duminică, 20 octombrie 2019

TABLOUL—Constantin Lecca--Portretul Ecaterinei Manu

Imagini pentru tabloul portretul ecaterinei manu de lecca
  O mare parte a operei pictorului Constantin Lecca este ocupată de portretistică. Potretele sale, realizate sub diferite influenţe europene au fost create într-o manieră personală, lăsând o profundă impresie prin fina execuţie,prin delicata expresie a figurilor,mai ales cele feminine.Constantin Lecca a pictat portrete feminine punând în valoare sufletul feminin.
  Constantin Lecca(1807-1887) a fost, în deceniul al şaselea al secolului al XIX-lea, principalul furnizor de portrete ale protipendadei bucureştene. În acest sens amintim: Portretul lui Vasile Racottă, Portretul lui Ion Lecca, Portretul lui Barbu Ştirbei, Portretul Ecaterinei Manu, Portretul polcovnicului Ion Solomon, Portretul Cleopatrei Lecca ş.a. 
    Ecaterina Manu,fiica vorncului Mihail Manu și al Smarandei Văcărescu era conștientă de noblețea mamei sale,urmașă a domnitorului Constantin  Brâncoveanu.
Numele,,Ecaterina”semnifică:puritate,curățenie,este nume creștin,iar Sfânta ce l-a purtat a avut soarta celor ce nu și-au trădat credința.
   Tabloul,,Portretul Ecaterinei Manu”,pictat între anii1853-1860,aflat la Muzeul de Artă din Ploiești,  înfățișează o tânără ce poartă un nume creștin,distinsă prin averea și neamul său.
   În centrul tabloului este o femeie frumoasă într-o ipostază solemnă ce-și tine capul ușor aplecat spre stânga,se gândește la ceva ce vine din interiorul ei,meditează sau își imaginează,își ascunde astfel gândurile,deși pare că  privește cu atenție în jurul ei.Ochii verzi sunt încărcați de mister,de sensibilitate,sprâncenele subțiri, arcuite exprimă înclinația spre reverie,sigur este o persoană iubitoare de frumos.Fruntea înaltă și senină este al unui spirit nobil și aristocrat,nasul  romantic arată o energie pozitivă,buzele egale și aproape simetrice aparțin acestei femei cu bun simț,cu un echilibru moral deosebit.Îi tratează pe cei din jur cu respect,își cunoaște valoarea,fără să facă spectacol.
Obrajii trandafirii sugerează rafinament,completează firea sensibilă,gânditoare,melancolică.
Părul castaniu,pieptănat simplu cu cărare pe mijlocul capului, cu o ușoară strălucire,ce-i acoperă urechile, reflectă blândețe,farmec,seninătate,ascunde o imaginație bogată,o gândire deschisă(Se spune că tonul pământiu al părului o fac pe femeie încrezătoare în soarta sa.)
Floarea roșie prinsă în păr îi colorează figura într-un stil romantic și feminin.
Cerceii ovali sunt o alternativă bună,pentru a umple golul de la păr la umăr,iar pielea albă ca de porțelan a gâtului și a umerilor exprimă feminitate,delicatețe,eleganță și noblețe.
  Bijuteriile din aur sunt semn de bunăstare sau de bogăție,lanțul ce coboară până la mijlocul rochiei este completat cu pietre roșii rubinii, denotă rafinament.O legendă spune că cea care are asupra sa un rubin va fi ocrotită de pericole și va avea parte de liniște,seninătate.
Și verdele unui inel îi completează starea de armonie,liniște sufletească.
  Rochia de mătase elegantă,amplă cu nuanța de crem degajă liniștea,inocență,dar și sobrietatea
  Șalul cu franjuri fini,negru îi acoperă mânecile,contrastează cu rochia imprimând o notă de singurătate,ușoară neliniște.
  Impresionează mâinile împreunate dornice de protecție,de vulnerabilitate sau poate ascund ceva știut numai de ea.
  S-a așezat,pentru a fi model,cu spatele la fereastra acoperită cu o draperie verde-închis ce lasă să se vadă un peisaj delicat în nuanțe ușor pastelate: gălbui,,verde,albastru,totul într-un calm desăvârșit.
 Privind tablou,îmi vin în minte versurile lui Eminescu:,
                      ,, Atât de fragedă, te-asameni
                      Cu floarea albă de cireș,
                      .......................................
                      Ș-o să-mi răsai ca o icoană”.....