duminică, 1 iunie 2025

hai....că mai e puțin....test: Matei Vișniec ,,Marile maree” + Dan Cristian Mihăilescu,, fotograful mării” – interviu

 

SCENA 1

                                     ,,FOTOGRAFUL pe țărmul mării. FATA iese din mare.

FATA: — Ați venit pentru maree? Pentru marile maree?
FOTOGRAFUL: — Da.
FATA: — Ca să faceți poze?
FOTOGRAFUL: — Da.
FATA: — Știam. V-am văzut când ați plecat din sat. Văd că aveți câte un aparat de fotografiat pentru fiecare obiect pe care vreți să-l fotografiați.
FOTOGRAFUL: — Unde vezi tu așa ceva?
FATA: — Da, da. V-am văzut în mașină. Portbagajul e plin ochi cu aparate de fotografiat.
FOTOGRAFUL: — Nu-i adevărat.
FATA: — La revedere.
Se așază pe o stâncă.
FATA: — Da, locuiesc în sat. Numai că astăzi satul a fost invadat de lume. Toți vor să vadă marile maree. Au organizat chiar și o chermeză. E ridicol. De ce vrea toată lumea să vadă marile maree? FOTOGRAFUL: — De ce nu?
FATA: — La noapte vor fi și focuri de artificii. E ridicol. Poate vreți să fotografiați și focurile de artificii? FOTOGRAFUL: — Nu.
FATA: — Dar sunt frumoase focurile de artificii.
FATA: — Sunteți plătit bine?
FOTOGRAFUL: — Sunt plătit dacă reușesc să vând.
Pauză.
FATA: — Poate vindeți și focurile.
Pauză.
FATA: — Mirosul de cârnați făcuți la grătar ajunge până aici. E dezgustător.
Pauză.
FATA: — Cum ați știut că aici fluxul va fi mai înalt decât acolo, în port?
FOTOGRAFUL: — E adevărat?
FATA: — E adevărat. Dar cum ați știut?
FOTOGRAFUL: — N-am știut. Am căutat doar un colț liniștit de faleză, asta-i tot.
FATA: — Ba nu, m-ați urmărit.
FOTOGRAFUL: — Ba nu te-am urmărit deloc.
FATA: — Colțul ăsta de faleză e al meu.
Pauză.
FOTOGRAFUL: — Da.
FATA: — Și n-ați plecat încă?
FOTOGRAFUL: — Nu.
FATA: — Atunci am să vă îmbrâncesc în mare.”

                                                                                 (Matei Vișniec, Marile maree)

Textul 2

1.Ești fotograf de profesie sau te ocupi și cu altceva?
2. Cunosc foarte multe persoane din Constanța care nu acordă mării un interes foarte mare, majoritatea preferă muntele, spre exemplu), așa ca te întreb pe tine: De ce iubești marea?
  Aș răspunde cu un scurt citat din Emil Cioran: „Nicăieri mai mult ca la mare nu ești înclinat a socoti lumea o prelungire a sufletului. Și nicăieri nu ești mai capabil de un fior religios prin faptul simplu de a privi.” Marea este echilibrul meu sufletesc și mental, iar Cioran a descris în acele rânduri cum arată Dumnezeu. Cam asta înseamnă pentru mine Natura, dar în special Marea. [...]
3. Ce mesaj vrei să transmiți prin fotografiile tale?
  Să iubim Natura, să învățăm să o ascultăm și să fim liberi. Sunt absolut sigur că aceasta este rețeta fericirii universale. Știu, este aproape imposibil să poți transmite toate acestea doar prin fotografie, însă poți surprinde câteva momente care te pot surprinde de cât de frumoasă poate fi Natura. Liniște, relaxare, visare este ceea ce trăiesc când sunt lângă Mare și asta doresc să transmit prin fotografia mea. Aproape fiecare dintre noi are amintiri cu și despre mare, iar dacă reușești să îl faci pe privitor să devină nostalgic, dar și să-l introduci în lumea ta, atunci poți spune că ai reușit să transmiți mesajul dorit prin acea fotografie.
 4. Ai vreo fotografie preferată și, dacă da, poți împărtăși povestea din spatele ei?
  The Eye of the Sea”. Este o fotografie atât de profundă și care surprinde detaliile parcă ale unui ochi de foc acoperit de o sprânceană de nori, un ochi enorm care privește peste mare și direct spre tine. Fotografia aceasta nu are o poveste anume, ci doar că este făcută de pe plaja sălbatică de la Corbu, unde este aproape o aventură să te trezești pe la 3 dimineața, încât să ajungi acolo pentru a surprinde răsăritul.”                   

                                     (Dan Cristian Mihăilescu, fotograful mării – interviu realizat de Silviu Axelerad)

          fotografia:


A.

1 Completează spațiile libere cu informațiile din textul 1.
Fata locuia în ............................................. , de unde a plecat din cauza turiștilor care veniseră să vadă ............................................. .
2 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 1.
În discuția cu fotograful, fata se arată:
a)       glumeață și împăciuitoare. b) comunicativă și tolerantă. c) ironică și revoltată. d) curioasă și prietenoasă.
3 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 1.
Fotograful a ajuns în locul unde se găsea fata:
a)       căutând un colț liniștit de faleză. b) pentru că așa i se recomandase. c) urmărind-o pe fată. d) ca să fie cât mai departe de sat.
4 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 2.
În relație cu privitorul, fotograful își dorește:
a)       să-l inițieze în arta fotografică. b) să-i genereze curiozitatea. c) să-l introducă în lumea fotografiei. d) să-și dorească a revedea marea.
5 Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte.

                                       Enunțul                                  Adevărat                  Fals

Textul 1
Intrând în mare, fata vorbește cu fotograful.
Este prima dată când fata îl vede pe fotograf.
Fotograful vrea să fotografieze focurile de artificii.

Textul 2

Cel intervievat era fotograf de meserie.
Majoritatea constănțenilor preferă muntele.
Fotografia preferată a fost realizată dimineața devreme.

6 Rescrie fragmentul următor, transformând vorbirea directă în vorbire indirectă.
„FATA: — Sunteți plătit bine?
FOTOGRAFUL: — Sunt plătit dacă reușesc să vând.”
   Fata l-a întrebat pe fotograf dacă este bine plătit, iar acesta i-a răspuns că este plătit doar dacă reușește să vândă.
7 Prezintă o diferență între cele două texte în ceea ce privește relația dintre vorbitori, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare.
   În textul dramatic, relația dintre vorbitori este una tensionată, conflictuală, fiind redată o scenă în care o fată este nemulțumită și revoltată că un fotograf vrea să fotografieze marile maree, devenind ironică și amenințătoare.Fata consideră că momentul mareelor este unic,un mister al apei și nu vrea,, ca marile maree să fie fotografiate.” Și-a ales un colț al ei,crezând că fiecare val aduce cu el amintiri, emoții și lecții, creând un spectacol fascinant al timpului și al experiențelor umane.
  În al doilea text, relația dintre vorbitori este una armonioasă, dar formală, deoarece fiecare are câte un rol în cadrul interviului.Interesant este mesajul transmis de fotografii:,, Să iubim Natura, să învățăm să o ascultăm și să fim liberi”.... Momentul trăit lângă mare poate transmite prin fotografie,, liniște, relaxare, visare”,iar o fotografie îi poate aduce privitorului nostalgia clipelor trăite la mare și înțelegerea,, mesajul dorit prin acea fotografie.”
8 Crezi că este important ca pasiunea unui om să-i devină profesie? Motivează-ți răspunsul, valorificând textul 2.
   Da, pasiunea unui om poate și deseori ar trebui să devină profesie. Pasiunea este un motor puternic de motivare și creativitate, iar atunci când o transformi în profesie, poți găsi satisfacție și mai multă împlinire în munca ta. Când faci ceea ce iubești, muncind în domenii care te pasionează, simți o satisfacție mai mare și te simți mai împlinit. Pasiunea îți dă un impuls suplimentar, pentru a învăța, a te îmbunătăți și a-ți depăși limitele. Când ai pasiune pentru ceea ce faci, ești mai determinat și te străduiești să depășești așteptările.Astfel,,fotograful mării”n-a fost sigur că i-ar,, fi plăcut să am ca profesie fotografia”,dar domeniul în care lucrează l-a ajutat în,,pasiunea”de a fi fotograf.
  Împărtășirea pasiunii cu ceilalți, fie prin profesie, fie prin activități voluntare sau de hobby, poate genera noi oportunități de dezvoltare profesională. Dacă faci ceea ce iubești, munca devine o plăcere, iar nu o obligație. Pasiunea te ajută să te motivezi și să depășești obstacolele, fiindcă îți găsești un scop mai profund. Pasiunea îți deschide calea către noi idei și soluții, făcând munca mai interesantă și mai creativă.  Atunci când pasiunea și profesia se potrivesc, viața devine mai echilibrată și mai armonioasă. Deși este important să-ți transformi pasiunea în profesie, este necesar să menții un echilibru. Nu trebuie să neglijezi alte aspecte ale vieții și să te concentrezi doar pe muncă. Este recomandat să-ți păstrezi timp pentru activități de relaxare, pentru familie și pentru prieteni. 
  În concluzie,transformarea pasiunii într-o profesie poate fi un pas important în viață, oferă mai multă satisfacție, motivație și creativitate, iar, cu un echilibru sănătos, îți îmbunătățește calitatea vieții.
9 Asociază fragmentul din textul ,,Marile maree” de Matei Vișniec, cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o valoare culturală/morală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
   M-a impresionat romanul,, Bătrânul și Marea”de Ernest Hemingway. Bătrânul, Santiago, este un personaj care, deși batjocorit de pescarii mai tineri, se înfruntă cu măreția și puterea mării într-un mod remarcabil:,, Marea o fi ea bună și frumoasă, dar poate fi şi atât de crudă. Şi o apucă aşa, cînd nici nu te gîndeşti, iar păsărelele astea cu glas plăpând şi trist, care zboară şi se cufundă ca să vâneze, sunt prea gingaşe pentru ea". Nu e doar povestea unui pescar, e povestea unui om curajos, care se luptă cu el însuși, pe măsură ce se luptă cu peștele,care nu e doar mare, ci măreț,iar bătrânul îl iubește, tot așa cum iubește marea și stelele și păsările. Marea nu este doar spaţiu al vieţii, al purificării, ea este şi capricioasă. Un om iniţiat în tainele ei poate întreţine o luptă de temperament cu un reprezentant al acesteia, peştele, care simbolizează prin excelenţă vitalitatea.
  Din cuvintele Fatei ,personaj din fragment,se înțelege că marea și mareea sunt simboluri ale miracolului, misterului și schimbării.Este insistentă în a-și menține locul de pe faleză care-i aparține,,Nimeni nu are dreptul să se apropie de colțul ăsta de faleză în absența mea. Și nici nu vreau ca marile maree să fie fotografiate.”,,Colțul de faleză”este locul de unde numai ea poate vedea schimbarea mării, mareea indică faptul că lucrurile se întâmplă cu începuturi și sfârșituri, ca și în viață, totul se schimbă, cu un flux constant. Mareea explorează metaforicul flux și reflux al vieții, așa cum o face marea într-un dans cosmic.
 Cred că Fata înțelege mareea ca o  călătorie a omului prin diverse etape ale existenței, evidențiind riscurile și frumusețea schimbărilor inevitabile.De aceea și-a ales un colț al ei,crezând că fiecare val aduce cu el amintiri, emoții și lecții, creând un spectacol fascinant al timpului și al experiențelor umane.
 Ambele personaje,Bătrânul și Fata sunt atrași de mare,de fascinația fenomenelor marine. Prin imagini poetice și jocuri de cuvinte,ei au înțeles trecerea vieții și importanța relației dintre individ și univers.

B.

1.În secvența: „Este o fotografie atât de profundă și care surprinde detaliile parcă ale unui ochi de foc acoperit de o sprânceană de nori” există:
a) 3 diftongi, 1 hiat.
b) 2 diftongi, 2 hiaturi.
 c) 1 diftong, 2 hiaturi.
 d) 4 diftongi.
2.Există doar cuvinte compuse în seria:
a) „Emil Cioran”, „depersonalizezi”.
b) „fotograf”, „împărtăși”.
c) „ceea ce”, „surprinde”.
d) „IT”, „douăzeci”.
3. Sinonimele contextuale ale cuvintelor subliniate în secvența:
 „Nicăieri mai mult ca la mare nu ești înclinat a socoti lumea o prelungire a sufletului” sunt, în ordine: a) tentat, a considera. b) ademenit, calcula. c) provocat, cântări. d) dispus, a aprecia.
4.Există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în secvențele/enunțurile din seria:
a) „asta m-a ajutat mult în această pasiune a mea”; Am un hobby la care nu vreau să renunț.
b) „Colțul ăsta de faleză e al meu.”; Câinele și-a rupt un colț în timpul luptei.
c) „Aș răspunde cu un scurt citat din Emil Cioran”; Nu am citit această carte.
d) „Unde vezi tu așa ceva?”; Știu unde vei merge în vacanță.
5. Transcrie verbele din fragmentul următor, precizând, pentru fiecare, modul și timpul:
 „Nu sunt sigur dacă mi-ar fi plăcut să am ca profesie fotografia.”
6. Alcătuiește un enunț asertiv, în care substantivul care are funcția sintactică de circumstanțial de scop în propoziția:
 „Ați venit pentru maree?.” să fie atribut, fiind precedat de aceeași prepoziție.
7 Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul lor:
„Nimeni nu are dreptul să se apropie de colțul ăsta de faleză în absența mea.”
8 Plimbându-se pe faleză, fata a găsit o foaie conținând mesajul către administrația plajei scris de un turist supărat.
                                 rescrie-l, corectând greșelile de orice natură:
 Am plecat de la servici ca să mă relaxez, dar însă restauranturile sunt pline, iar hotelele nu mai au locuri din cauza mareii care toți oamenii vor s-o fotografieze.

SUBIECTUL al II-lea

Scrie rezumatul textului 1
    Pe țărmul mării un fotograf este întrebat de o fată care iese din apă dacă a venit pentru maree.Acesta îi spune că a venit să facă poze.Fata l-a văzut plecând din sat și este nedumerită de ce are acesta portbagajul plin de aparate de fotografiat.Fata se așază pe o stâncă și explică supărarea ei,fiindcă satul în care locuiește a fost invadat de oameni care vor să vadă mareea.Crede că este ridicol,absurd cum se manifestă cei veniți.Fotograful insistă spunând că el a venit numai pentru maree,apoi spune că va fi plătit dacă reușește să vândă ceea ce a fotografiat.Și-a găsit acest colț liniștit pe faleză.Fata afirmă că acel colț îi aparține,îl știe toți din sat și nimeni nu trebuie să fotografieze mareea și,pentru că fotograful nu pleacă, îi promite că-l va îmbrânci în apa mării.