joi, 16 iulie 2020

compunere--Povestea unui copac


Era cald, cald, luna iulie era pe sfârşite, pădurea din jur strânsese atâta căldură, încât, dacă intram prin­tre copaci,mă simţeam într-un cuptor.  Privind cum se mişcă o frunză de ferigă aco­perită încă de rouă de la rădăcina mea, am simţit că un­de­va, în lume, există un loc în care chiar în acel moment se întâmpla ceva. Eram, aici, deja un copac bătrân când i-am întâlnit. I-am văzut de departe, când nu erau decât nişte mo­gâl­­deţe pierdute prin fân, singurii care găsiseră po­teca ce ducea la mine. Urcau. Creşteau. Îi vedeam tot mai bine. Un om mare şi un om mic, prinşi unul de altul cu cren­gile lor albe şi ciudate, nişte fiinţe subţiri, sin­gure, păşind, strălucind, făcându-se tot mai mari, mai vii, mai clare. Oameni. Nu-mi plac oamenii. Eu așa cred că oamenii nu văd, oamenii nu aud, oamenii nu ştiu, oamenii nu simt, oamenii nu înţeleg, oamenii uită, oamenii vor­besc, oamenii taie, oamenii ard, oamenii cioplesc, oa­menii mint. N-aveam nevoie de oameni. Am încercat să-i alung. Măcar atât puteam face. Am trosnit înfri­coşător din toate încheieturile mele bătrâne, m-am scuturat de crengile uscate şi le-am aruncat asupra lor. Să ştie că n-au ce căuta aici. Că nu sunt locul lor cu umbră şi verdeaţă. S-au ferit. Am tăcut îmbufnat, nu mi-am mişcat o frunză, dar, sincer, pentru că nu pot minţi, pentru prima oară în viaţa mea de fag uriaş, am simţit cum mă inundă o sevă caldă, clocotitoare, şuie, am simţit cum rădăcinile mele freamătă şi răscolesc pământul, am simţit cum mă topesc şi mă înalţ, cum mi se trezesc piticii din scor­buri, ziua în amiaza mare. Cine a mai pomenit aşa ceva? Şi am tăcut, iar mierlele, gaiţele şi coţo­fenele au zburat toate până la mine să vadă ce se în­tâmplă, de ce m-am tulburat, ca ultima salcie de câm­pie. Mo­gâldeţele alea albe n-au părut să simtă ceva. Aşa sunt oamenii, sunt atenţi numai la ei, nu trăiesc fiinţe mai anapoda pe lume. Mi-a fost şi ciudă că m-am arătat atât de slab în faţa lor, eu, tocmai eu, scor­burosul, rămurosul, nodurosul, umbrosul, singu­rosul, cel care îndrăzneşte să se certe cu vântul, să nesocotească ploaia şi să îmblânzească arşiţa. Şi le-am trimis mu­şu­roaiele de furnici de la rădăcină să-i cotropească, iar ei au rămas... le-am trimis albinele şi bondarii să-i gonească, iar ei au rămas... le-am trimis piticii din scorburi să-i smintească, iar ei au rămas. Erau oa­meni şi nu se lăsau înduplecaţi. ,,Pitici, văd pitici", i-a spus cel mic celui cu păr alb, iar cel alb a spus ,,unde?", iar cel mic i-a arătat unde, şi el a râs şi i-a spus ,,îi văd", şi amândoi au rămas încremeniţi ca nişte copaci mici, care se umplu de pitici. Oamenii vorbesc. Oamenii tac. Oa­me­nii zâmbesc. Oamenii mi-au arătat ce e încrederea,simpatia,înțelegerea,apropierea...atunci, în ultima vară a vieţii mele. I-am văzut apoi cum plea­­că, pe poteca mea pierdută, cum se pierd mici, tot mai mici, prin iarba înaltă. Am ştiut că n-am să-i mai văd niciodată. Apoi mi-am veştejit frunzele şi am aşteptat să vină ultima iarnă.