marți, 1 iunie 2021

Asociază fragmentul extras din „Exuvii” de Simona Popescu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o asemănare și o deosebire de conținut dintre ele.

 

,,Scriu cel mai mult la computerul de pe „masa mea de brad”. Am un laptop pe care l-am primit ca premiu literar la Iași – era Premiul liceenilor, dar îl folosesc rar, deocamdată. Jurnalul mi-l scriu de mână. Din lipsă de spaţiu acasă la mine, i-am dăruit unui colecţionar mașina de scris Continental pe care am folosit-o până pe la jumătatea anilor ’90 și care era moștenită de la tata. Mărturisesc că acum îmi pare rău, din păcate sunt legată de obiectele vechi, mă despart greu de ele. Spun din păcate pentru că nu e bine să fii legat de obiecte, ele sunt efemere și… dar discuţia asta e prea complicată pentru un interviu. Jurnalul fiind intim, îl scriu, cum spuneam, de mână. E limpede că scrisul de mână e un lucru intim, care ne diferenţiază, care e marcat de emoţiile noastre, de starea de spirit – de aici grafologia. De grafologie făcută pe texte scrise la computer n-am auzit! Am observat că scrisul meu de mână seamănă cu al mamei mele și m-am întrebat de ce. Și am mai observat că scrisul mi s-a schimbat odată cu trecerea anilor, odată cu trupul, s-a maturizat. Și am mai observat că scrisul îmbătrânește mai încet decât trupul. Consider că scrisul de mână, la fel ca vocea, poate fi considerat o trăsătură fizică a fiecăruia dintre noi, o prelungire a mâinii care scrie.”

                                    (Ioana Pârvulescu – „În literatură, plictiseala e cel mai mare păcat”)

 

Alături de fragmentul din romanul,,Exuvii”am găsit un fragment dintr-un interviu al scriitoarei Ioana Pârvulescu.Din ambele fragmente am înțeles că scrisul de mână nu doar că ajută la o mai bună exprimare a sentimentelor, ci este și un fel de carte de vizită a oricărui om .Simona  Popescu numește scrisul un lucru manual,de aceea scria cu plăcere, atentă la felul în care parcă desena fiecare literă,iar schimbatul caietelor era o sărbătoare.Ioana Pârvulescu e fericită să scrie în jurnal,,de mână”,explicând că scrisul de mână,,e un lucru intim-în fiecare literă își pune emoțiile,felul de a fi într-un moment.Scriitoarea mărturișește cu drag că scrisul ei seamănă cu al mamei sale,astfel este o legătură caldă,familială,ca o moștenire primită;Simona Popescu urma sfatul tatălui său care-i spunea că după scris se vede o gândire clară și felul de a fi al unui om.
Ambele scriitoare observă că odată cu trecerea anilor și scrisul se transformă,se maturizează sau devine personal,ca o trăsătură fizică,ba chiar nu arată că trupul  celui ce scrie,,îmbătrânește”.Simona Popescu își revede cu plăcere multe caiete vechi,reamintindu-și cum scria,desena,manualele-este într-un moment al amintirilor din copilărie; Ioana Pârvulescu ,deși se desparte cu greu de obiectele vechi,totuși își spune că nu nu e bine,,să fii legat de obiecte,sunt efemere”,doar pentru un timp.Tot ea recunoaște că în prezent scrie la un laptop,iar exprimarea: ,,scrisul de mână este o prelungire a mâinii care scrie”exprimă un adevăr-- ce e important și mai ales ceea ce e personal nu trebuie să fie mecanic.
    Scrisul este caracterul, firea, sentimentele noastre.,toate trec acolo unde  se vede că suntem oameni, ființe care contăm, fiindcă dorim să fim fiecare noi înșine. Inclusiv prin scrisul nostru.