luni, 20 mai 2019

caracterizarea personajului Duțu din nuvela,,Comoara” de Ioan Slavici


,,Se scula Duțu cu noaptea-n cap și pleca-n cântarul cocoșilor, căci era lung drumul până la linie și ținea să se puie la lucru mai nainte de a se fi luminat de ziuă. Căra pământul cu metrul cubic, și cu cât mai de dimineață-ncepea să-l care și cu cât mai pe noapte înceta cu căratul, cu atât mai mulți erau metrii la sfârșitul săptămânii. […]
Avea mâna norocoasă, și pe ce punea el mâna lui nu putea să-i iasă decât bine.
Deprins cu gândul acesta, nu o dată, dând cu cazmaua în pământ, el se-ntreba de ce adecă n-ar fi cu putință ca să găsească vreo comoară-n calea lui. [...]
Când, deodată, Doamne ferește și-n ceas bun să fie! cazmaua se lovește de ceva vârtos, foarte vârtos, ce nu suna nici a lemn, nici a piatră, nici a cărămidă, nici a oală spartă, nici chiar a fier, ci curat ca o căldare de aramă, ca un cazan, mare cazan.
Duțu, om de vreo douăzeci și opt de ani, mai mult slab decât plin la trup, mai mult bălan decât oacheș, cu fața cam prelungă și cu ochii căprui, rămase nemișcat și cu fața galbenă și mai lungă decât de obicei. Îi trecuse un fel de junghi prin inimă, i se oprise sângele-n vine și i se tăiaseră picioarele.
- Dăduși de cazan?! grăi Dumitru al Ciungului, care săpa la o depărtare de vreo zece pași.
Duțu se cutremură în tot trupul și se uită speriat împregiurul său.
Vorbise Dumitru-n glumă, dar grăise un adevăr atât de grozav, încât Duțu abia se mai putea stăpâni să nu-l lovească cu cazmaua-n cap, ca să-l lase mort pe loc.
Mai erau însă și alții prin apropiere.
- Da, am dat, răspunse el cu glasul înecat. „Dar, taci, c-o să-l ridicăm la noapte și să-l împărțim”, voi el să urmeze, dar aceste vorbe i se opriră-n gât.
Era peste putință ca el să împartă cu cineva: mai bine moarte de om!
Urmă deci a săpa înainte, ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat; răsuflarea i se îneca însă, mânile și picioarele îi tremurau, ochii i se furișau pânditori spre Dumitru.
Un singur sâmțământ îl stăpânea: frica de o mare primejdie necunoscută.
El nu știa și nu putea să se încredințeze dacă e ori nu cazan în pământ și dacă e ori nu ceva în cazan; era însă amețit de gândul că trebuie să fie, și-n amețeala aceasta era ca ieșit din fire.
- O să te faci boier mare, Duțule; fă-mă și pe mine vreun vătaf la curtea ta, grăi Dumitru, urmându-și gluma.
Duțu iar se cutremură.
- O să te fac - răspunse el - mai mare peste cei mici. [...]
Acum Duțu era încredințat că nu bănuiește Dumitru nimic; sângele, cu toate aceste, nu i se potoli. Săpa înainte și băga bine de seamă, ca să nu mai ajungă cazmaua pe unde sunase cazanul, dar îl treceau fiorii când vedea că roaba se umple și trebuie să plece cu ea la fonul depărtat, vreo patru sute de pași.
Era peste putință ca el să plece, să se depărteze, să părăsească comoara lui - acolo, în apropierea lui Dumitru.
El răsuflă ușurat când Dumitru plecă cu roaba plină.”
(Comoara de Ioan Slavici - fragment)

  Titlul fragmentului din nuvela,,Comoara”este semnificativ pentru tradiția românescă care spune că dacă omul va visa,va dori să găsească o comoară (grămadă de bani sau de obiecte păstrate sau  ascunse în pământ) necazuri va avea.
  Tematica nuvelei abordată de autor este cea a înavuțirii, banul fiind văzut ca o sursă de dezechilibru sufletesc.
  În prezentarea personajului-principal al fragmentului,Duțu-nume al omului căutător- sunt folosite mijloace de caracterizare directă şi indirectă.
   Caracterizarea indirectă este folosită de autor la începutul fragmentului, când, din faptele personajului, se desprind hărnicia acestuia şi devotamentul său faţă de familie. Duţu pleca de acasă cu noaptea în cap,dornic de a începe munca grea. Muncea ziua întreagă cu hărnicie.Găsirea unei comori era singura dorință cu care scormonea pământul.Continuu gândea la norocul găsirii unei comori.Momentul în care cazmaua se lovește de ceva dur îl surprinde,se sperie,devine confuz,iar gândurile îi năvălesc în minte,nu poate vorbi cu Dumitru,care-l ironizează,stă pe loc,fără a se depărta de locul norocului. Comportamentul lui este al unui om plin de zbucium,cu frica de a nu fi bănuit. Gesturile si gândurile lui devin contradictorii, spaima de a nu fi descoperit îi impune un exces de supraveghere a gesturilor si mișcărilor și tocmai acest lucru îl trădează. Descrierea frământărilor sufletești ale lui Duțu arată dorința de a fi singurul posesor al comorii visate. În el sunt două personaje,unul pozitiv,muncitor și altul negativ cu dorința de a se îmbogăți.
  Caracterizarea directă este a autorului care-i arată vârsta tânără,înfățișarea unui om obișnuit.Este privit cu simpatie de omul care muncește alături de el și care glumește cu el.
  Perspectiva narativă: acțiunea este relatată la persoana a lll-a singular, de către un narator obiectiv   impersonal care povestește, fără a se implica în faptele prezentate,dar dezvăluie gândurile ascunse ale personajului său.Monologul lui Duțu arată spaima de a nu fi urmărit de omul de lângă el;exclamația,,Doamne ferește” trădează dorința de a nu fi văzut,de a se ascunde,gândind la soluția extremă: de a face chiar moarte de om.Verbele:,,se cutremură,se uită speriat,răsuflarea i se înecă,treceau fiorii”exprimă decăderea fondului uman pozitiv în favoarea celui negativ, demonic, e capabil să ucidă mai degrabă decât să-mpartă comoara. Stilul indirect liber este folosit pentru a evoca gândurile personajului.Impresionează claritatea comunicării,iar vorbirea personajelor arată felul popular de a se exprima.