luni, 18 decembrie 2017

doina,,Plânge-mă mamă cu dor”

Plânge-mă, mamă, cu dor
Că ţi-am fost voinic fecior
Şi de grijă ţi-am purtat,
Ogorul ţi l-am lucrat,
Iar de când m-am cătănit,
Viaţa mi s-a otrăvit
Că tânjesc în ţări străine
Şi tot plâng gândind la tine.
Mult mi-e dor, mămucă, dor
De cel codru frăţior

Şi de stâna cea cu oi
Şi de cântec de cimpoi!
Mult mi-e dor, mămuca mea,
De cea mândră viorea
Care mă iubeam cu ea!
Mult mi-e dorul ne-mpăcat,
Şi mă-ndeamnă la păcat,
Să mă las de cătănie
Şi să fug la ciobănie,
Orice-a fi cu mine, fie.
                  Doina este o specie a literaturii populare, aparținând genului liric în care autorul își exprimă direct sentimentele de dor,de dragoste,de înstrăinare,de revoltă,dar si convingirile față de unele probleme ale vieții, față de timp și natură și față de sine însuși.Textul este o doină de dor a omului plecat în cătănie,departe de casă,de tot ce-i e drag.( Mersul la oaste,cătănie, reprezenta în concepția oamenilor de la țară un moment important care marca viața unui tânăr,era un fel de pregătire, cu reguli aspre, pentru maturitate).
          Un prim argument este monologul liric al feciorului plecat,înstrăinat de mamă,rugămintea  de a fi plâns,bocit,,cu dor”,cu drag,cu suspin.Îi amintește mamei ,,grija”,atenția cu care a ocrotit-o,munca pământului.Îi mărturisește,plângând, stare de tristeţe adâncă,de mâhnire pe care o simte la,,cătănie”,în locuri îndepărtate.Adresarea directă, într-un limbaj simplu, încărcat de afecțiune, accentuează dorul  transmis prin intermediul gândului. Eul liric mărturisește sentimentele ce-i zbuciumă sufletul, repetând cuvintele:,, mult”și,,dor”,iar chemarea ,, mămucă”accentuează  dorul băiatului din vremea când acesta era acasă.Enumeră locurile dragi: codrul,,frățior”,stâna de oi,reaude cimpoiul,suspină după,,mândra viorea”,iubita cu nume al sincerității și încrederii. Tristețea la gândul trecerii timpului,dorinta de libertate, dorul reîntoarcerii și dragostea față de ființele iubite sunt deosebit de puternice, încât ar dori să fugă,să se reîntoarcă cu orice preț al vieții. Dorul este atât de intens, încât îl poate împinge la fapte necugetate.       
           Un alt argument este că doina aceasta are un caracter intim, personal, fiind o expresie a sentimentelor de dor ,exprimându-și-l,autorul anonim apelează la limbajul poetic.: mărcile lexico-gramaticale ale eului liric: verbe de persoana I:timp perfect compus- apropie acţiunea de momentul vorbirii, ceea ce măreşte emoţia,îmbinând trăirea reală cu dorinţa, se creează impresia unui joc al destinului:,,am purtat,am lucrat”;verbele la modul conjunctiv,,să mă-ndeamnă,să mă las,să fug” exprimă un plan al dorinței imaginate de a părăsi locurile străine; pronume de persoana I:,,mă,mi”. Discursul liric se deschide cu o rugăminte,un verb la modul imperativ,,plânge”care arată rugămintea celui de departe de a fi mângâiat cu lacrimi, intensitatea dorului .
       Exprimarea dorului este simplă,lipsită de podoabe stilistice,doar repetițiile au menirea să insiste asupra dorului de locurile rămase.Același efect îl accentuează și elementele de versificație:rima împerecheată, măsura de 7silabe,ritmul trohaic,ceea ce sporește muzicalitatea versurilor .

      În concluzie,textul este o doină populară ce exprimă sentimentele de dor ale unui ,,voinic fecior”plecat fără voie din locurile dragi.