joi, 4 noiembrie 2021

gânduri de noiembrie

 

Spre deosebire de arcuitul octombrie, noiembrie e una dintre cele mai mohorâte luni ale anului. La o primă vedere, pare o lună decisă să nu aducă nimic bun- doar frig, vânt şi ploa­ie, ceaţă şi copaci dezgoliţi. Lumea se trans­formă brusc, dintr-un ta­blou plin de culori aprin­se, într-un desen micșorat  în cărbune. Co­pa­cii ca­re ne încântau până acum cu foş­netul lor ju­căuş de­vin siluete negre şi neplăcute, stafii răzbu­nă­toare ca­re ne bântuie zilele. To­tuşi, chiar şi aşa, noiem­brie nu este alt­ceva decât tot un maestru auster, a cărui menire e să ne înveţe să fim pu­ternici, să ne cu­noaştem struc­tura. El dez­go­leşte copacii de frunze, la fel cum se dez­ve­leşte mintea de vise şi false aşteptări. Ne în­conjoară de frig şi umezeală şi de foarte mult gri. Ne face să nu mai dorim să privim în afara noastră. Nu ne mai rămâne astfel decât să privim în inte­riorul propriei fiinţe, să ne reîm­prie­tenim cu noi înşine, să ne privim aşa cum suntem şi să fim mul­ţu­miţi cu ce vedem, să ne acceptăm și să ne pregătim cum se cuvine pen­tru ce ur­mea­ză- cu adevăr şi o sta­re de echi­libru.
 No­­iembrie ne pu­rifică şi ne în­dreaptă atenţia către suflet, către esenţa noastră.Cine iese senin din noiembrie a câştigat cea mai mare bătălie interioară, la care ne supune toate anotimpurile. Pentru că nu urmează nimic la fel de dezolant. Până şi februarie, nesuferit de multă lume, vine măcar cu promisiunea pri­mă­verii. Cine trece hopul lui noiembrie nu se mai teme de iarnă, ci o întâmpină cu bucurie şi ne­răb­dare, grăbindu-se să celebreze primii fulgi de nea, cu ce are la îndemână: voie bună.
Dar mai întâi să vină la mine vân­tul, să-l văd cum vine, bucuros că mă vede, fugărind nişte frunze, făcându-le să zboare. Să umple totul de frunze de sus până jos ca un vânt lăudăros de noiembrie. Dar vântul de noiembrie e bun, jucăuş şi n-am cum să mă supăr pe el, când văd cum răsuceşte frunzele în aer şi le face să zboare, ca pe nişte fluturi galbeni; pur şi simplu n-am cum. Uite-l, a venit, mi-a dăruit frunze, a îngăl­be­nit aleea, pe care alerg dimineața spre școală, şi a făcut-o să danseze, şi, pe deasupra, mi-a adus mirosul de frig şi fum,mirosul de noiembrie, mi­rosul pe care aș vrea să-l dăruiesc. Dar aerul.... pe care l-aș numi albastru, dacă ar avea o culoare, aerul sticlos şi rece ca o apă de munte, aerul care mă umple şi mă  mângâie când îl respir, aerul ca o vrajă, aerul ca o aşteptare. Şi dacă aşteptarea ar avea o culoare, culoarea aceea ar fi albastră? Şi dacă ar fi să spun ce înseamnă albastru, ar trebui să închid iar ochii şi să simt că în curând va ninge.

 Noiembrie înseamnă paşii printr-un covor galben, fâşâitul adormitor al frunzelor. În noiembrie, cerul pare desenat cu o cariocă neagră. Asta pentru că şi cerul trebuie să doarmă din când în când, iar cerului nu-i pla­ce să fie văzut în timp ce doarme. De-asta în no­iembrie, atât de puţină lumină şi atât de puţin cer ajung până la noi......