vineri, 30 mai 2025

test :Ion Pillat,, Amurg pe Prut” + Lucian Blaga,, Luntrea lui Caron”

 

Textul 1

De soarele tot mai pieziș pe Prut,
Am regăsit frunzarele mai rare
Și liniștea poienii de demult.

Lumina verii se lăsa spre toamnă,
 Lumina după-amiezii da-n amurg.
Sta crângul verde și pătat de aur,
Poiana se-ncheia cu umbre lungi.

Pe țărmul dimpotrivă unde satul
Alb prin livezi se odihnea și el,
Sta pânza la ghilit* pe prund întinsă,
Când nori subțiri se-nvăpăiau pe cer.

Nu se clintea o frunză în pădure,
În sat nu se mișca un om.
Cu roata molcum strălucind la soare,
Bătea o moară apele domol.

Pe firul apei se ducea o plută,
Pe apa cerului aluneca un nor:
 Era de-argint ca sunetul tăcerii
Și-i tremura lumina peste tot.
 
Stam jos la rădăcina unei sălcii,
În jurul meu priveliștile vechi.
Priveam înmărmurit, cum într-o carte
Copil privisem țara din povești.

Amurgul îmi intrase în poiană.
Priveliștea, tot stând, mi s-a părut
Că-o fură-n zări un stol de rândunele
Ce tot mai mic în ceruri se pierdu.”

                                                                                           (Ion Pillat, Amurg pe Prut)

*a ghili – a înălbi o pânză prin muierea în apă și întinderea repetată la soare.

Textul 2

,, Început de lună Mai. Vegetalul izbucnea cu toată puterea, adunându-și elementul verde din văzduh și de sub pământ. Îmboldit de aer și de alean primăvăratic, mă lua dorul de a mă plimba pe câmp. De ce nu m-aș duce odată până la Mureș, prin partea unde se arată ca o așezare omenească? Eram mereu ispitit să mă duc, dar amânam iarăși și iarăși. Aflasem întâmplător de la niște cunoscuți că acolo s-ar fi stabilit încă din 1946, venind de la Cluj, Vasile Olteanu, fost profesor și preot, cu Octavia, soția sa. [...] Folositoare îi era palma de pământ îndeosebi datorită faptului că-i tăiată în două de-o apă ca Mureșul, care aduce în gospodărie de toate: umezeală pentru zarzavaturi sădite în straturi, nămol prielnic unor anume legume bulgărești, neamuri de pești, raci și broaște, și apă subpămâneană pentru arinii și sălciile ce țin, sub scutul coroanelor lor, așezarea. Pitorească din cale afară devine așezarea prin brodul* arhaic ce face legătură mișcătoare între cele două maluri ale Mureșului. [...] Pe mine trecerea unei ape cu brodul m-a impresionat încă din copilărie. Imaginea brodului, care lucrează cu o lopată-vâslă, călăuzindu-și temeiul de-a lungul unei sârme întinse de la un țărm la celălalt, s-a transformat în sufletul meu, în cursul anilor, într-o imagine plină de semnificații. Dau târcoale acestor semnificații, fără a le putea cuprinde întocmai. În orice caz brodul este pentru mine, încă din copilărie, un mijloc mai arhaic de a trece apa, decât podul. Și arhaicul are darul de a-mi stimula imaginația cu altă putere decât lucrurile de civilizație curentă. Brodul mai este, apoi, pentru mine ca o aluzie la barca lui Caron, în care umbrele trec de pe țărmul vieții, dincolo de împărăția morții. Cum brodnicul este de astă dată un fost profesor de teologie, apropierea de barca și de figura lui Caron se impune și mai mult închipuirii și simțirii mele. Brodul are pentru mine un halo** de vagi semnificații mitologice. În anii petrecuți în străinătate aproape că am uitat imaginea. Copleșit de elementele civilizației moderne, nu-mi mai puteam închipui că brodul de lemn tare, cioplit cu barda, să mai fie în uz pe undeva, nici chiar în lumea noastră țărănească.”

                                                                                                 (Lucian Blaga, Luntrea lui Caron)

brod – luntre lată cu care se trec, de pe un mal pe altul, oameni, vite etc.; pod plutitor.

halo-aureolă

 

A.      1 Completează spațiile libere cu informațiile din textul 2.

Se crede că Vasile Olteanu s-a stabilit pe malul Mureșului în anul ..................... , înainte de această dată locuind la ............................................... .

2 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 1.

În versurile „Priveam înmărmurit, cum într-o carte/ Copil privisem țara din povești.”, două figuri de stil sunt:

a) inversiunea și antiteza.

b) repetiția și enumerația.

c) metafora și personificarea.

d) epitetul și comparația.

3 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 2.

,,Pitorescul așezării este dat de:

a) așezarea omenească din preajma Mureșului.

b) arinii și sălciile de pe malul Mureșului.

c) brodul arhaic.

d) neamurile de pești din Mureș.

4 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 2.

Pentru Lucian Blaga, brodul are semnificații:

a) poetice.

b) mitologice.

c) religioase.

d) economice.

5 Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte.

 

                              Enunțul                                                                         Adevărat          Fals

Textul 1

Două cuvinte-cheie din textul Amurg pe Prut sunt „lumina” și „apa”.

Tema de bază a textului liric dat este natura.

În textul liric dat este prezent tiparul narativ.

 

Textul 2

În text este menționat numele unui lac.

Lucian Blaga era familiarizat cu brodul încă din copilărie.

Brodul era confecționat din fier.

 

6 Precizează, într-un enunț, tipul de strofă și măsura versurilor din fragmentul următor. „Lumina verii se lăsa spre toamnă,

Lumina după-amiezii da-n amurg.

Sta crângul verde și pătat de aur,

Poiana se-ncheia cu umbre lungi.”

    Strofa este un catren, iar versurile au măsura de 11 silabe:versul 1 și 3 și de 10 silabe în versul 2 și 4.

7 Prezintă modul în care o idee comună este reflectată în cele două texte, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare.

    În primul text, natura este surprinsă în note de pastel, autorul conturând frumusețea acesteia din perspectiva unui privitor atent și meditativ. O descriere a apei Prutului, cerului și poienii în timpul unui amurg de toamnă, când peste priveliște domnește o liniște a firii, când în ,,crângul verde și pătat cu aur'' nu se clintea nici o frunză. Pacea domnește într-un tablou care pare rupt din poveștile de demult, iar poetul își exprimă emoția timpului trecut.
   În al doilea text, imaginea naturii se împletește cu trăirile și cu reflecțiile autorului pe marginea trecerii timpului și a morții, pretextul fiind brodul de pe Mureș,, Brodul mai este, apoi, pentru mine ca o aluzie la barca lui Caron, în care umbrele trec de pe țărmul vieții, dincolo de împărăția morții.”
8 Ce semnificație mitologică este atribuită brodului?
Justifică -ți răspunsul la întrebarea dată , prin referire la o emoție sau la o idee, valorificând textul 2.
    Brodul îi amintește autorului de luntrea lui Caron; evocându-i vârsta copilăriei, brodul de peste Mureș îi generează autorului/naratorului sentimente puternice legate de ideea morții. Imaginea vine din propria sa fantezie:,, Brodul mai este, apoi, pentru mine ca o aluzie la barca lui Caron, în care umbrele trec de pe țărmul vieții, dincolo de împărăția morții.”    
9 Asociază textul ,,Amurg pe Prut” de Ion Pillat, cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o temă comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
   În poezia,,Amurgul pe Prut”imaginile vizual-auditive ale amurgului creează un cadru melancolic, iar limbajul poetic exprimă emoțiile poetului față de atmosfera trăită de poet.
Poezia  înfăţişează un tablou din natură, în care amurgul se lasă peste apele tăcute. Sufletul eului liric este încărcat de melancolie şi reverie. Versurile creează o imagine sonoră discretă, în care murmurul apei,,frunzarele” se aud în liniștea ,,poienii de demult.”,Efectul vizual este creat de peisajul cu,,apa limpezită...soarele....frunzarele”în care,,lumina verii”părăsește  atmosfera caldă a vieții,iar amurgul este o imagine a clipei suspendate în care spațiul și timpul vor oscila deopotrivă în lumea cealaltă a toamnei triste ce va veni.Totul este în liniște,,ca sunetul tăcerii”,iar timpul ce trece îi aduce amintiri de demult.
Amurgul poartă în el frumusețea nostalgică a declinului și trecutului,este imaginea ceasul melancolie și al nostalgiei.
     Momentul ales de Eminescu în poezia,,Lacul”este seara, când umbrele întunericului și lumina lunii sporesc misterul. Lacul apare albastru și limpede la adăpostul codrului, oferind o oază de liniște și intimitate. Mișcarea lacului, schimbarea culorii lui, glasul cu care murmură iubirea descrisă în versul ,,Îngânați de glas de ape” trădează emoția, bucuria pe care o simte tânărul îndrăgostit,iar atmosfera descrisă este plină de seninătate, desprinsă din perfecțiunea și armonia naturii.
   Ambele poezii sunt o gândire profundă asupra relației dintre om și natură, un aspect esențial al poeziei, în care eul liric își proiectează gândurile și sentimentele asupra peisajului natural.

B.

1 Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

a)       „alean”, „eram”. b) „aer”, „partea”. c) „mereu”, „îndeosebi”. d) „sălciile”, „aluzie”.

2 Există doar cuvinte derivate în seria:

a)       „cunoscuți”, „de la”. b) „îndeosebi”, „decât”. c) „închipui”, „undeva”. d) „folositoare”, „omenească”.

3 Sinonimele contextuale ale cuvintelor subliniate în versurile:

 „Amurgul îmi intrase în poiană./ Priveliștea, tot stând, mi s-a părut...” sunt, în ordine:

a)       înserarea, peisajul. b) noaptea, perspectiva. c) dimineața, vederea. d) adierea, zarea.

4 Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în secvențele/enunțurile din seria:

 a) „unde se arată ca o așezare omenească”; Aceasta este o acțiune umanitară.

 b) „mă lua dorul de a mă plimba pe câmp”; În film se vedea bine câmpul de luptă.

c) „neamuri de pești, raci și broaște”; Tata a montat la ușă o broască nouă.

d) „Brodul mai este, apoi, pentru mine ca o aluzie la barca lui Caron”;

Trăiesc iluzia succesului.

5 Transcrie substantivele din următoarea secvență, precizând cazul acestora:

 „Lumina verii se lăsa spre toamnă”.

6 Alcătuiește un enunț interogativ, în care cuvântul care are funcția sintactică de atribut verbal în enunțul:

 „Îmboldit de aer și de alean primăvăratic, mă lua dorul de a mă plimba pe câmp.”
să fie nume predicativ.

7 Transcrie propozițiile din fraza:

 „Pitorească din cale afară devine așezarea prin brodul arhaic ce face legătură mișcătoare între cele două maluri ale Mureșului.”,
 precizând felul acestora.

8 Completează enunțul următor, reprezentând mesajul unui elev pasionat de mitologie, cu formele corecte ale cuvintelor indicate între paranteze.

Deși majoritatea .................. (mit, genitiv, plural) datează din vremea ................. ..................... (Antichitate, genitiv) ................................ (greco-roman, genitiv), așadar sunt .................. (vechi, superlativ absolut de superioritate), ele ..................... (clitic pronominal personal, dativ, persoana I, plural) vor însoți evoluția în continuare, .............................. (a aminti, gerunziu)-ne sensurile profunde ale lumii în care trăim.

SUBIECTUL al II-lea
Imaginează-ți că îți petreci vacanța de primăvară într-un sat din Transilvania.
Scrie un text descriptiv în care să prezinți acest sat și să exprimi o emoție/un sentiment pe care ți l-a generat vizitarea lui, incluzând o secvență descriptivă și una argumentativă. 
E vacanțăăăă!!!!e primăvară !!!!și eu sunt într-un loc de poveste,unde nu m-aș fi gândit vreodată să ajung:în mijlocul țării. O picătură de bucu­rie a căzut parcă din cer, şi toate s-au împodobit în verde şi alb, în parfum de flori şi în triluri de păsări. Îmbătat de viaţă, un flu­ture zboară din floare în floare. E primul fluture pe care îl văd primăvara asta. Ne salutăm, şi fiecare pleacă pe drumul lui, să se bucure cum ştie de primăvară.Am coborât spre satul la marginea căruia poposisem.Imediat ce faci primul pas aici te simți ca într-un muzeu imens în aer liber. Fiecare căsuță spune o poveste, fiecare localnic te întâmpina cu zâmbetul pe buze, iar gâștele care aleargă pe ulițe întregesc tabloul pitoresc. Viscri, cunoscut și sub numele de Weisskirch în limba germană, este celebru în întreaga lume pentru biserica sa fortificată, care este inclusă în Patrimoniul Mondial UNESCO. Această bijuterie arhitectonică medievală este un punct de reper al satului și își impresionează vizitatorii cu zidurile sale masive și turnul impunător. Din interiorul bisericii se poate urca pe un culoar foarte îngust în unul dintre turnurile fortificației de unde poate fi admirată panorama satului, cu dealuri şi pajiști, precum şi acoperișurile autentice ale caselor şi șurilor. Priveliștea din turn este este minunată,mă simt ca singurul om al pământului.
Satul mă întâmpină cu case tradiționale în culori pastelate și străzi pietruite, unde timpul pare să se fi oprit în urmă cu secole. O plimbare prin aceste încântătoare străduțe îmi oferă o incursiune în viața autentică, unde oamenii păstrează încă tradițiile și obiceiurile lor strămoșești.Sunt curios să văd cele două fierării și cuptorul pentru producerea de cărămidă, țiglă şi var. Cred că oamenii din Viscri sunt recunoscuți pentru diferite îndeletniciri,unele foarte vechi,de aceea mă simt ca într-alt timp.
 Merg de-a lungul  unui râușor cu ma­luri în­­verzite și văd alte case cu fațade  colorate. Pe coasta dealului din spatele lor, gră­dinile lungi se ter­mină în pădure, ca și cum casele toc­mai ar fi coborât de-acolo, lăsând ur­­­­me de melci uri­ași. Pădurea de pini. Apoi, pe cos­tișe, fă­ră nicio ordine, tufe, gră­dini și ierburi cres­cu­te în libertate creează o atmosferă plină de roman­tism.
Aud sunete ciudate:cosașii ascuțin­du-și cu piatra lama de fier, cântecul unui cocoș.,zborul fluturilor, foșnetul unor flori mici abia răsărite, necunos­cute, și-au păstrat toate fru­musețea sălbatică nea­tinsă. Totul este armonios și curat. Cu cât soarele coboară mai jos, în spatele dealurilor, cu atât țigla de pe aco­periș devine mai roșie, iar verdele de primăvară al câm­purilor mai profund.  În iarba crudă, cu miros de trifoi înflorit şi smălţuită de păpădii galbene ca soarele, simt cum sunt conectat la energia aceea năvălitoare, ce trezește totul la viaţă, energia,,mamei-Pământ."