SCENA 1
,,FOTOGRAFUL pe țărmul mării. FATA iese din mare.
FATA: — Ați
venit pentru maree? Pentru marile maree?
FOTOGRAFUL: —
Da.
FATA: — Ca să
faceți poze?
FOTOGRAFUL: —
Da.
FATA: — Știam.
V-am văzut când ați plecat din sat. Văd că aveți câte un aparat de fotografiat
pentru fiecare obiect pe care vreți să-l fotografiați.
FOTOGRAFUL: —
Unde vezi tu așa ceva?
FATA: — Da, da.
V-am văzut în mașină. Portbagajul e plin ochi cu aparate de fotografiat.
FOTOGRAFUL: —
Nu-i adevărat.
FATA: — La
revedere.
Se așază pe o
stâncă.
FATA: — Da,
locuiesc în sat. Numai că astăzi satul a fost invadat de lume. Toți vor să vadă
marile maree. Au organizat chiar și o chermeză. E ridicol. De ce vrea toată
lumea să vadă marile maree? FOTOGRAFUL: — De ce nu?
FATA: — La
noapte vor fi și focuri de artificii. E ridicol. Poate vreți să fotografiați și
focurile de artificii? FOTOGRAFUL: — Nu.
FATA: — Dar sunt
frumoase focurile de artificii.
FATA: — Sunteți
plătit bine?
FOTOGRAFUL: —
Sunt plătit dacă reușesc să vând.
Pauză.
FATA: — Poate
vindeți și focurile.
Pauză.
FATA: — Mirosul
de cârnați făcuți la grătar ajunge până aici. E dezgustător.
Pauză.
FATA: — Cum ați
știut că aici fluxul va fi mai înalt decât acolo, în port?
FOTOGRAFUL: — E
adevărat?
FATA: — E
adevărat. Dar cum ați știut?
FOTOGRAFUL: —
N-am știut. Am căutat doar un colț liniștit de faleză, asta-i tot.
FATA: — Ba nu,
m-ați urmărit.
FOTOGRAFUL: — Ba
nu te-am urmărit deloc.
FATA: — Colțul
ăsta de faleză e al meu.
Pauză.
FATA: — Iar dacă nu mă credeți,
n-aveți decât să mergeți în sat și să întrebați pe cine vreți. Nimeni nu are
dreptul să se apropie de colțul ăsta de faleză în absența mea. Și nici nu vreau ca marile maree să fie
fotografiate. Ați auzit?
FOTOGRAFUL: —
Da.
FATA: — Și n-ați
plecat încă?
FOTOGRAFUL: —
Nu.
FATA: — Atunci
am să vă îmbrâncesc în mare.”
(Matei Vișniec, Marile maree)
Textul 2
1.Ești fotograf de profesie sau te ocupi și cu
altceva?
2. Cunosc foarte multe persoane din Constanța care nu
acordă mării un interes foarte mare, majoritatea preferă muntele, spre
exemplu), așa ca te întreb pe tine: De ce iubești marea?
Aș răspunde cu un
scurt citat din Emil Cioran: „Nicăieri mai mult ca la mare nu ești înclinat a
socoti lumea o prelungire a sufletului. Și nicăieri nu ești mai capabil de un
fior religios prin faptul simplu de a privi.” Marea este echilibrul meu
sufletesc și mental, iar Cioran a descris în acele rânduri cum arată Dumnezeu.
Cam asta înseamnă pentru mine Natura, dar în special Marea. [...]
3. Ce mesaj vrei să transmiți prin fotografiile tale?
Să iubim Natura, să învățăm să o ascultăm și să fim
liberi. Sunt absolut sigur că aceasta este rețeta fericirii universale.
Știu, este aproape imposibil să poți transmite toate acestea doar prin
fotografie, însă poți surprinde câteva momente care te pot surprinde de cât de
frumoasă poate fi Natura. Liniște, relaxare, visare
este ceea ce trăiesc când sunt lângă Mare și asta doresc să transmit prin
fotografia mea. Aproape fiecare dintre noi are amintiri cu și despre mare,
iar dacă reușești să îl faci pe privitor să devină nostalgic, dar și să-l
introduci în lumea ta, atunci poți spune că ai reușit să transmiți mesajul
dorit prin acea fotografie.
4. Ai vreo
fotografie preferată și, dacă da, poți împărtăși povestea din spatele ei?
„The Eye of
the Sea”. Este o fotografie atât de profundă și care surprinde detaliile
parcă ale unui ochi de foc acoperit de o sprânceană de nori, un ochi enorm care
privește peste mare și direct spre tine. Fotografia aceasta nu are o poveste
anume, ci doar că este făcută de pe plaja sălbatică de la Corbu, unde este
aproape o aventură să te trezești pe la 3 dimineața, încât să ajungi acolo
pentru a surprinde răsăritul.”
(Dan
Cristian Mihăilescu, fotograful mării – interviu realizat de Silviu Axelerad)
fotografia:
A.
1 Completează spațiile libere cu informațiile din textul
1.
Fata locuia în
............................................. , de unde a plecat din cauza
turiștilor care veniseră să vadă .............................................
.
2 Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect,
valorificând textul 1.
În discuția cu fotograful, fata se arată:
a)
glumeață și împăciuitoare. b) comunicativă și
tolerantă. c) ironică și revoltată. d) curioasă și prietenoasă.
3 Încercuiește litera
corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 1.
Fotograful a ajuns în locul
unde se găsea fata:
a)
căutând un colț liniștit de faleză. b) pentru că
așa i se recomandase. c) urmărind-o pe fată. d) ca să fie cât mai departe de
sat.
4 Încercuiește litera
corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 2.
În relație cu privitorul,
fotograful își dorește:
a)
să-l inițieze în arta fotografică. b) să-i
genereze curiozitatea. c) să-l introducă în lumea fotografiei. d) să-și
dorească a revedea marea.
5 Notează „X” în dreptul
fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe
informațiile din cele două texte.
Enunțul
Adevărat Fals
Textul 1
Intrând în mare, fata vorbește
cu fotograful.
Este prima dată când fata îl
vede pe fotograf.
Fotograful vrea să
fotografieze focurile de artificii.
Textul 2
Cel intervievat era fotograf
de meserie.
Majoritatea constănțenilor
preferă muntele.
Fotografia preferată a fost
realizată dimineața devreme.
6 Rescrie fragmentul următor,
transformând vorbirea directă în vorbire indirectă.
„FATA: — Sunteți plătit bine?
FOTOGRAFUL: — Sunt plătit dacă
reușesc să vând.”
Fata l-a întrebat pe fotograf dacă este bine
plătit, iar acesta i-a răspuns că este plătit doar dacă reușește să vândă.
7 Prezintă o diferență între
cele două texte în ceea ce privește relația dintre vorbitori, valorificând câte
o secvență relevantă din fiecare.
În textul dramatic, relația dintre vorbitori
este una tensionată, conflictuală, fiind redată o scenă în care o fată este
nemulțumită și revoltată că un fotograf vrea să fotografieze marile maree,
devenind ironică și amenințătoare.Fata consideră că momentul mareelor este
unic,un mister al apei și nu vrea,, ca marile maree să fie fotografiate.” Și-a
ales un colț al ei,crezând că fiecare val aduce cu el amintiri, emoții și
lecții, creând un spectacol fascinant al timpului și al experiențelor umane.
În al doilea text, relația dintre vorbitori
este una armonioasă, dar formală, deoarece fiecare are câte un rol în cadrul
interviului.Interesant este mesajul transmis de fotografii:,, Să iubim Natura,
să învățăm să o ascultăm și să fim liberi”.... Momentul trăit lângă mare poate
transmite prin fotografie,, liniște, relaxare, visare”,iar o fotografie îi
poate aduce privitorului nostalgia clipelor trăite la mare și înțelegerea,,
mesajul dorit prin acea fotografie.”
8 Crezi că este important ca
pasiunea unui om să-i devină profesie? Motivează-ți răspunsul, valorificând
textul 2.
Da, pasiunea unui om poate și deseori ar
trebui să devină profesie. Pasiunea este un motor puternic de motivare și
creativitate, iar atunci când o transformi în profesie, poți găsi satisfacție
și mai multă împlinire în munca ta. Când faci ceea ce iubești, muncind în
domenii care te pasionează, simți o satisfacție mai mare și te simți mai
împlinit. Pasiunea îți dă un impuls suplimentar, pentru a
învăța, a te îmbunătăți și a-ți depăși limitele. Când ai pasiune
pentru ceea ce faci, ești mai determinat și te străduiești să depășești
așteptările.Astfel,,fotograful mării”n-a fost sigur că i-ar,, fi plăcut să am
ca profesie fotografia”,dar domeniul în care lucrează l-a ajutat
în,,pasiunea”de a fi fotograf.
Împărtășirea pasiunii cu ceilalți, fie prin
profesie, fie prin activități voluntare sau de hobby, poate genera noi
oportunități de dezvoltare profesională. Dacă faci ceea ce iubești, munca
devine o plăcere, iar nu o obligație. Pasiunea te ajută să te motivezi și
să depășești obstacolele, fiindcă îți găsești un scop mai profund. Pasiunea îți deschide calea către noi idei și
soluții, făcând munca mai interesantă și mai creativă. Atunci când
pasiunea și profesia se potrivesc, viața devine mai echilibrată și mai
armonioasă. Deși este important să-ți transformi pasiunea în profesie,
este necesar să menții un echilibru. Nu trebuie să neglijezi alte aspecte
ale vieții și să te concentrezi doar pe muncă. Este recomandat să-ți
păstrezi timp pentru activități de relaxare, pentru familie și pentru
prieteni.
În concluzie,transformarea pasiunii într-o
profesie poate fi un pas important în viață, oferă mai multă satisfacție,
motivație și creativitate, iar, cu un echilibru sănătos, îți îmbunătățește
calitatea vieții.
9 Asociază fragmentul din
textul ,,Marile maree” de Matei Vișniec, cu un alt text literar studiat la
clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o valoare culturală/morală
comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
M-a impresionat romanul,, Bătrânul și
Marea”de Ernest Hemingway. Bătrânul, Santiago, este un personaj care, deși
batjocorit de pescarii mai tineri, se înfruntă cu măreția și puterea mării
într-un mod remarcabil:,, Marea o fi ea bună și frumoasă, dar poate fi şi atât
de crudă. Şi o apucă aşa, cînd nici nu te gîndeşti, iar păsărelele astea cu
glas plăpând şi trist, care zboară şi se cufundă ca să vâneze, sunt prea
gingaşe pentru ea". Nu e doar povestea unui pescar, e povestea unui om
curajos, care se luptă cu el însuși, pe măsură ce se luptă cu peștele,care nu e
doar mare, ci măreț,iar bătrânul îl iubește, tot așa cum iubește marea și
stelele și păsările. Marea nu este doar spaţiu al vieţii, al
purificării, ea este şi capricioasă. Un om iniţiat în tainele
ei poate întreţine o luptă de temperament cu un reprezentant al acesteia,
peştele, care simbolizează prin excelenţă vitalitatea.
Din cuvintele Fatei ,personaj din fragment,se
înțelege că marea și mareea sunt simboluri ale miracolului, misterului și
schimbării.Este insistentă în a-și menține locul de pe faleză care-i
aparține,,Nimeni nu are dreptul să se apropie de colțul ăsta de faleză în
absența mea. Și nici nu vreau ca marile maree să fie fotografiate.”,,Colțul de
faleză”este locul de unde numai ea poate vedea schimbarea mării, mareea
indică faptul că lucrurile se întâmplă cu începuturi și sfârșituri, ca și în
viață, totul se schimbă, cu un flux constant. Mareea explorează
metaforicul flux și reflux al vieții, așa cum o face marea într-un dans cosmic.
Cred că Fata înțelege mareea ca o călătorie a omului prin diverse etape ale
existenței, evidențiind riscurile și frumusețea schimbărilor inevitabile.De
aceea și-a ales un colț al ei,crezând că fiecare val
aduce cu el amintiri, emoții și lecții, creând un spectacol fascinant al
timpului și al experiențelor umane.
Ambele personaje,Bătrânul și Fata sunt atrași
de mare,de fascinația fenomenelor marine. Prin imagini poetice și jocuri de
cuvinte,ei au înțeles trecerea vieții și importanța relației dintre individ și
univers.
B.
1.În secvența: „Este o
fotografie atât de profundă și care surprinde detaliile parcă ale unui ochi de
foc acoperit de o sprânceană de nori” există:
a) 3 diftongi, 1 hiat.
b) 2 diftongi, 2 hiaturi.
c) 1 diftong, 2 hiaturi.
d) 4 diftongi.
2.Există doar cuvinte compuse
în seria:
a) „Emil Cioran”,
„depersonalizezi”.
b) „fotograf”, „împărtăși”.
c) „ceea ce”, „surprinde”.
d) „IT”, „douăzeci”.
3. Sinonimele contextuale ale
cuvintelor subliniate în secvența:
„Nicăieri mai mult ca la mare nu ești înclinat
a socoti lumea o prelungire a sufletului” sunt, în ordine: a) tentat, a
considera. b) ademenit, calcula. c) provocat, cântări. d) dispus, a aprecia.
4.Există o relație de omonimie
între cuvintele subliniate în secvențele/enunțurile din seria:
a) „asta m-a ajutat mult în
această pasiune a mea”; Am un hobby la care nu vreau să renunț.
b) „Colțul ăsta de
faleză e al meu.”; Câinele și-a rupt un colț în timpul luptei.
c) „Aș răspunde cu un scurt citat
din Emil Cioran”; Nu am citit această carte.
d) „Unde vezi tu așa
ceva?”; Știu unde vei merge în vacanță.
5. Transcrie verbele din
fragmentul următor, precizând, pentru fiecare, modul și timpul:
„Nu sunt sigur dacă mi-ar fi plăcut să am ca
profesie fotografia.”
6. Alcătuiește un enunț
asertiv, în care substantivul care are funcția sintactică de circumstanțial de
scop în propoziția:
„Ați venit pentru maree?.” să fie atribut,
fiind precedat de aceeași prepoziție.
7 Transcrie propozițiile din
fraza următoare, precizând felul lor:
„Nimeni nu are dreptul să se
apropie de colțul ăsta de faleză în absența mea.”
8 Plimbându-se pe faleză, fata
a găsit o foaie conținând mesajul către administrația plajei scris de un turist
supărat.
rescrie-l,
corectând greșelile de orice natură:
Am plecat de la servici ca să mă relaxez,
dar însă restauranturile sunt pline, iar hotelele nu mai au locuri din cauza
mareii care toți oamenii vor s-o fotografieze.
SUBIECTUL al II-lea
Scrie rezumatul textului 1
Pe țărmul mării un fotograf este întrebat
de o fată care iese din apă dacă a venit pentru maree.Acesta îi spune că a
venit să facă poze.Fata l-a văzut plecând din sat și este nedumerită de ce are
acesta portbagajul plin de aparate de fotografiat.Fata se așază pe o stâncă și
explică supărarea ei,fiindcă satul în care locuiește a fost invadat de oameni
care vor să vadă mareea.Crede că este ridicol,absurd cum se manifestă cei
veniți.Fotograful insistă spunând că el a venit numai pentru maree,apoi spune
că va fi plătit dacă reușește să vândă ceea ce a fotografiat.Și-a găsit acest
colț liniștit pe faleză.Fata afirmă că acel colț îi aparține,îl știe toți din
sat și nimeni nu trebuie să fotografieze mareea și,pentru că fotograful nu
pleacă, îi promite că-l va îmbrânci în apa mării.