o cameră mică de culoare albastru-marin,ce accentuează visarea într-o lumină neclară, conferă iluzia că elementele de această culoare se află mai aproape, astfel o ajută să creeze un spațiu care pare confortabil.Privește uimită elementele de mobilier,pe care le cunoaște și le enumeră:patul,masa,scaunul,dulapul,iar pe noptieră descoperă,,un borcan fosforescent”,luminos ce-i accentuează sentimentul de singurătate, profunzimea trăirilor,îngrijorare.
În dulap găsește o rochie de aceeași nuanță,,albastru-marin”,spunându-și că nu are altă rochie decât cea pe care o poartă și-atunci înțelege că,deși visa,tot ce vedea,,le citise ”cândva. Visatul cu ochii deschiși a fost legat de faptul că Haia s-a simțit conectată cu lecturile ei,pe care ar vrea să le trăiască cu adevărat,chiar dacă mintea ei a rătăcit în fantastic.Întrebarea pe care și-o pune,,cum era posibil”
i-a adus fericirea unei experiențe trăită cu intensitate într-o lume dorită pe moment sau nefericirea desprinderii de real? Reveriile au relaxat-o câteva minute și parcă totul a avut o altă culoare în mintea ei! A fost magia lecturii--influența puternică pe care a exercitat-o lectura asupra fetei.
 
"Am simtit ca personajele din ,,Casting pentru ursitoare ”se scriu singure in mintea mea. O mare bucurie. Intii am simtit-o pe Haia. Intr-o zi de marti, bineinteles. In alta, pe Mira. Pe Lenca, in restul timpului. Asta cind nu m-am gindit la Marie Curie, la Greta Garbo sau la Maria Kazimiera. Am scris din dor de oameni iubiti sau de locuri dragi. Si cu un mare apetit pentru viata, cu toate spaimele si cu visurile ei. Povestea se adreseaza celor care cred, cu un gind nastrusnic, ca toate vazutele si, mai ales, nevazutele se leaga, ca ar exista, asadar, spectaculoase simetrii si sincronicitati, dar si celor care, dimpotriva, cred in jocul intimplarii si al coincidentei nesemnificative. In carte si dincolo de ea, peste limitele puterii noastre de intelegere." (Ohara Donovetsky)

 Citind,pășesc printre îngeri și duhuri, fără să mai separ foarte bine lumile,tot ce adună mintea mea se  așază frumos, lin, repede și miraculos în cuvinte- labirintul, acea rătăcire și căutare Pagini întregi din carte îmi solicită memoria și mă forțează să simt farmecul locurilor pe care le traversez  într-o atmosferă de taină. Când citesc, mă simt transportat într-o lume a imaginației, a acțiunii, a fantasticului,am senzația că toate problemele din lumea reală dispar, eu însumi devin un personaj. 
Îmi aduc aminte magia poveștilor rostite pe ton șoptit, înainte de culcare, înșiruirea împletită de cuvinte care aprindeau cele mai vii imagini în mintea de copil...basmul preferat(pe-atunci visam să mă fi născut ca Făt Frumos dintr-o lacrimă,să zbor pe legendarul Bucifal)...întâmplările năstrușnice destăinuite de părinți sau bunici. Adânc, în cufărul inimii mele păstrez delicat darul valorilor pe care le-am primit...nu pot să-mi dau seama dacă ele au fost o cheie specială către inima mea sau se întâmplă un soi de reîntâlnire misterioasă între magia din ei și magia din poveste.
Bunicul îmi spune mereu că cel mai bun prieten, remediul imediat pentru orice problemă este o carte.Computerul mă atrage cu vraja lui,iar cartea îmi lămurește  îndoielile,ezitările ,mă  întoarce mereu  la o viață mai luminoasă. N-am avut ca Haia un moment de evadare din cotidian,dar,deși nu citesc prea mult,găsesc o liniște plăcută și de ce să nu recunosc câteodată aș vrea să fiu unul din personajele cărții,iar înainte de culcare îmi închipui cum ar fi dacă eu aș fi...... xxxxx
                                              
                                                   o urare pentru cei ce citesc:
                                                                
                                                             Magia lecturii fie cu tine!
              
            ,,Nu există prieten la fel de loial ca o carte” a spus scriitorul american Ernest Hemingway.