luni, 7 octombrie 2019

Caracterizarea unui personaj ,, Fata cu portocale ”de Jostein Gaarder


,Am tresărit.Să o văd din nou pe fata cu portocale,în același hanorac portocaliu,cu o pungă absolut identică în brațe,mi s-a părut la fel de ireal ca un miraj.Din acel moment povestea asta cu portocale a devenit însăși esența misterului pe care trebuia eu să încerc să îl dezleg.Apropo,ce fel de portocale erau?Aveam senzația că micii sori portocalii străluceau atât de puternic,încât a trebuit să mă frec la ochi. Aveau o strălucire galben-aurie cu totul diferită de portocalele pe care le văzusem până atunci.Mi se părea că puteam simți chiar prin coajă cât de pline de suc erau.În orice caz,nu erau niște portocale obișnuite!
  M-am strecurat în local și m-am așezat la o masă cam la vreo patru-cinci metri de ea.Înainte de a mă hotărî ce să fac,am vrut să stau puțin și să mă uit la ea,gustând plăcerea inexplicabilei imagini.
  Am avut impresia că nu mă observase,însă și-a ridicat dintr-odată privirea din cartea pe care o citea și m-a privit drept în ochi.Și astfel m-a surprins asupra faptului,pentru că și-a dat seama că stătusem acolo o vreme tot uitându-mă la ea.Mi-a zâmbit cald și acel zâmbet,Georg,putea să topească întreaga lume,căci,dacă lumea l-ar fi văzut,ar fi avut puterea să oprească toate războaiele și toate dușmăniile de pe întreaga planetă,în orice caz s-ar fi încheiat îndelungate armistiții.”


                  Jostein Gaarder este unul dintre cei mai mari cunoscuți scriitori norvegieni.
,, Fata cu portocale” este povestea unei poveşti. Tânărul de cincisprezece ani, Georg Røed descoperă (sau mai degrabă i se descoperă de către bunicii lui) o scrisoare de la tatăl lui, Jan Olav, care murise când Georg avea doar patru ani. O scrisoare sub forma unei poveşti menite să fie citită peste ani şi ani, o scrisoare ce stătuse ascunsă în tot timpul ăsta în căruciorul de bebeluş pe care tatăl ceruse cu limbă de moarte ca familia să-l păstreze.

   ,,Fata cu portocale” este numele personajului prezentat de povestitor: ,,fata ”este un subtantiv articulat, o necunoscută,fără nume,dar revăzută de povestitor cu plăcere; portocalele sunt fructe de aur, fructe ale zeilor, culoarea portocalei aduce viață, o nouă lumină și un nou început, este caldă, fericită, dăruiește senzația de tinerețe, veselie, este o culoare regală.
    Caracterizarea directă este făcută de autorul-narator care-și începe confesiunea printr-un verb,pers.I sing., ce exprimă înfiorare,,am tresărit”-este un  moment ce creează impresia unei trăiri  puternice.Revederea fetei este un prilej de a o descrie:fata este  îmbrăcată cu un hanorac portocaliu și de astă dată cu aceeași pungă,totul i se pare un ritual necunoscut sau nepătruns de raţiune,o taină.
 Ar dori să dezlege enigma portocalelor,de parcă ar fi o închipuire.Ca într-un alt univers,portocalele devin,,mici sori”,este asemenea unei iluzii optice plină de farmec,vrajă,fascinaţie.Totul era straniu,inexplicabil pentru un om obișnuit.Dorința de a o vedea pe fată îl duce cât mai aproape de ea.
     Caracterizarea indirectă a fetei reiese din comportamentul fetei care-l privește direct,deschis,sincer.Știind că este privită,nu se sfiește ,privește îndrăzneț și-i zâmbește admiratorului său,lăsându-și cartea.Zâmbetul fetei aduce strălucire; scânteiere în jurul ei, iar naratorului i se pare că poate face viaţa cu mult mai frumoasă,este limbajul universal al bunătăţii,răspândește pacea în univers.Fata împărtăşeşte zâmbetul lumii, poartă în el un simbol al prieteniei şi păcii. Zâmbetul ei vine dintr-o pace interioară, din bucuria unei inimi bune.Prin zâmbetul ei devine o  Prinţesă a păcii.
   Trăsăturile morale ale fetei reies, indirect, din faptele, gesturile şi atitudinea ei: se îmbracă în portocaliu, culoarea fericirii. Totodată, această culoare are un efect stimulator emotiv, dă senzaţie de apropiere. Este o culoare sociabilă, care lasă impresia de optimism, veselie.Portocalele pe care le duce în pungă deschid poarta sincerității către oameni,iar cartea pe care o citește nu o depărtează de cei din jur.
 Scriitorul narează la persoana I-a singular,nu povesteşte rece, indiferent,se implică, participă sufleteşte.Expresivitatea limbii sale provine din curiozitatea cu care descrie,observă,în mod deosebit din comparaţia portocalelor cu,,sori”,din întrebarea căreia nu-i dorește un răspuns sau din adresarea directă,prietenoasă.Fraza scriitorului este frumoasă,păstrând firescul și spontaneitatea vorbirii.Interesant este misterul fetei,al culorilor,al fructelor,al surâsului ei,al felului în care cei doi se întâlnesc în priviri.Totul rămâne un mister....