miercuri, 7 iunie 2023

Câteva idei pentru testul din 5 iunie,,Jocurile Daniei”de Anton Holban

 

Câteva idei pentru testul din 5 iunie,,Jocurile Daniei”de Anton Holban

6= Menționează în câte un enunț tiparul textual pentru fragmentele de mai jos:

    a),,Și apa de dedesubt cu reflexe misterioase,de un verde ciudat pe care le surprind în întinderea albastrului limpede jocuri tulburi în sufletul tău imens și pur,Dania.”

Tiparul textual este descriptiv, prezintă prin descriere un peisaj mirific printr-un limbaj expresiv, și subiectiv,descrierea vizuală este realizată prin epitete simple-grupuri de substantive și adjective:,,reflexe misterioase,un verde ciudat,întinderea albastrului limpede,jocuri tulburi”; epitete duble:,,sufletul tău imens și pur”;cuvinte din câmpul lexical al culorilor:verde,albastrului.Tabloul  descris surprinde prin sentimentul de adorație,de  mister

    b)Turcii vor să-mi vândă rahat și cafea neagră.Îmi laudă apa atât de curată,atât de proastă la Istanbul.Văzându-mă strein,îmi cer un preț dublu.”

Tiparul textual este narativ prin prezența unui narator subiectiv ce-și exprimă experiența trăită; vocea textuală povestește acțiunile repetate ale personajului colectiv,,turcii”față de un,,strein.”

7=Descrierea unui muzeu este legătura dintre cele două fragmente.

În textul 1,naratorul-personaj mărturisește că nu-i plac muzeele,dar le vizitează pentru poveștile,secretele colecțiilor prețioase.Este corect, gândind cum ar privi un obiect.Știe despre Muzeul de antichități din Istanbul în care sunt obiecte care au desene,,de o grație și o naturalețe fără efect”perfecte.

În al doilea text,nonliterar,autoarea prezintă câteva muzee dintre cele mai vizitate din capitală,arată locul unde sunt amplasate,anii și numele celor care le-au înființat,ce pot vedea vizitatorii în aceste muzee.

                           Astfel muzeele sunt locuri în care sunt prezentate obiecte deosebite.

8=Care crezi că sunt beneficiile unei călătorii pentru dezvoltarea ta personală?valorifică unul din texte.

Cred că o călătorie este o adevărată experiență de viață.Orice loc vizitat își pune amprenta chiar și puțin asupra vieții.Personajul-narator din textul 1 ajunge în Istanbul și este încântat de,,vederea splendidă”a Bosforului,de casele de pe,,coline sterpe”,vede felurite dulciuri,băuturi,merge în multe locuri. Astfel,consider că  un om cu cât va călători mai mult, cu atât se va descurca în diverse situații și va putea comunica mult mai ușor cu oamenii,indiferent de limba vorbită,va vedea peisaje,aspecte ale vieții deosebite.Chiar dacă nu le poate reține pe toate, experiențele îl vor face mult mai cult și mai informat.De asemenea,va vizita obiective,locuri,unele neinteresante,așa cum mărturisește personajul-narator(în textul 1)căruia,deși nu-i plac muzeele,le vizitează,,îmi trebuie un timp îndelungat și fuga prin săli”,dar vizitează Muzeul de antichități din Istanbul,admirând desene deosebite.

Sigur,călătoriile ajută dezvoltarea personală prin cunoașterea unor culturi diferite, în care diferă religia, obiceiurile, arta culinară.Oricine poate înțelege  că nu există diferențe între oameni,că diversitatea e frumoasă și necesară și că e nevoie de  toleranță.

9=Asociază fragmentul din textul 1 cu un alt text literar,prezentând o asemănare și o deosebire dintre ele.

Am ales un fragment din romanul,,Toate pânzele sus”de Radu Tudoran,personajul,Anton Lupan, merge, într-o duminică, pe o stradă pustie într-un oraș de la malul mării,privind tot ce este în jurul lui. Se îndreaptă spre un om de la care așteaptă o veste.Iar personajul-narator din textul 1 merge prin Istanbul cu tramvaiul,cu vaporul observând oamenii străini gălăgioși din jur.Ambele personaje sunt îngândurate,singure,gândind la ființele dorite care sunt departe: un prieten,o iubită.Ei sunt călători care doresc cunoașterea,descoperirea unor locuri necunoscute.

                Ai vizitat un muzeu(dacă nu îți poți imagina),redactează o notă din jurnalul tău care să cuprindă prezentarea unei emoții/sentiment—o secvență narativă,una descriptivă,una explicativă.(data redactării: 5 iunie 2023

                                                                                                              Data:................................ 

                                          Dragul meu prieten,

  Uite că mi-am respectat ultima promisiune și-ți voi scrie despre o vizită deosebită la muzeu.

  Bunicii mei de peste hotare,veniți în vizită în București,au dorit să viziteze Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”,pe scurt Muzeul Satului, una dintre cele mai mari atracții turistice.Bineînțeles că i-am însoțit,auzisem de acest muzeu,dar eu,sportiv,nu am mers niciodată acolo.Am ajuns la poarta muzeului și am intrat împreună cu un ansamblu de dansuri,băieți și fete îmbrăcați în costume naționale din zona Maramureșului,urmați de un taraf ce interpreta melodii populare.Dintr-odată m-am simțit ca-ntr-un alt timp,parcă deschisesem poarta fermecată din basme. Eram într-o așezare, un sat înconjurat de verdeață și lacuri cu gospodării, cu ustensilele tradiționale, o moară de apă, una de vânt, o presă de ulei, nu știam unde să mă uit.Am alergat spre moara de apă,case mai văzusem.Pe o ușă din lemn a ieșit un bătrânel cu barbă albă,iar pe cap purta o căciulă veche,neagră, mi-a zâmbit și mâna lui noduroasă mi-a arătat stâlpii vechi,groși,sculptați.M-a condus în interior și am auzit scrâșnetul pietrelor de moară, pâlnia mare, de lemn, în care se pune grâul ce curge prin partea îngustă a acesteia, ajungând între cele două pietre mari, care îl macină lent. Făina rezultată curge într-o cuvă din lemn, căptușită pe interior cu metal, iar de aici este luată și pusă în saci.Am urcat în podul,cu o ferestruică de unde am privit întregul sat.Totul era ca-ntr-o poveste,iar bătrânelul semăna cu un dac de pe o columnă.L-am lăsat în urmă,voiam să văd roata cu palete așezată în calea curentului de apă. La plecare i-am mulțumit,iar el mi-a pus în palmă câteva boabe de grâu,ca să le semăn acasă.Am vizitat cea mai veche casă construită în secolul al XVII-lea. Ne-am odihnit pe prispa unei case,un fel de terasă susținută de stâlpi,am admirat mobilierul caselor, uneltele, obiectele din lut, icoanele, carpetele și costumele folclorice, toate ilustrând dragostea de frumos a țăranului român dorința lui de a oferi tuturor obiectelor casnice și nu numai, o expresivitate artistică,i-am aplaudat pe dansatori și cântăreți.Înainte de a pleca,un ghid ne-a oferit câteva pliante ca amintire,am recunoscut moara de apă și,mândru,i-am povestit că am vizitat-o,iar el m-a privit nedumerit,spunându-mi că e imposibil,pentru că e în renovare.Ciudat,dar bătrânelul?dar vorbele lui?am desfăcut palma și am văzut boabele de grâu....cine mi le pusese în palmă???????sau a fost.....le voi semăna și ghiveci îl voi așeza lângă tine.

                          Acum te las,merg să rezolv teste,teste,teste,,găsite pe ici,pe colea”vine examenul!!!!.....