miercuri, 22 iunie 2016

doina populară: FLORICICA


             Frunza verde de alună,
Ma dusei noaptea pe lună,
Sa găsesc o floricică
Care mult inima-mi strică,
Si s-o-ntreb de ce-n gradină
Pleacă fruntea și suspină?
,,Eu mă plec, floarea-mi răspunde,
Caci o jale mă pătrunde,
Arde sufletu-mi și geme,
Căci mă trec fără de vreme.
Trei zile sunt înflorită
S-apoi cad de vânt pălită.
De-abia cresc și mă fac floare,
Abia mă-ncălzesc la soare,
Și pe mine cade-ndată
Umbra neagră-ntunecată,
Încât nime nu mă vede,
Floare sunt ori iarbă verde.”

    Doina populară este o creație vocală sau instrumentală în care sunt exprimate sentimente intense de dragoste, de dor, de înstrăinare, de revoltă. Textul citat reprezintă o doină de dor și jale.
          Un prim argument în sprijinul acestei afirmații îl reprezintă implicarea instanței lirice, evidentă prin mărcile lexico-gramaticale ale eului liric. Dintre acestea, amintim: verbe de persoana I (mă dusei,să găsesc,să întreb;răspunsul florii:mă plec,mă pătrunde....), pronume de persoana I (-mi, ). Mai mult decât atât, discursul liric se deschide cu sintagma des întâlnită în poeziile populare,,frunză verde”care este o formulă-refren specifică oralității:frunza este elementul naturii veșnice,iar verde este speranța.;alună simbolizează sâmburele vieții,fructul înțelepciunii și al cunoașterii,alunul este arborele magic.Următoarele versuri reprezintă mărturisirea omului dornic de cunoaștere– aflarea florii ce i-ar putea da răspunsuri pentru zbuciumul sufletului, pentru suferința inimii,într-un moment magic,,noaptea pe lună”:,,să găsesc o floricică...care mult inima-mi strică”. Aceste versuri surprind o practică veche, aceea de a vindeca focul inimii, omul își lămurește neliniștile dialogând cu natura. Floarea este una dintre cele mai frumoase creații ale naturii, ea are un limbaj propriu,iar omul o vede asemenea lui,,pleacă fruntea și suspină”.
       Un alt argument care atrage atenția este răspunsul florii-personificare- este vocea sufletului,al celuilalt eu. Aceasta explică jalea,arsura sufletului,geamătul pentru timpul care trece nemilos peste o ființă,,mă trec fără de vreme”,vântul vieții,,umbra neagră-ntunecată”metafora morții care- o stinge.Totul este trecător:floarea ca și omul înflorește,crește,se-ncălzește la soarele vieții și-apoi umbra neagră o transformă în ,,iarbă verde”, iarba este un simbol potrivit pentru caracterul trecător al vieţii umane . Tonul dialogului este un oftat al omului trecător prin viață.                                                                                                                                                                    Remarcăm, de asemena, limbajul artistic: dialogul omului cu propriul eu,cuvintele simple,prezentul verbelor conferă o muzicalitate deosebită poeziei. Același efect îl accentuează și elementele de versificație, măsura de 8-9 silabe, monorima.
         În concluzie, datorită subiectivității textului și limbajului artistic, se poate afirma că poezia dată reprezintă o doină populară.