luni, 8 mai 2023

RECAPITULARE II

 

1.a.transcrie două pronume diferite pe care le vei preciza:

     ,,-Cine să-i pedepsească,domnule?”

   b.transcrie trei adjective aflate în cazuri diferite,precizează-le:

      Oamenii acele țări erau drepți,harnici și milostivi,așa cum nu găseai în alte capete ale lumii.

    c.rescrie enunțul astfel încât pronumel nehotărât să devină adjectiv pronominal nehotărât:

       ,,fiecare dintre noi are propriul său înger”...

    d.transcrie trei substantive aflate în cazuri diferite pe care le vei preciza:

        Era luminat de mii de mii și mii de lumânări,care pluteau prin aer pe deasupra a patru mese lungi la care se așezaseră deja ceilalți oameni.

     e.transcrie trei verbe aflate la moduri diferite,precizează-le:

         Asta-i o poveste pe care aș putea să v-o spun,dacă m-ați asculta.

      f.transcrie trei substantive în cazuri diferite pe care le vei preciza:

          Mamaie ne recita poezii de când era copil sau când tataie ne istorisea amintiri războiului...

      g.transcrie din textul următor: un verb la perfectul simplu;un substantiv în acuzativ; un pronume relativ în nominativ:

          Cu labele făcu semn de neputință în lături.Duse dreapta la frunte,apoi la inimă,din nou la frunte și din nou la inimă.Acolo era ceva stricat,care nu mai mergea.

      h.transcrie trei substantive cu funcții sintactice diferte,precizează-le:

            ,,Puțin ne importă dacă aceste trei dame se hotărăsc a părăsi locul lor spre a veni în capitală numai de hatârul fiului și nepotului lor.”

      i.transcrie două adjective menționând cazul lor:

              ,,Odinioară, pe meleagurile acestea, stăpânea un sat gospodar.”

       j. transcrie două verbe cu funcție sintactică diferită:

                O poți găsi această inteligență și la o ființă care n-are  curajul de a se exprima.  

2.a.Rescrie propoziția,punând verbul la timpul mai mult ca pefectul:

      ,,tâlharii pândeau seara la țărm.”

3.a.alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul,,stăpân”să aibă funcția sintactică de complement prepozițional și un enunț interogativ să aibă fucția sintactică de complement direct.

    b.alcătuiește un enunț negativ în care adjectivul,,românească”să fie nume predicativ și

                            un enunț interogativ în care substantivul,,povețe”să fie complement direct.

     c.alcătuiește un enunț exclamativ în care substantivul,,vrajă”să fie subiect

                           un enunț exclamativ în care pronumele,,ei”să fie complement prepozițional

      d.alcătuiește un enunț în care substantivul,,han”să fie circumstanțial de loc și

                               un enunț în care substantivul,,Ancuța”să fie nume predicativ.

      e. alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul,,copilărie”să fie nume predicativ

                               un enunț interogativ în care pronumele,,cine”să fie subiect.

       f.alcătuiește un enunț în care un pronume nehotărât să fie nume predicativ

                              un enunț în care un adjectiv pronominal posesiv să fie atribut adjectival.

       g.alcătuiește un enunț în care substantivul,,țară”să fie atribut genitival

                               un enunț în care să utilizezi o formă de supin cu funcția de subiect.

      h. alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul,,trenul”să fie complement indirect și

                               un enunț interogativ în care substantivul,,familie”să fie subiect.

      i.alcătuiește un enunț în care să se regăsească un substantiv cu prepoziție în genitiv.

      j.alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul,,uliță”să fie complement prepozițional

                             un enunț interogativ în care un pronumele relativ să fie complement indirect.

      k. alcătuiește un enunț asertiv în care un pronume personal să fie complement indirect

                              un enunț exclamativ în care un substantiv să fie subiect.

      l.alcătuiește un enunț în care un pronume posesiv să fie subiect

                             un enunț în care un adverb să fie circumstanțial de mod.

4.a.transformă construcția activă din enunțul:

       Hary văzu un tavan ca de catifea neagră presărat cu stele .....în construcție pasivă.

    b. transformă construcția activă din enunțul:

        Hanul ocupă un rol crucial în desfășurarea acțiunii................. în construcție pasivă.

     c.formulează un enunț cu o construcție refexivă.

     d.transformă construcția activă din secvența:,,...dumnealor,frumos gătite,împreună cu tânărul Goe,așteaptă .......trenul”....într-o construcție pasivă.

5.a.Precizează tipul de raport sintactic:

        Stătea și se uita în gol....

      b.alcătuiește o frază în care va fi o subordonată atributivă careva avea ca termen regent substantivul,,zid”.

       c.transformă cuvântul subliniat din secvența:

        ,,Și gândirea mea furată se tot duce-ncet la vale”în propoziție subordonată,numește-o.

       d. scrie un îndemn colegului tău,pentru a-l convinge să citească o carte de mitologie sub forma unei fraze:o propoziție principală,o propoziție circumstanțială de scop,o propoziție atributivă.

       e.transcrie propozițiile din fraza următoare,precizând felul acestora:

        ,,Și nucul acesta era nucul meu,fiindcă eu eram cel din urmă vlăstar al celor cari îngropaseră la rădăcina lui o comoară.”

       f.arată felul propozițiilor din fraza următoare:

        ,,Acasă,mergeam în camera mea,de pa a cărei fereastră vedeam tot orașul până-n zare,mă-ntindeam pe lada de la studio și citeam până se întuneca de tot și nu mai deslușeam literele.”

6.a.Completează spațiile cu forma corectă a cuvintelor din paranteze:

      Astfel,..........................(a se simți-gerunziu)în siguranță,nu mai puțin de câteva sute de pirați s-au adăpostit aici,inclusiv........................cunoscut-superlativ relativ de superioritate)pirați,Laurent de Graff și Henry Morgan.

    b. Probabil......................(mare-superlativ relativ)colecționar de basme din folclor a fost Ion Creangă,care, printr-un limbaj foarte pitoresc..............(a da viață-perfect compus)unor povești clasice.

    c.Dacă în copilărie.............(a avea acces-mod condițional-optativ,perfect)la cărțile cu Harry Potter,sunt convins că nu doar copilăria,ci și tinerețea,maturitatea și bătrânețea mea............(a arăta-condițional-optativ,perfect)alfel.

     d..................(a plăcea-condițional-optativ,prezent)să asculte poveștile..................(care-cazul acuzativ)le spuneau drumeții la han.

     e.Copiii..........(care-caz genitiv)bunici locuiesc la țară sunt fericiți...............(a petrece-conjunctiv,prezent)vacanțele în natură.

      f.Prietenii..............(nostru-adjectiv pronominal posesiv)sunt interesați de soarta urșilor polari............(care-caz acuzativ)au citit în revistă.

      g.Te rog...............(a veni-conjunctiv prezent,persoana a 2a)la mine;mi-(a plăcea-condițional-optativ,prezent)să ne uităm la un film documentar.

      h.Colegii............(nostru-număr plural)..............(care-caz acuzativ)îi apreciez au dat dovadă de îngăduință față de comportamentul lui Goe.

      i.............(frumoase-superlativ relativ de superioritate)piese de teatru................(construcție pasivă,perfect compus)după operele lui Caragiale.

      j.El a reușit în viață..........(datorită/din cauza)educației.............(care-caz acuzativ)a primit-o din copilărie.

      k.Mănăstirea............(care-caz genitiv)legendă am citit-o m-.........(a impresiona-perfect compus).