marți, 16 martie 2021

,,Inocenții”-fragment-de Ioana Pârvulescu--caracterizarea personajului,,tata”

 

 ,, M-am uitat la tata, care avea și el părul ondulat pieptănat pe spate, ceea ce scotea la iveală o frunte înaltă, la fel și tatăl verilor mei, doar că al lui era drept. Așa purtaseră toți tinerii cândva. […]
  Aveam ce face, iarna, ordinea celor șapte biblioteci ale familiilor, repartizate pe etaje, dintre care numai una de știință (medicină, chimie, matematică), era tulburată mai des, fiecare își alegea ce-i plăcea. În iarna aia, curând după prima zăpadă, tata-mare ne-a citit unul dintre poemele lui favorite, ,,Dan, căpitan de plai”, dar finalurile triste ne supărau. […]
Noi citeam o carte numită ,,Avalanșa”, de An Rutgers Van der Leoff, care avea pe copertă niște schiuri înfipte cruciș în zăpadă, așa cum ni le înfigeam și noi, și doi copii alături. Și cartea asta, pe care ne-o dăduse tata, avea părți triste, […] dar măcar se termina vesel, iar copiii erau, cumva, învingătorii.
  Ca toate celelalte lucruri ale noastre, și cărțile treceau de la unul la altul. Cărțile aveau un mare avantaj față de patine: nu erau albe și negre și nu trebuia să aștepți să-ți crească piciorul ca să le citești, așa că uneori primeam destul de repede o carte citită de Dina. Părinții spuneau totuși că și mintea crește, la fel ca piciorul, dar, întrucât cărțile nu-ți jucau în mână ca picioarele în ghete, nu se vedea când îți sunt prea mari și nici când îți rămân mici. Nici nu li se toceau canturile*, ca la schiuri. Era deci mult mai bine, cu cărțile decât cu celelalte obiecte folosite de noi, rând pe rând.
  N-am văzut pe nimeni din casă citind cu atâta poftă ca tata. Cum avea un ban, cum își lua sau ne lua o carte, pe care o deschidea de parcă ar fi vrut să se mute cu totul acolo, înăuntru. Nici nu mă auzea, dacă-i vorbeam când citea. Tata avea la îndemână un Larousse* în care mă punea să caut cuvinte franțuzești, chiar înainte de a ști limba asta, mi le spunea pe litere, și așa franceza s-a amestecat încetul cu încetul între cuvintele mele. Mergeam uneori cu el la librărie să vadă ultimele noutăți. La câteva zile după ce Tanti mi-a povestit despre prima ei excursie pe zăpadă, m-am îmbolnăvit de gripă. Făcusem febră mare, care nu-mi trecea și transpiram de parcă urcasem și eu pe jos, în fustă lungă, până la cabana Postăvaru. Mama m-a „doftoricit” eficient, cum învățase, ca fiică de medic, că trebuie să facă, însă tata mi-a adus, pe post de medicament, o carte mare și groasă – cu multe desene și poezii și fragmente din cărți de copii pentru oamenii mari –, pe al cărei cotor scria, cu un scris clar, de mână,, Antologia inocenței”. Am citit din ea zilnic, toată iarna, și nu m-am mai despărțit de ea niciodată, oriunde am mai locuit.”

                                                                            (Ioana Pârvulescu, Inocenții)

*cant – margine, muchie a suprafeței de alunecare a schiurilor

*Larousse – dicționar enciclopedic/colecție de dicționare scoase de editura Larousse

 

     Tata este un personaj din fragmentul romanului,,Inocenții”, un om curat la suflet, căruia nu i se poate reproșa nimic; omul care exprimă iubire,atașament,dornic de cunoaștere,este un  personaj al cărui nume nu este dezvăluit,dar amintit cu simpatie și nostalgie.
     Pentru a-și caracteriza tatăl, autoarea foloseşte atât caracterizarea directă, cât şi cea indirectă.
    Caracterizarea directă este făcută direct de naratoare.
Din spusele directe ale naratoarei,tata este privit cu admirație-observ timpul imperfect care exprimă o amintire atât de vie,ca și cum privirea spre personaj se face în prezent.Privirea fetei de odinioară este îndreptată spre părul tatei,,ondulat,pieptănat spre spate”ce-l arată ca o persoană hotărâtă,îngrijită,iar,,fruntea înaltă” este a unui om dornic de a atinge perfecțiunea intelectuală.Naratoarea numără cu plăcere bibliotecile din familie și își amintește de poemul citit de,,tata-mare”este nemulțumită de finalul trist,deosebit de romanul dat de tata care se termină vesel.Cei doi bărbați cu vârste diferite privesc prin lecturi altfel viața-cu tristețe,dar cu respect pentru trecut...cu voioșia anilor trăiți,arătându-le copiilor că pot învinge întristările.
   Modalităţile de caracterizare indirectă sunt în special comportamentul şi vorbele tatălui,care definește  o persoană căreia îi place să glumească,comparând creșterea cu necesitatea de a cunoaște importanța cărților,astfel folosirea cărților este mai importantă decât obiectele din jur.Jocul cuvintelor este menit să apropie copiii de cărți.Naratoarea își amintește cu încântare,cu respect de dorinţa puternică a tatălui său de a citi și povestește despre plăcerea de a cumpăra cărți,trecând  din realitate în fantezia paginilor.Este tulburător cum tatăl își învață fiica cuvinte în limba franceză,aparent nevinovat o pune să caute în dicționar și învață ușor o limbă străină.Vizita la librărie îi apropia sufletește pe tatăl de fiică.Deși o boală este un moment nefericit pentru un copil,totuși gripa de care suferă fata este timpul când primește de la tata,,Antologia inocenței”,o carte mai bună decât orice medicament,pe care o va păstra până la maturitate.
  Există în aceste rânduri două viziuni asupra lumii: cea a unei fetiţe care vede lucrurile într-un fel extrem de personal şi cea a naratoarei care descoperă secretele înecate în trecut. Naivitatea comică a primei voci învinge melancolia celei de-a doua. Văzută prin ochii ei, această existență pare una idealizată, este o lume mică, statornică și armonioasă.Plăcerea de a citi se face simplu, cu subtilitate,  prin exemplul tatălui-cititor,prin dăruirea într-un moment chiar nefericit a unei cărți care poate schimba totul, printr-un limbaj simplu, nepretențios, cu un ton încrezător și optimist, dar și echilibrat. Naratoarea se adresează unui auditor (nu aflăm cui, poate fiecărui cititor în parte), căruia îi istorisește toate aceste întâmplări, subliniind, din loc în loc, lucrurile pe care le-a învățat de-a lungul timpului. Naratoarea stă undeva pe muchia dintre copilărie și maturitate, privind spre trecut prin ochii fetiței de odinioară, dar percepând totuși lucrurile cu mintea de adult. E, poate, o încercare de regăsire a inocenței, a acelei stări de spirit binecuvântate, când grijile ce țin de lumea adulților sunt departe, la marginea înțelegerii, iar viața e o înșiruire de momente pline de bucurie, mister și revelații.
  Fragmentul se citește cu o plăcere plină de încântare. Absoarbe, redă cu măiestrie stări sufletești, fapte de viață de la cele mai banale la cele mai solemne,gripa, cu o mare expresivitate.
  Modul de expunere este narațiunea la persoana întâi,confesiunea care creează o atmosferă pătrunsă de ingenuitate, un univers bine conturat.

                             ,,Antologia inocenței”

 


Cartea este structurată în 12 capitole, câte unul corespunzând fiecărei luni a anului (rebotezate după poemul lui Christian Morgenstern, Cum memorează un copil lunile anului) și fiecare cu „inocența” proprie: Jaguarie (Jocuri de copii), Zebruarie (Jocuri de poeți), Moartie (Aventura), Caprilie (Animale), Maidan (Orașul… și în oraș… casa), Juninca (Natura), Iulică (Circul), Augustos (Elegii pentru ființe mici), Viespembrie (Abece), Coptombrie (Ca să se supere oamenii – gravi, gravi, gravi / Și să se bucure copiii – mici, mici, mici), Norembrie (Țara de azur), Recembrie (Corpul omenesc).
Pornind de la cuvintele lui Constantin Brâncuși, „În clipa în care am încetat de a fi copii, am murit”, Iordan Chimet mărturisește în Cuvântul înainte că și-a propus să realizeze un volum în care să concentreze „puritatea, candoarea, ingenuitatea” – „Cenușărelese artei”, după cum le numește –, așa cum se găsesc în literatură și artă (din loc în loc, textele sunt presărate cu imagini alb-negru sau color). Un volum, născut din „trudă și puțină nebunie”, un volum „născut oarecum ca un cântec”, o odă adusă „purității sufletului omenesc” într-o vreme care avea cel mai mult nevoie de o astfel de aducere-aminte pentru că „nicicând inocența nu s-a mărturisit, ca în acest veac tulburat, drept starea de har care tâlcuiește rosturile lumii și întredeschide, poate, porțile fericirii”.
Inocența… care tâlcuiește rosturile lumii… e o lume întreagă de sensuri ascunse, bănuite, dorite, o lume de visuri și tăceri în această frază. Iar continuarea mi se pare de-a dreptul copleșitoare: „Și, uneori chiar, fără voia noastră, hazardul intervenind cu generozitate în treburile acestei cărți, am putut descoperi acel moment unic, pe care la unii îl bănuiam mai degrabă decât îl știam, momentul adevărului, care este, credem noi, momentul purității. Și l-am aflat pe necunoscutul cântăreț, pe artist, fratele nostru dintotdeauna renunțând la onorurile și ispitele veacului, scriindu-și testamentul cu cuvintele simple ale lui Brâncuși, desenându-le cu vârful degetului pe nisipul spălat de valurile mării. Aceasta este, poate, forma eternității.”