joi, 8 iunie 2023

un test frumos: ,, Cișmigiu et Comp”de Grigore Băjenaru și ,,Prima zi de școală și alte tribulații”de Adrian Ardelean

 

Textul 1

,,Parcă o mână de uriaş îmi apăsa umărul şi mi-l zguduia, gata-gata să mi-l scoată din încheietură...
Şi-n acelaşi timp o voce severă se auzi din necunoscut:
― Hai, scoal', flăcăule, că-ntârzii!
Am tresărit, ţâşnind speriat din somn:
― Cât e ceasul?
Lângă mine şedea tata, zâmbind.
― Nu e târziu încă, dar, dacă nu veneam eu să te trezesc, ai fi întârziat la sigur! N-a cântat deşteptătorul?
Mă-nroşii până în vârful urechilor.De cu seară pusesem să mă trezească la timp un ceasornic deşteptător, care, nu din întâmplare, desigur, cânta la ora hotărâtă: „Deşteaptă-te, Române!”. Ceasornicul, de o precizie matematică, îşi făcuse datoria, însă cântase atât de dulce şi eu eram atât de obosit din ajun, încât nu auzisem nimic.
― Aşa ai de gând să te scoli în fiecare zi?
― Nu, tată, dar am adormit foarte târziu... m-am gândit la serbarea de ieri de la liceu, la cuvântarea lui „Barbă”...
― A cui zici?
― A lui Barbă, directorul!
Băgai de seamă că tata se stăpâneşte să nu zâmbească.
― Hm! D-abia ai dat ochii cu liceul, şi ai şi-nceput să-i porecleşti pe profesori! Să nu te mai aud, că mă supăr, să ştii!
― Dar nu l-am poreclit eu aşa! I-am auzit pe elevii mai mari, când ţinea directorul, ăla cu barbă mare, roşie, cuvântarea către părinţi şi elevi, că spun:„Ia fiţi atenţi, fraţilor, să vedeţi că Barbă ţine aceeaşi cuvântare de-acum un an!”
― Treaba lor, lasă-i pe ei să spună ce vor; dar pe tine să nu te mai aud, că-i foc! Hai, spală-te şi-mbracă-te mai repede, că n-or să te-aştepte pe tine!
Doamne, ce bine fusese până acum! Ieşeam din casă şi intram în şcoală! Mă sculam târziu, pentru că nu trebuia să-mi pierd vremea cu drumul. Şi aveam însemnătatea mea printre băieţi, că eram „băiatu' lu' don' director”!
Dar aci, la liceu, cine o să mă mai bage în seamă printre atâtea sute de băieţi?!
De pe acum începuse să mă apese o grijă la care nici nu mă gândisem până atunci!
Toată vara mă meditase tata, meditaţie cu patimi, şi le-am îndurat pe toate, numai din ambiţia de a fi licean! Dictare, cetire, povestire şi analiză gramaticală şi aritmetică cu geometrie ― vai de măiculiţa mea! Mâncam bătaie în fiecare zi! Dacă nu puneam o virgulă unde trebuia, era prăpăd! Iar cu câteva zile înainte de examenul de admitere, am scris vorba „parcă” fără apostrof*. Aceasta era, de altfel, singura greşeală pe care o făcusem. Ei bine, pentru atâta lucru, în afară de patru palme părinteşti, tata mi-a dat să scriu, drept pedeapsă, de 100 de ori, cuvântul „parcă”, cu apostrof!
Cu toate astea, la examen am răspuns bine şi n-am ieşit printre codaşi. Am cam scrântit-o eu, ce e drept, dar nu la română, ci la aritmetică, la o regulă de asociaţie. Dar vorba e... reuşisem!
Şi astăzi trebuia să încep cursurile!
„Hm! mă gândii eu în timp ce mă spălam, tatii nu-i convine că-l poreclesc băieţii pe directorul nostru Barbă, pentru că şi el e director de şcoală. Dar el e de primară, nu de liceu!”...
Cum oare l-or fi poreclind băieţii pe tata? Aş fi tare curios să aflu, dar n-am cum, lor li-e teamă să-mi spună, ca să nu-i pârăsc! Parcă eu de-astea mă ţin!
― Mai ai de gând să stai mult?
― Nu, sunt gata numaidecît!
Fără să vreau, mă gândesc la Barbă și la cuvântarea lui. Ce de profesori erau în jurul directorului! Mai toți bătrâni, unii încruntați, alții zâmbitori și mai toți moțăiau din cap, cu multă bunăvoință, în semn că așa este tot ce spune Barbă! Ba unii aplaudau și după ei se luau și cei câțiva părinți rătăciți p-acolo. Când a terminat de vorbit, s-a bucurat toată lumea, oftând ușurată, și ne-a dat drumul acasă, după ce ne spusese că a două zi, la opt dimineața, să fim la liceu.”

                                                                                (Grigore Băjenaru,, Cișmigiu et Comp”.)

*În perioada mai veche a limbii, unele cuvinte aveau o formă diferită de cea de astăzi. În această situație este și cuvântul „parcă”, ce se scria „par’că”

Textul 2

,,Nu îmi amintesc prima zi de școală, drumul, cum am intrat la clasă, abecedarele, cântecele de bucurie, cum ne-a primit învățătorul, cum i-am dat flori, ce ne a povățuit el și alte episoade despre care am scris ulterior nenumărate compuneri romanțate. Îmi aduc aminte însă clar de figura învățătorului nostru. Era tot timpul încruntată, rece, amenințătoare și mi-a făcut un pic frică. Era un tip cu chelie, cu figură severă, îmbrăcat cu costum, fără nici o urmă din bunăvoința blândă cu care ne obișnuiseră educatoarele la grădiniță. Și zâmbetul parcă îi era răutăcios. Anii care au urmat au fost, în mare parte, o confirmare a acestei inconfortabile prime impresii.
Prima imagine clară, din prima zi de școală, este cea în care învățătorul a scris cu creta pe tablă data, 1982. Pe urmă a scos toți băieții în fața clasei. Apoi a pus fetele să vină, pe rând, în prima bancă, să ne studieze și să își aleagă colegul de bancă preferat. O tehnică pe care, cu ochii de acum, o văd cel puțin dubioasă. Mă rog, pe mine m-a ales Ioana, colega cu care oricum îmi doream să stau în bancă, pentru că o iubeam încă din grădiniță. Așa că la acel moment nu m-a deranjat deloc metoda de distribuire în bănci.
La acea vreme mi se spunea adesea că sunt neastâmpărat. Mi se cerea mereu să fiu cuminte, să stau liniștit și alte îndemnuri similare. Sunt convins că în prima zi de școală am fost un pic și mai agitat decât de obicei. Eram hiperactiv, surescitat, altfel nu îmi explic. Pe neașteptate, învățătorul, care se apropiase încet de banca unde stăteam, pur și simplu mi-a urlat în ureche: „Stai liniștit, Ardelean!“. Și inevitabilul s-a produs…[…]
Învățătorul nostru avea un întreg arsenal de metode pedagogice care astăzi ar face probabil obiectul unor scandaluri de presă. Ne lovea cu indicatorul de lemn la palmă atunci când făceam o prostioară, o poznă sau ceva ce i se părea lui greșit. Și nu dădea cu milă. Nu îmi amintesc ce anume făceam greșit. Până la urmă, ce poate greși atât de grav un copil de sub 10 ani? Mă rog. Am luat de nenumărate ori lovituri cu indicatorul la palmă sau peste degete, pentru că eram un copil obraznic.”

                                           (Adrian Ardelean,,Prima zi de școală și alte tribulații”)

A.

1. Notează din textul 1 două cuvinte care fac parte din câmpul lexical al școlii.
2.Personajul din textul 1 nu se trezește, pentru că:
a) a uitat să pună ceasul să sune;
b) nu sună ceasul;
c) nu aude când sună ceasul;
d) vrea să fie trezit de tatăl său;
3.Din prima zi de școală, autorul își aduce bine aminte,textul 2.
a) drumul către școală
b) cântecele de bucurie
c) imaginea învățătorului
d) abecedarele
4.La examenul de admitere la liceu, personajul din textul 1 se descurcă foarte bine la:
a) cetire;
b) geometrie;
c) aritmetică;
d) analiză gramaticală;
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte:

 

T   Textul 1                                         Enunțul

                                        Adevărat                                                        

                Fals

ddacă nu era trezit de tatăl său, băiatul întârzia încă din prima zi la școală.

Ttatăl personajului-narator este director la liceu.

Ppersonajul-narator începe cursurile la ora opt dimineața.

Textul 2                          Enunțul

                                   Adevărat

          Fals

Prima impresie a autorului despre învățătorul său este greșită.

Autorul începe școala până la vârsta de zece ani.

Colega de bancă pe care o alege autorul este Ioana

 

6. Prezintă în două-trei enunțuri o trăsătură a tiparului narativ și ilustrează-ți răspunsul cu o secvență. relevantă dintr-un text.

   În ambele texte tiparul este narativ prin prezența unui narator subiectiv,vocea textuală,care prezintă propriile întâmplări din prima zi de școală:în textul 1 naratorul-personaj este trezit,apoi certat de tatăl său,își amintește de  cuvântarea directorului liceului,de felul cum s-a pregătit de examenul de admitere,,m-am gândit la serbarea de ieri de la liceu, la cuvântarea lui „Barbă”;cele personaje dialoghează;,iar în al doilea text,naratorul-personaj își amintește figura învățătorului:,,era tot timpul încruntată, rece, amenințătoare și mi-a făcut un pic frică.”

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

   Un element de conținut comun celor două texte este școala.
În primul text,personajul-narator se pregătește să plece la liceu,îndemnat de tatăl său și își amintește discursul directorului,dar și felul cum se pregătise pentru examenul de admitere.
În al doilea text,personajul-narator își amintește figura învățătorului din prima zi de școală,cum a fost așezat în bancă,pedepsele primite.

8. Crezi că implicarea părinților în activitățile de învățare ale copiilor poate îmbunătăți rezultatele școlare? Justifică-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1.

    Consider că părinții și familia au cel mai direct și mai durabil efect asupra învățării și dezvoltării copiilor.Ei sunt primii educatori ai copiilor lor,creându-le un mediu familiar , care încurajează învățarea,așa cum a procedat tatăl personajului-narator din textul 1 care l-a pregătit cu insistență,chiar cu pedepse,pentru susținerea examenului de admitere la liceu,iar rezultatele au fost bune.Astfel,implicarea tatălui,felul în care-l supraveghează,cum îi corectează exprimarea,purtarea față de profesori va avea în timp rezultate deosebite. Cred că ajutorul acordat la teme sau discuția de acasă despre întâmplările de la școală, participarea la întâlnirile dintre părinți și profesori și alte activități școlare vor avea efecte pozitive și de durată asupra motivației copilului de a învăța, asupra atenției, comportamentului și rezultatelor sale școlare.

9. Asociază cu un alt text literar fragmentul din ,,Cișmigiu et Comp.” de Grigore Băjenaru, prezentând o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

   M-am gândit la o asociere inedită:la prima zi de școală a lui August,personajul din romanul,,Minunea”de Palaccio.August este un băiat cu o malformație a feței și în primii ani învață acasă,asemenea băiatului din textul 1 care s-a pregătit cu tatăl său pentru admiterea la liceu. Din clasa a cincea August va merge la școală alături de alți copii.Înainte de a începe școala,merge să cunoască sălile de clasă și pe câțiva colegi.În prima zi este emoționat,,aveam mai degrabă porumbei care îmi zburau prin toate măruntaiele”,este condus de părinți care îl încurajează,ei îl văd ca un copil normal.La fel îl vede și profesoara și o colegă,Summer,doar ceilalți îl privesc ca pe o ființă ciudată.Băiatul din textul 1 participă la deschiderea anului școlar și cunoaște porecla directorului.În ambele texte sunt prezenți tații băieților încrezători în copiii lor care merg spre educație,spre învățătură.

!!!!!!!!!!!!!!!!!(poți asocia și cu,,Întâia zi de școală”de Edmondo de Amicis)!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                                           sau cu capitolul:,,Prima zi de școală”din romanul,,Elevul Dima dintr-a șaptea”
                                           sau cu povestirea,,Prăvale-Baba”de Ionel Teodoreanu

B.

1.Conțin diftong toate cuvintele din seria:
a) reușea, scria.
b) abia, pacea.
c) noi, era.
d) evaluări, materia.
2.Cuvântul zâmbitor s-a format prin:
a) compunere
b) conversiune
c) derivare parasintetică
d) derivare cu sufix
3.Sensul construcției subliniate în secvența:
 „D-abia ai dat ochii cu liceul, şi ai şi-nceput să-i porecleşti pe profesori! Să nu te mai aud, că mă supăr, să ştii!” este:
a) ai observat;
b) ai sesizat;
c) ai început;
d) ai construit
4.Cuvântul subliniat este folosit cu sens figurat în secvența:
a) „Învățătorul nostru avea un întreg arsenal de metode pedagogice.”
b) „Lângă mine şedea tata, zâmbind”
c) „Mă gândesc la Barbă și la cuvântarea lui.”
d) „Pe neașteptate, învățătorul, care se apropiase încet de banca unde stăteam.”
5. Transcrie din secvența de mai jos trei verbe aflate la moduri diferite, pe care le vei preciza.
„― Dar nu l-am poreclit eu aşa! I-am auzit pe elevii mai mari, când ţinea directorul, ăla cu barbă mare, roşie, cuvântarea către părinţi şi elevi, că spun: „Ia fiţi atenţi, fraţilor, să vedeţi că Barbă ţine aceeaşi cuvântare de-acum un an.
― Treaba lor, lasă-i pe ei să spună ce vor.”
6. Alcătuiește un enunț imperativ în care adjectivul sever să fie la gradul superlativ relativ de superioritate (1) și un enunț asertiv în care substantivul comun ureche să fie în cazul genitiv (2).
7. Transcrie propozițiile din fraza:
 „Când a terminat de vorbit,/ s-a bucurat toată lumea, oftând ușurată,/ și ne-a dat drumul acasă.”
 și precizează felul lor.
7. Rescrie fragmentul de mai jos, corectând greșelile de orice fel
Într-o culegere veche a bunicului, am găsit exercițiul al cărei rezolvare mi-ai arătat-o ieri. Culegerea era defapt o cărticică micuță ce avea doar exerciții și probleme grele de rezolvat. Bunicul mi-a spus că și-a cumpărato acum mulți ani, când era el copil, cu proprii bani. 

Subiectul al II-lea

Imaginează-ți că ești în ultima zi a clasei a VIII-a.

Redactează un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în ultima zi de școală, inserând o secvență descriptivă, de cel puțin 30 de cuvinte, și o secvență dialogată de trei-patru replici.


Nu-mi imaginez ultima zi de școală,pentru că ieri am trăit-o cu tristețe alături de colegii de clasă.
Ne-am înțeles cu mult timp în urmă că această ultimă zi va fi deosebită.Așa că am venit toți,toți la școală la ora 12,00 fix,îmbrăcați festiv-am văzut într-un film și le-am propus tuturor,au fost de acord:fetele în alb,băieții cu cămăși albe,nu tricouri!!!Am intrat în clasă,iar clasa a devenit o grădină de flori.Am rămas în picioare,fiecare la locul lui și am așteptat venirea profesorilor și am așteptat,și am așteptat,și iar am așteptat,până când un coleg a mers la nea Portaru și,când s-a întors, a strigat triumfător:
-Toți profii sunt în grevă!!!
-Și mediile,și florile,și albumul cu pozele???
-Și mama vine cu tort-surpriză!!!
N-am plecat,am așteptat tortul,nea Portaru l-a tăiat(el nu e în grevă,e jandarm),a ținut o cuvântare că să fim cuminți și cinstiți în viață,ne-a dirijat cu un cuțit mânjit de cremă și frișcă și ne striga din când în când să cântăm mai tare ,,mulți ani trăiască...cine să trăiască?”adică noi,că eram într-o fetivitate în ultima zi de gimnaziu.Am mâncat tort și am băut apă dintr-o sticlă adusă tot de nea Portaru.Florile i le-am dat lui și am plecat.Unii la o pizza la Promenada,alții la meditații-bine că am găsit o profă,este în grevă la școală,dar acasă....,alții pe unde ajung.Toți însă am fost de acord că tortul a fost bun și bine că am cântat!Ne întâlnim la EVALUARE,dacă se ține,dacă nu...

.           LA REVEDERE CLASA a VIII-a!!!SUCCESE să avem și părinți buni și sănătoși!!!