duminică, 11 iunie 2023

o ușoară RECAPITULARE

1.Precizează tipul de rimă din următoarele versuri și măsura versului subliniat:
,, De multe ori când noaptea aproape e finită,
Când luna luminoasă începe-a se păli,
Pe mâna-mi tremurândă plec fruntea-mi încrețită
Și la trecutu-mi dulce mă-ntorc a mă gândi.”
2. Transcrie din text o mărcă a subiectivității,explică folosirea ei.
3. Transcrie din text două figuri de stil și precizează felul lor.
4. Transcrie din text o imagine artistică,explică folosirea ei.
5.Transcrie un cuvânt compus  și un cuvânt format prin conversiune .
6.. Alege varianta corectă:
cuvântul subliniat în versul „Și la trecutu-mi dulce mă-ntorc a mă gândi” este folosit cu sens:
            a) propriu de bază;
            b) propriu secundar;
            c) figurat
7. Precizează numărul de sunete pentru fiecare dintre cuvintele: fericire, eu, străluceau.
8. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din versurile de mai sus.
9. Transcrie din text două verbe aflate la moduri diferite și precizează-le..
10. Transcrie din text două adjective diferite și precizează felul lor.
11. Precizează valoarea morfologică și funcția sintactică pentru cuvintele subliniate în text.
12. Construiește un enunț asertiv în care adjectivul interesant să fie în cazul genitiv.
13. Construiește un enunț imperativ negativ în care pronumele el să fie în cazul dativ.
14. Construiește un enunț exclamativ în care numeralul cardinal trei să aibă valoare pronominală.
15. Construiește o un enunț interogativ în care substantivul comun voce să fie atribut în cazul genitiv și un enunț imperativ în care același substantiv să fie complement prepozițional în cazul acuzativ.
16. Construiește în enunț imperativ în care pronumele demonstrativ de apropiere acesta să fie în cazul genitiv.
17.  Completează, pe rând, propoziția „N-aveam altă gândire” astfel încât:
            a) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport de coordonare prin juxtapunere
            b) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport de coordonare copulativă
            c) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport de coordonare adversativă
            d) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport de coordonare disjunctivă
            e) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport de coordonare conclusivă
            f) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport subordonare, iar cea de-a doua propoziție să fie atributivă.
            g) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport subordonare, iar cea de-a doua circumstanțială de timp;
            h) să existe o frază alcătuită din două propoziții aflate în raport subordonare, iar cea de-a doua propoziție să fie circumstanțială de cauză.
18. Transcrie propozițiile din versurile de mai sus și precizează felul lor:
 „De multe ori când noaptea aproape e finită,
Când luna luminoasă începe-a se păli,
Pe mâna-mi tremurândă plec fruntea-mi încrețită
Și la trecutu-mi dulce mă-ntorc a mă gândi.”
19. Completează enunțurile de mai jos, conform indicațiilor dintre paranteze:
     a) Ieri mi-ai zis că …………………………….. (a mânca, formă negativă, persoana a II-a, numărul singular, modul indicativ, timpul mai-mult-ca-perfect)
    b) Dan nu poate …………………………….. (a crea, persoana a III-a, numărul singular, modul conjunctiv, timpul prezent) această machetă singur.
    c) Compunerea trebuie ……………….. (a avea, persoana a III-a, numărul singular, modul conjunctiv, timpul prezent)câteva rânduri.
    d) ……………………….. (a ști, persoana a II-a, numărul singular, modul conjunctiv, timpul prezent) că vei întârzia la spectacol.
    f) Mi-am cumpărat acest joc cu ………………………… (propriu, masculin, plural) bani.
    g) Nu-mi plac aceste …………………………………. (ciocolată, plural, nominativ).                
    h) Îmi plac oamenii ………………………… (care, genitiv) opinii din bazate pe argumente.
20. Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți mesajul/o semnificație a poeziei
       ,,Cântec de primăvară”de Șt.O.Iosif
(dacă vi se pare o poezie ușoară,alegeți o altă poezie care vă place !!!!!!!!!!!!!)