vineri, 12 noiembrie 2021

,, Vrem să vă dăruim câte o fereastră” de Matei Vișniec

                                                                               

Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează rapid în fața spectatorilor( fiind generată de conflicte puternice). Textul este divizat în acte care la rândul lor cuprind mai multe scene.
 Fiind o operă dramatică,textul conține indicații scenice prin care autorul dă sugestii privind jocul actorilor și aranjarea decorului,de obicei marcate între paranteze. Personajele comunică prin intermediul dialogului,autorul (naratorul) neintervenind deloc în text.Fiecare intervenție a personajelor se numește replică și personajul este numit la începutul replicii,iar alături se fac unele indicații scenice privind jocul acestuia. Interogația retorică și exclamația retorică au un rol esențial în textul dramatic,sunt folosite pentru a da relief personajelor și pentru a conferi  voiciune dialogului și sunt însoțite de o intonație specifică.
   Titlul este o frumoasă intrare într-o carte, ca o fereastră care îmbie,atrage, este deschiderea spre aer și lumina ce pătrunde din afară în suflet,este o metaforă și astfel spectatorul-cititor  intră mai ușor în jocul artistului. Titlul este asemenea unui vers de poem  sau ascunde ceva, care invită ,pentru a intra în marele spectacol al iluziei,al ficțiunii.
   Textul este relativ scurt, fiind compus dintr-un singur act și patru scene.
Personajele sunt: Radu, Eliza și Doinița, trei copii aflați în drum spre școală în momentul debutului acțiunii. Cei trei intră în scenă citind, dar renunță imediat la cărțile pe care le țineau în mâini .Apoi se opresc brusc în fața scenei și lasă cărțile din mână, care rămân „agățate în aer”. Adresându-se direct spectatorilor, ei decid să le povestească despre felul în care a început întâmplarea prin care au trecut,nu știu dacă  ceea ce vor și explică mai apoi :„– V-am jucat această scenă ,ca să vă dăruim ferestre”....
  Ploaia care i-a adunat sub o umbrelă a însemnat rodirea minții,lumina,un dar divin ce purifică mintea,i-a oprit în fața unei biblioteci,universul care strânge informațiile din lume,locul colecţiilor  fantastice ale cunoaşterii.Deși ar fi dorit să ajungă în alt loc,au intrat,gândind a găsi distracții cunoscute:benzi desenate,muzică,jocuri.Ei se mărturisesc spectatorilor,de parcă ar vrea să se scuze pentru gestul lor.Dezamăgirea îi copleșește:văd numai cărți,iar lipsa ferestrelor îi miră,vor să iasă,dar Doinița este fascinată de plafonul desenat,ca o graniță a  lumii, ceea ce i se pare cel mai sus,de neatins.În lumina aproape stinsă apar chipuri fantastice care o transpun pe fată într-un vis: un inorog, un faun, o nimfă, îngerași--adevăr sau vis.Despre ea,Radu explică spectatorilor  că este o visătoare poetă,dorind să cunoască istoria,însă Doinița se supără și, la insistențele Elizei,Radu își cere scuze.Dornici de a cutreiera încăperile bibliotecii,copii sunt prinși într-un labirint din care nu pot ieși,este un semn al trecerii timpului,al introducerii în lumea cărților,al transformării intelectuale cu dorința de a cunoaște cartea, simbol universal al învățării, înțelepciunii.  Ieşirea din labirint e simbolul unei înțelegeri spirituale a rostului cărților în viață.Momentul, în care s-au simțit pierduți în labirintul,situația încurcată fără ieșire,a fost dorința de a deschide fiecare câte o carte și astfel au luat la întâmplare diferite cărți. Reacțiilor fiziologice a celor trei sunt fermecătoare: vor să plângă,transpiră,se simt pierduți.
Biblioteca este inițial un labirint, apoi devine un spațiu al deschiderilor. Și-atunci li s-au deschis multe,,ferestre”,deschiderea către o lume nouă,lumea învățării, înțelepciunii,a cunoașterii.Cei trei vor ca oamenilor-spectatori să le dăruiască,,câte o fereastră”,o carte care le va deschide calea spre  informațiile folositoare din lume, către lumină,către  viitor.
   Personajele sunt copii,un băiat și două fete: Radu, Doinița-13 ani ;Eliza- 12 ani;merg la aceeași școală, toţi trei locuiesc  în același cartier,sunt buni prieteni,deși nu au preocupări comune;ei sunt dăruitori,generoși:deschid ferestrele cunoașterii prin cărțile dăruite oamenilor. Cei trei copii înțeleg că biblioteca nu este un spațiu în care se pot pierde, pentru că, odată ce sunt deschise, cărțile devin ferestre spre realitatea imediată și spre lumea îndepărtată. Pe măsură ce deschid cărțile din bibliotecă, cei trei prind curaj, află că fiecare carte îi poate duce spre locuri dorite sau necunoscute.Au pătruns în labirint cu emoția unor copii speriați,necunoscători și au ieșit  asemenea lui Harap Alb, dintr-un labirint al încercărilor,de parcă ar fi trecut ani, trei adolescenți dispuși să împărtășească și celorlalți experiența lor,au înțeles că, citind, au posibilitatea de a cunoaște trecutul și de a anticipa viitorul.
Radu e spontan,le îndeamnă pe fete să intre în bibliotecă,povestește cu plăcere despre Doinița,cea visătoare și recunoaște că a intrat în secretele ei,cerându-și scuze.Alături de fete intră în labirintul bibliotecii,simțindu-se rătăcit,cere ajutor și găsește ieșirea din necunoscut,atunci când o carte îi deschide fereastra cunoașterii.,a ieșit în lumina înțelegerii.Percepe cartea ca un simbol universal al învățării, înțelepciunii și cunoașterii, dar și al totalității universului .
Doinița este o apariție delicată,politicoasă,când se adresează spectatorilor,corectă în exprimare și în desfășurarea evenimentelor,descoperă fascinantă interiorul bibliotecii,al plafonului desenat cu elemente mitologice.Este nemulțumită că Radu i-a descoperit preocupările pentru poezie,istorie și-l ceartă prietenește,cuvântul,,măgar”îl definește pe cel ce destăinuie secretele ei,este o adresare obișnuită a copiilor,cu referire la animalul încăpățânat.Îngăduitoare îi acceptă scuzele.La fel ca Radu intră în jocul labirintului și e conștientă de locul în care se află, Nimeni nu se pierde într-o bibliotecă”,are o,,revelație”,descoperă adevărul ascuns al bibliotecii-cărțile de acolo se citesc,sunt asemenea ferestrelor ce deschid sufletele,mințile oamenilor și devine și ea darnică,oferă oamenilor înțelepciunea cărților. Doinița este cea mai apropiată de literatură și este personajul care avut revelația că, deschizând cărțile, ea și prietenii săi vor găsi o soluție pentru a ieși din labirint.
Eliza,mai mică decât ceilalți,este prietenoasă,își protejează prietenii de ploaie,nu e încântată de intrarea în bibliotecă,pentru că nu găsește nimic din ceea ce s-a așteptat.Urmărește încântată plafonul cu desene,iar atunci când Radu povestește despre preocupările Doiniței îl ceartă prietenește,încercând să-i împace pe cei doi.Alături de prietenii săi intră derutată în labirintul bibliotecii și recunoaște că o carte înseamnă o,,fereastră”spre cunoașterea lumii.Și ea dăruiește cărți oamenilor-prieteni.
  Titlul piesei lui Matei Vișniec este alcătuit dintr-o mărturisire, reprezentând ultima replică din text a Doiniței: ”Vrem să vă dăruim câte o fereastră…” este dorința de a oferi oamenilor bucuria unei cărți.

                      versurile poeziei din încheierea piesei de teatru  nu pot fi decât ale… Doiniţei:

,,Visele se nasc din cărţi, /Cărţile se nasc din vise,/ Viaţa noastră e o carte /Cu ferestrele deschise. /Cine știe să citească /În cuvinte și în stele /Se va oglindi în lumi /Înţelepte și rebele. /Mai rapid decât săgeata, /Mai puternic decât vântul, /Mai solar decât lumina /Este numai el – cuvântul. /Cum cuvintele sunt vii,/ Orice carte este vie /Și devine cel mai cosmic //Mijloc de călătorie. /Deschizând o carte nouă, /Crești o nouă dimineaţă /În grădina de cuvinte /Cu ferestrele spre viaţă”. 

                                       Îndemn:

        Deschideţi cu speranţă şi fără teamă uşa  bibliotecii lumii şi comorile vă vor lumina viaţa.