marți, 7 februarie 2023

test--un fragment din,,Inocenții”(schiul)+....................

 

Textul 1

 ,,De a doua zi am început schiul. […] Ștefi se adaptase fără greutate familiei noastre, însă schia prost, cădea des și trebuia mereu să-l așteptăm și să-l „culegem” de pe unde aluneca.

  Într-una din după-amiezi, când, din cauza unei căzături a lui Ștefi abia-abia am prins ultimele scaune, mai mult pentru că lucrătorilor le-a fost milă de noi și au prelungit cu câteva minute funcționarea cablului, am hotărât, ajunși sus, să nu mergem direct la cabană, ci să urcăm (pe jos, cum altfel?) până pe Kanzel, să privim spre munții crenelați din jur și apoi să facem o coborâre plăcută până la cabana Postăvaru. L-am întrebat pe Ștefi dacă mai vrea să vină cu noi, dat fiind că era cam obosit. Nu știu dacă gândul la Dina și la ce-ar spune ea l-a influențat în vreun fel, că ne-a zis supărat:

 ‒ Sigur că vin, nu-s copil să mă trimiteți acasă.

Ce-i drept, el era cel mai mare dintre noi, dar degeaba, n-avea experiență pe munte. L-am luat, așadar, cu noi. Am urcat în scări, fără să ne dăm jos schiurile, ca să nu ne înfundăm bocancii în zăpadă. Am ajuns în locul de sub vârf, de unde se deschide perspectiva asupra Văii Timișului, dar totul era inundat în ceață. Începea să se întunece și să fulguiască. Fără să mai stăm la discuții, ne-am pregătit de o coborâre rapidă. Când am ajuns la platoul de la Cristianul Mare, era deja o schimbare teribilă: ceață albă în care se amesteca întunericul, ninsoare, frig. Și, de fapt, ajunseserăm numai trei, din patru. Ștefi dispăruse. Am început să-l strigăm. Eu am auzit prima că răspunde și mi se părea că e pe dreapta, spre pârtia Sulinarului. Ciudat, Matei era absolut convins că aude strigătele lui Ștefi din spatele nostru, iar Doru nu le auzea deloc. Atunci mi-am dat seama pentru prima oară că în ceață și auzul e la fel de neputincios ca văzul sau poate că văzul te ajută mult să auzi. Ne-am hotărât să-l lăsăm pe frate-meu să se întoarcă o bucată din drum, iar Doru și cu mine să coborâm puțin spre Sulinar.

‒ Ne vedem în maximum 20 de minute, exact aici, au stabilit băieții.

Am luat-o așadar la vale, strigând tot timpul. Acum auzea și Doru ceva, dar iarăși din altă direcție. Parcă s-ar fi jucat cineva cu noi, mie mi se părea că eram tot ca în Pierduți în spațiu. N-am dat de nimeni și, la un moment dat, am urcat îndărăt. Frate-meu era deja acolo, tot fără vreun rezultat.    Ningea tare, iar gândul că Ștefi zace cine știe pe unde ne chinuia: noi eram de vină, știam că nu face față și totuși îl luaserăm cu noi.

 ‒ N-avem ce face, mergem la cabană și, dacă nu-l găsim cumva acolo,cerem cerem ajutor, a zis Matei.

Nu se mai vedea nici urmă de drum, ceața era totală și ninsoarea, acum îndesată, cu măzăriche, ne intra în ochi. Am luat-o, absolut orbește, în direcția în care bănuiam că e cabana, mergând toți trei extrem de încet și aproape unul de altul. […] La vreo 50 de metri de cabană, am auzit, de data asta toți trei, un strigăt jalnic, din lateral, din pădure. Acum se distingea clar, era Ștefi și striga răgușit după ajutor. Orbecăind, am ajuns la el. Căzuse, își rupsese un schi și avea o gleznă luxată. Băieții și-au scos schiurile, le-au pus pe umărul exterior, iar pe Ștefi l-au dus de subsuori, între ei, ca să nu calce decât foarte ușor pe glezna luxată. Eu mergeam îndărătul lor urcând în scări, prin ceață, spre lumina cabanei, care mi-a amintit de farul din vârful bradului care-l salvase, cu mulți ani în urmă, pe Seby. După vreo jumătate de oră am intrat în cabană, unde zumzetul s-a oprit brusc la apariția grupului nostru. Era ceva eroic în felul în care băieții îl sprijineau pe Ștefi, în fețele noastre ude, cu genele și sprâncenele și lâna mănușilor pline de promoroacă și cu tot aerul nostru de soldați veniți din război. Înnebunite de spaimă, mamele noastre alertaseră lumea, câțiva schiori experimentați tocmai se pregăteau să plece după noi și au fost mulțumiți că n-a mai fost nevoie.”

                                                                                                               ( Ioana Pârvulescu, Inocenții)

Textul 2 

,,Sporturile de iarnă au pe teritoriul României o tradiţie de peste un secol. Încă de la începuturi, „inima” sporturilor montane a fost zona delimitată de Munţii Bucegi şi Postăvarul, respectiv localităţile montane ale Ţării Bârsei (Braşov şi Râşnov) şi cele din partea superioară a Văii Prahovei (Sinaia şi Predeal). În Vechiul Regat al României, în statutul primei societăţi turistice româneşti, Societatea carpatină „Sinaia”, înfiinţată în 1893, întâlnim şi preocupări pentru sporturile de iarnă. Însă, au fost încercări timide. Primele manifestări sportive organizate iarna la sud de Carpați au apărut sub patronajul Familiei Regale Române, la începutul secolului XX. De altfel, până la începutul Primului Război Mondial, patinajul, schiul, bobul, hochey-ul pe gheaţă au apărut în Vechiul Regat numai în mediul aristocratic, sub patronajul Familiei Princiare moștenitoare. În decembrie 1909, Principele moștenitor Carol, la vârstă de 16 ani, în calitatea sa de secretar al „Clubului Sportiv Român” (C.S.R.), a luat „inițiativa” inaugurării concursurilor pentru sporturi de iarnă din România, la Sinaia. Activitățile desfășurate pe domeniul regal de la Sinaia au determinat și înființarea Societății „Săniuța”, cu sediul la Sinaia, dedicată numai practicării sporturilor de iarnă. Clubul era alcătuit din fruntași ai automobilismului autohton: dr. Ion Costinescu, Ion Cămărășescu și Leon Leonida. Apoi, în perioada 23 – 24 ianuarie 1911, la „a treia reuniune a Sporturilor de Iarnă”, tot la Sinaia, pe lângă concursurile de bob, au fost organizate „Marele premiu al schiorilor” și concursul de „Sărituri în ski”, primele competiţii sportive de schi și sărituri cu schiurile cunoscute la sud de Carpaţi. Concursul individual de schi la care au participat nouă concurenţi, dintre care trei femei, s-a desfăşurat fără reguli precise pe pârtia de bob, al cărei traseu trecea prin faţa castelului Peleş.

                                                              ( Nicolae Pepene, Trăiască schiul!, https://www.brasovistorie.ro)

==Prezintă o trăsătură morală a personajului Ștefi din fragmentul de mai jos:

„L-am întrebat pe Ștefi dacă mai vrea să vină cu noi, dat fiind că era cam obosit. Nu știu dacă gândul la Dina și la ce-ar spune ea l-a influențat în vreun fel, că ne-a zis supărat:

 ̶ Sigur că vin, nu-s copil să mă trimiteți acasă.

Ce-i drept, el era cel mai mare dintre noi, dar degeaba, n-avea experiență pe munte.”

Naratorul subiectiv implicat în acțiune,fiind în același timp și personaj,îl prezintă pe Ștefi prin caracterizare indirectă ca un băiat,,obosit”după un efort fizic,neobișnuit cu mersul pe munte. Răspunsul direct al băiatului,încrezător în ființa sa,în vârsta sa este categoric,iar glasul are un ton supărat,ascunzându-i gândul că ar putea fi privit nepotrivit pentru acțiunea grupului---este o caracterizare directă.

==Prezintă un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

În cele două texte,autorii prezintă un sport de iarnă—schiatul.În primul text,autoarea povestește o întâmplare a unor copii-schiori care ajung după multe peripeții la cabana Postăvaru.Toți sunt pricepuți în practicarea schiatului cu excepția unuia singur care,neobișnuit,cade,se accidentează,își rupe un schi și este salvat de ceilalți.În al doilea text,nonliterar,autorul prezintă începuturile sporturilor de iarnă în România,preocupările unor societăți pentru învățarea schiatului de o parte a societății.

==Crezi că este bine să îți ajuți prietenii aflați la nevoie, indiferent de riscuri? 

  Se spune că prietenii sunt familia pe care ne-o alegem.

Cred că nu putem trăi singuri, fără să nu pierdem din inteligența și capacitatea noastră de a interacționa cu semenii noștri.Noi, oamenii interacționăm cu semenii noștri,pentru a putea supraviețui și a ne adapta la grupul din care facem parte.Mai ales în adolescență prietenia începe să aibă un rol mult mai puternic emoțional. Adică nu avem nevoie doar să fim înconjurați de părinți,colegi, avem nevoie să simtim că suntem cu adevărat auziți și înțeleși. Să simțim că avem o legătură cu cei dragi și nu suntem împreună doar pentru a nu fi singuri.Ștefi,personajul din,,Inocenții”dorește să se alăture grupului de copii—schiori,deși îi este greu să practice acest sport.Dar ceva se întâmplă în interiorul lui:un gând către o fată,dorința de a se autodepăși,încrederea în ființa sa.Dar se întâmplă ceva neașteptat: se pierde de grup,cade se accidentează și,neputincios,cere ajutor.Impresionant este cum ceilalți din grup se organizează,îl caută în condiții atmosferice deosebite,îl salvează și-l duc la un adăpost.Au fost cu adevărat prieteni,deși pe munte începuse să se întunece,fulguia,ceața deasă,frigul,totul era potrivnic celor din grup.Dar n-au renunțat, l-au strigat,au căutat continuu și l-au găsit după vocea lui înceată.Au fost acolo pentru el. Prietenia frumoasă este aceea care sub presiune uită de sine şi se gândeşte numai la nevoile,greutățile prietenului.

Prietenul la nevoie se cunoaște,deci ajută-l când are greutăți,aceasta înseamnă jertfă câteodată.

==Asociază fragmentul din „Inocenții” de Ioana Pârvulescu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară

Mi-am amintit volumul,,Aripi de zăpadă” de Constantin Chiriță în care,,cireșarii”sunt în vacanța de iarnă la munte,unde sunt tot felul de concursuri: de viteză cu schiurile,se fac oameni de zăpadă. La un concurs de schi,Maria a ieşit pe primul loc,Victor ar fi trebuit să câştige concursul,dar a fost lovit cu un bulgăr i-a pierdut echilibrul. Cireşarii s-au hotărât să plece din acel loc,ajung într-o vale,pe cireşari îi prinde un viscol foarte puternic determinându-i să se adăpostească în zona unei stâne părăsite.Este aceeași atmosferă de iarnă ca în fragmentul,,Inocenții” și asemenea acelor copii și aceștia sunt neliniștiți.Prietenia este sentimentul ce domină în cele două fragmente.Așa cum Ștefi a fost salvat de prietenii ce l-au căutat și l-au dus la o cabană și aici Ursu și Victor înfruntă viscolul,pentru a găsi un loc de adăpost pentru prietenii lor.Ideea comună a celor două fragmente este că prietenul este cel care atunci când îți întinde mâna, îți atinge inima.

==Scrie rezumatul textului 1.

În sportul schiatului,Ștefi face față cu greu,cădea continuu și de aceea copiii urcă târziu sus pe munte. Urcă pe jos spre pârtie,pentru a coborî până la cabana Postăvaru.Întrebat,dacă va veni cu grupul,Ștefi răspunde supărat,dar cu încredere că-i va însoți.Începe să fulguiască,e frig,ceață și, coborând,toți costată că Ștefi dispăruse.Este strigat și copiii se decid să-l caute.Coboară,apoi urcă,regretă că l-au luat și merg spre cabană,pentru a cere ajutor.Aud strigătul de ajutor al lui Ștefi,care căzuse,rănindu-se.Băieții îl iau pe umeri pe cel rănit și intră în cabană,uimindu-i pe ce dinăuntru prin apariția lor.