luni, 22 august 2022

,,Bună dimineața.băieți”de Grigore Băjenaru--un fragment despre PRIETENIE

 

,,La prima oră suplimentară, am ţinut una dintre cele mai frumoase lecții din viaţa mea de dascăl.
Este adevărat că mi s-a dat concursul şi din partea elevilor mei, dar se putea foarte bine să şi ratez lecţia şi să dau din colţ în colţ stingherit, neştiind cum să mă descurc mai bine. Atunci am binecuvântat biblioteca tatălui meu şi pasiunea mea pentru lectură.
Cel mai bun elev din clasă la Filozofie s-a ridicat şi mi-a spus:
– Domnule profesor, avem o mare nedenumire şi credem că numai dumneavoastră, care ne predaţi Filozofia, ne-aţi putea lămuri.
– Despre ce e vorba? l-am întrebat eu, nu fără oarecare emoţie.
– Am citit într-o carte că marele filozof grec din antichitate, Aristotel, care a fost profesorul lui Alexandru Macedon, a spus într-o împrejurare oarecare: „Dragii mei prieteni, să stiţi că nu există prietenie pe pământ“. Adică să fi fost într‑adevăr convins de ceea ce a spus?
– Dragul meu, zâmbii eu, filozofilor le-a plăcut întotdeauna să jongleze cu cuvintele. Şi nu numai lor. Aristotel a spus într-adevăr aşa – exact nu-mi amintesc nici eu când – dar bănuiesc că a rostit aceste cuvinte drept concluzie la vreo întâmplare care l-a impresionat foarte neplăcut. S-ar putea să le fi spus, de pildă, când a aflat că Alexandru cel Mare, la un ospăţ, l‑a ucis cu lancea pe Glitus, cel mai bun prieten al său, care în lupta de la Granic îi salvase viaţa. Nu se putea însă ca tocmai Aristotel să nu creadă în prietenie, când tot de la el ne-a rămas o impresionantă definiţie a prieteniei: „Acelaşi suflet care trăieşte în două corpuri diferite“. Şi tot el a spus: „Fiecare om este, în mod firesc, prieten fiecărui om“.
– Tocmai această aparentă contradicţie în spusele sale ne-a mirat şi pe noi!
– Oricât de mult am vorbi despre prietenie, urmai eu, tot puţin ar fi. Este unul din cele mai vaste subiecte. Aproape toţi marii filozofi, poeţi, dramaturgi şi oratori dintotdeauna au fost preocupaţi de acest sentiment ales, şi, fireşte, au lăsat şi cugetări despre prietenie.
– Poate doriţi să ne spuneţi şi nouă câteva!
Am zâmbit amuzat:
– Bineînţeles, dar am impresia că ni s-au cam inversat rolurile: voi mă examinaţi, şi eu vă răspund. Dar cum, în clipa de faţă, nu mă consider profesor, ci prietenul vostru mai mare, am să vă îndeplinesc dorinţa, pe cât ne va permite timpul în această oră suplimentară.
Însuși marele orator latin Cicero, după cum ştiţi, ne-a lăsat o carte despre prietenie „De amicitia“, folosind şi comentând cu deosebită îndemânare, multe din părerile înaintaşilor săi, înfăţişate în haină nouă şi plină de prospeţime.
Omul este fiinţă sociabilă, ca atare nu poate trăi singur, şi chiar în afară de familia sa simte nevoia unei alte tovărășii. Şi atunci caută fiinţa cu care se potriveşte, se aseamănă, în societatea căreia se simte bine. Între adevăraţii prieteni trebuie să existe o apropiere de gânduri, de idei, de preocupări, de gusturi, cu alte cuvinte o potrivire din toate punctele de vedere. Iar prietenia adevărată pretinde în primul rând sinceritate.
Ne atrage un om vesel, comunicativ, apropiat, un bun povestitor, un om de spirit, sincer sfătuitor, înţelept, cald, într‑un cuvânt un om prietenos. Iar un om opus aceluia despre care am vorbit acum, e firesc să te îndepărteze de la începutul cunoştinţei chiar. Seneca a spus: „Singur cu tine eşti foarte aproape de omul rău“. Când ai o bucurie sau când ai o supărare, simţi nevoia imperioasă să o împărtăşeşti cuiva. […]
Dar să ne oprim puţin acum la marele istoric şi cărturar Nicolae Iorga, ale cărui cursuri am avut cinstea şi marea bucurie să le urmez, şi care este considerat şi drept unul dintre marii noştri cugetători. Iată două dintre cugetările sale semnificative „Cei care cer prietenia, fără a o da în schimb, sunt hoţi de suflete“. Şi: „Cunoaşte-ţi prietenii, pentru a-i iubi, şi duşmanii pentru a-i stăpâni“. Istoria ne vorbeşte despre prietenii celebre de-a lungul veacurilor. De pildă, faimoasa prietenie dintre cei doi mari luptători ai războiului troian: Achile şi Patrocle, sau exemplul clasic ce se dă întotdeauna despre doi prieteni nedespărţiţi: Oreste şi Pylade; buna prietenie dintre cei doi fraţi Castor şi Polux, supranumiţi şi Dioscurii; duioasa prietenie dintre cei doi mari poeţi germani Goethe şi Schiller. Sau, la noi, prietenia literară dintre Ion Ghica şi Grigore Alexandrescu, Alecsandri şi Ghica, Eminescu şi Creangă, Vlahuţă şi Delavrancea.
Şi ca să încheiem, nu uitaţi că un mare şi bun prieten al omului este cartea! Această epocală şi minunată născocire a minţii omeneşti merită cu prisosinţă să i se arate cea mai înaltă preţuire și dragoste.
Să ne aducem aminte de ce ne spune Miron Costin: „nu este alta şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor“. Şi să ne oprim numai pentru câteva clipe la ultimul mare bard al nostru, Tudor Arghezi, care, în patru versuri, izbuteşte să redea adânca emoţie de care e cuprins adevăratul iubitor de carte:
,,Carte frumoasă, cinste cui te-a scris,
Încet gândită, gingaş cumpănită,
Eşti ca o floare-anume înflorită,
Mâinilor mele, care te-au deschis!”
    Dar, după obiceiul nostru, dați-mi voie să vă spun şi ceva de haz. Pe timpul fanarioţilor era la noi în ţară, şi poate şi în alte părţi, o modă în casele boiereşti, şi anume: ca să nu mai cheltuiască, cumpărând cărţi şi legându-le în piele sau în pânză, aceşti aşa-ziși intelectuali găsiseră un procedeu mai simplu şi mai puţin costisitor: pictau pe pereţi biblioteci cu sute de cărți din cei mai diferiţi autori clasici şi moderni, şi erau foarte satisfăcuţi. În felul acesta aveau în casă ce cărţi doreau şi pe care nu erau obligaţi să le citească!
Îmi place să cred că voi nu v-aţi simţi atraşi de asemenea biblioteci pictate!
            Iar ca încheiere, ascultaţi două scurte anecdote concludente şi la… subiect.
   Un oarecare avea o bibliotecă foarte frumoasă şi variată. Cineva, care venise la el în vizită, îl rugă stăruitor să-i împrumute o carte pe care o văzuse şi îl interesa.
Gazda răspunse categoric:
– Nu te supăra, amice, dar nu obişnuiesc să împrumut cărți nimănui, oricine ar fi acela!
– Dar îţi dau cuvântul că ţi-o înapoiez în cel mai scurt timp!
– Te rog, nu insista, că nu împrumut. Eu am experienţă vastă în materie! Apoi brusc, cu o sinceritate cinică: Vezi dumneata biblioteca asta? Ei bine, află că toată este alcătuită numai din cărţi pe care le-am luat cu împrumut de la cunoscuţi şi prieteni!…
    Şi iată şi reversul medaliei… adică al anecdotei:
   Un domn foarte distins avea în biroul lui o bibliotecă enormă, dar goală. Numai în mijloc, pe un raft, se răsfăţa singură o carte mare, groasă, frumos legată.
Foarte intrigat de ciudăţenia asta, un cunoscut îl întreabă:
– Ce rost are o bibliotecă atât de mare pentru o singură carte? O consideri oare într-atât de valoroasă, încât nu merită să-i stea alături nicio altă carte?
– A… răspunse zâmbind maliţios stăpânul casei, cartea solitară pe care o vezi este catalogul tuturor cărţilor pe care le-am împrumutat prietenilor mei şi nu mi le-au mai înapoiat!
   Anecdotele mele îi amuzară pe băieţi mai mult decât mă aşteptam. Adăugai, râzând şi eu:
– „Si non e vero, e ben trovato!“( „Dacă nu e adevărat, totuși se potrivește bine“)  spune italianul. Concluzia cred că se desprinde de la sine!
       Şi acum, la revedere, pe ora viitoare!”

                                                                  (Grigore Băjenaru, Bună dimineața, băieți! – fragment)

 

 Întâmplarea povestită este plină de învățătură sufletească,iar profesorul Băjenaru are un talent deosebit de a intra în sufletele elevilor, de a le câștiga o dragoste sinceră și chiar oarece complicitate.Profesorul este provocat de un elev să explice cuvintele filozofului antic,Aristotel:„Dragii mei prieteni, să stiţi că nu există prietenie pe pământ“-curios—filozoful se adresează celor din jur numindu-i,,prieteni”și apoi declară că nu există prietenie.Și astfel,profesorul încearcă să lămurească totul despre prietenie:poate filozoful s-a referit la o întâmplare care l-a impresionat neplăcut.Totuși,Aristotel a spus că prietenia este„acelaşi suflet care trăieşte în două corpuri diferite“și că ,,fiecare om este, în mod firesc, prieten fiecărui om”.
 Prietenia se naște din dorința omului de a nu fi singur,este alături de familie,dar uneori simte nevoia unei alte relații și caută o fiinţă veselă,comunicativă,bun sfătuitor,cald, cu care se potriveşte, se aseamănă,alături  de care se simte bine. Între adevăraţii prieteni există o apropiere de gânduri, de idei, de preocupări, de gusturi,o potrivire și mai ales sinceritate.
Prietenii își înțeleg și bucuria și tristețea.Singurătatea poate dăuna omului,iar profesorul citează  cuvintele unor învățați: Seneca a spus: „Singur cu tine eşti foarte aproape de omul rău“,iar marele istoric şi cărturar Nicolae Iorga,i-a numit,,hoți de suflete” pe cei care cer prietenia, fără a da nimic în schimb,de aceea „Cunoaşte-ţi prietenii, pentru a-i iubi, şi duşmanii pentru a-i stăpâni“.
Profesorul amintește prieteniile celebre din istorie: Achile şi Patrocle,Oreste şi Pylade,Castor şi Polux, prietenia literară dintre Ion Ghica şi Grigore Alexandrescu, Alecsandri şi Ghica, Eminescu şi Creangă, Vlahuţă şi Delavrancea. Dar un mare şi bun prieten al omului este cartea,iar poetul Arghezi redă atitudinea deosebită, sentimentul de admiraţie faţă de poet şi creaţia acestuia  în poezia,,Ex libris”: „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”. Cartea, simbol al creaţiei literare, este asemănată cu o floare: „Eşti ca o floare, anume înflorită/ Mâinilor mele, care te-au deschis”, comparaţia relevă nobleţea şi frumuseţea sentimentelor transmise şi demonstrează adevărata valoare sfântă şi eternă a cărţii.
   Interesante sunt cele două anecdote despre felul în care sunt prețuite cărțile: un om nu împrumută nicio carte din propria bibliotecă,pentru că acestea erau cărți împrumutate și neînapoiate,iar alt om avea în bibliotecă o singură carte-catalog cu numele cărților împrumutate prietenilor și neînapoiate.
   Concluzia este că o carte este un dar ce trebuie păstrat,este un prieten adevărat care umple mintea și sufletul cu învățătură.

          Cred că oricui i-ar fi plăcut să aibă un astfel de profesor,care să îmbogățească orele de curs cu                                                  aceste suplimente deosebit de interesante.