duminică, 24 iulie 2022

,,JOCUL DE-A VACANȚA” (comedie în trei acte) de Mihail Sebastian

 

    Personajele:
Corina
Ștefan Valeriu
Jeff
Madame Vintilă
Maiorul
Agneș,servitoarea
Domnul Bogoiu
Un mecanic
Domnul,un călător
Doamna,nevasta lui

      Acțiunea piesei de teatru,,Jocul de-a vacanța”se petrece undeva în munții Ciucului,la pensiunea doamnei Weber, unde câțiva oameni obișnuiți își petrec luna de vacanță. Niciunul dintre personajele piesei n-a renunțat la obișnuințele sale din lumea din care a venit; au adus cu ei ticurile si obiceiurile de acasă, așa încât această lună se deosebește prea puțin de celelalte luni ale anului. Pensiunea doamnei Weber devine o arcă. Fiecare personaj pendulează între adevăr şi vis, două energii care se întrepătrund, care „lucrează” permanent în firea lor, dispunându-şi întâietatea. „Vacanţa” devine o metaforă a unui tip de existenţă nepermisă în restul anului. Cele şase personaje sunt în căutarea fericirii.  Piesa „Jocul de-a vacanţa” are un titlu cu mai multe chei. Chiar dacă aminteşte de jocul copilăriei, titlul lui Sebastian este grav,piesa de teatru ascunde adevăruri grele, neliniştitoare,ascunse şi amare, care duc spre tragic.
            Cheile de interpretare sunt ascunse în titlu. Sintagma „de-a vacanţa” este o structură specifică lumii copiilor;este un joc acceptat, în care personajele se lasă furate de taina jocului. Personajele se joacă, de fapt, „de-a ca şi cum am fi în vacanţă.”Ele depăşesc uşor barierele realului şi intră în roluri asumate, care le divulgă tainele ascunse până acum, ale ființei. „Jocul” presupune o rupere de realitate cu alte legi, cu alte principii.Jocul nu este unul oarecare, e jocul fiinţei, care permite fiecărui personaj să se cunoască pe sine şi poate exprima fiecăruia adevărurile esenţiale. Astfel,„jocul” în piesa lui Mihail Sebastian este o formă de autocunoaştere.
            Cele trei acte ale piesei marchează cele trei momente ale lunii de vacanţă. Actul întâi prezintă primele zile de vacanţă, când personajele de-abia se cunosc, se descoperă unele pe altele şi se fixează în simpatii sau antipatii. În miezul vacanţei – actul al doilea – toate personajele visează la un tip de fericire. Actul al treilea este cu final amar, fiindcă fiecare înţelege că fericirea nu le e permisă sau le este permisă doar ca un vis. Fericirea nu este permisă din cauza memoriei, a neputinţei personajelor de a uita de unde vin, de a uita acea realitate esenţială care le oferă un tip de identitate.

 

Actul I

Autorul perzintă amănunțit locul în care se va desfășura acțiunea: o pensiune în munți, izolată în pădure. Scena reprezintă pe planul secund un hol-sufragerie, care se continuă pe planul prim cu o terasă;în coltul din dreapta, o scară de lemn în spirală, ce duce la etaj;holul cu scaune,un divan, o masă.Culoare generală, alb și verde-închis dă  impresie de odihnă, de simplitate. La ridicarea cortinei, pe terasă, două șezlonguri deschise, care au fost uitate peste noapte afară. În stânga terasei, bătută în peretele casei este o tablă de școală, cu burete și cretă, un barometru și un termometru. Pe tablă se mai poate vedea:data:„miercuri 4 august, presiunea atmosferică: 762 mm, temperatura:18 grade,vânt de la miazănoapte,nori răzleți dinspre Hășmașul Mare.” În hol, pe o masă este, un aparat de radio, cu lămpile demontate,pe o etajeră, un telefon manual, de sistem vechi. Se aud mici zgomote. Domnul Bogoiu a ridicat până sus oblonul și dă de o parte și de alta două uși de sticlă și iese pe terasă.Ștefan apare,își desface șezlongol pe care aruncă o carte.Cele două personaje:Bogoiu și Ștefan schimbă replici într-un ritm foarte viu.Bogoiu încă somnoros,amețit de soarele dimineții este nemulțumit de starea șezlongurilor,sunt ude.Îl întâmpină pe Ștefan ,tânărul îmbrăcat ca un sportiv,fără prietenie,mai ales când vede că șezlongul acestuia este uscat.Îl bănuiește că este autorul stricăciunilor,referindu-se la aparatul de radio care nu mai funcționează.Ștefan respinge acuzațiile acestuia.Discuția nu este prietenoasă,deși fiecare pare că ascunde un adevăr.Apare Madame Vintilă care-l întreabă nemulțumită pe Bogoiu dacă a venit poșta,este a cincea zi când nu s-a adus nimic.Și Maiorul este nemulțumit că n-au apărut ziarele,că nu știe ce se petrece în lume.În scenă apare Corina care anunță că va veni un om de la telefoane și este nemulțumită că Jeff încă nu s-a trezit;le povestește că a oprit o mașină pe șosea și l-a rugat pe șofer să anunțe la oficiul poștal despre necazul cu telefonul. Maiorul și Bogoiu discută aprins despre pescuitul fără folos,niciunul nu prinsese  nimic.Bogoiu le arată celor trei că toate stricăciunile din casă s-au produs odată cu venirea lui Ștefan Valeriu, duminică seara.Jeff,,pajul Corinei” intră și așază o pancardă pe care este scris numele pensiunii ,explicând că firma cu numele pensiunii dispare înainte de trecerea autobuzului și apoi apare din nou.Jeff a urmărit și a văzut că acela care ia firma este Ștefan Valeriu.Bogoiu explică și el despre felul ciudat în care sunt șterse datele meteo scrise de el pe tablă,pentru el aceasta este doar o pasiune,aceea de a călători cu mintea,pe un vapor imaginar, pe tot globul. Madame Vintilă apare și,văzând-o pe Corina așezată pe șezlongul lui Ștefan o avertizează că a făcut o greșeală și îi povestește despre felul nepoliticos al acestuia,care a obligat-o să se ridice de pe șezlong.  Corina vrea să-i dea acestuia o lecție și scrie pe un carton cuvântul,,ocupat”,gest cu care Bogoiu nu e de acord. (Ştefan Valeriu este personajul care afişează o duritate vizibilă prin lipsa salutului, ocuparea abuzivă a şezlogului, gesturi care nu-l prea onorează şi-l fac să scadă în ochii celorlalţi).Intră Ștefan,vine de pe munte,are în mână un buchet de flori,corectează cuvântul scris de Corina,șterge tabla,urmărit în tăcere de toți.Atmosfera devine tensionată:autobuzul a trecut fără să oprească,iar Bogoiu și Maiorul se ceartă din cauza unei sfori.Cei doi împreună cu Madame Vintilă pleacă la lac,iar pe scenă rămân Corina,Jeff și Ștefan. Corina și Jeff  schimbă replici. Așezată comod pe pernele unui divan,Corina se adresează lui Jeff cu vorbe prietenoase,încântată,recunoaște cu plăcere că băiatul este tânăr, și-ar fi dorit un frate asemănător.Îi spune,,tu”,iar Jeff este încântat,mai ales că el a fost cel care a așteptat-o și a condus-o spre casă.Corina înțelege că între ei este o diferență,de aceea Jeff îi spune,,dumneavoastră”,apoi își reamintește dialogul dintre ei, când s-au întâlnit la venirea ei.Fără să observe emoția băiatului, îl întreabă dacă știe unde este Civita Vecchia?
   Pentru că Jeff nu știe,îi spune că este un port la Mediterana și-l invită să deseneze harta mării.Ca într-o lecție de geografie Jeff enumeră locuri: Capul Finister,Peninsula Iberică, Strâmtoarea Gibraltar, Italia, Golful Genua, Golful Neapole.Corina îl urmărește și-l încurajează să deseneze, până în momentul în care ajung la portul dorit,este o modalitate de a evada din cotidian,din viața obișnuită,trăiește itinerariul ca pe o realitate.Apare un lucrător cu o ladă de scule care-i explică Corinei că cineva a stricat telefonul,adaugă apoi că la poștă sunt multe scrisori,ziare pentru oamenii din pensiune,dar cineva le-a refuzat.Supărată,Corina i se adresează lui Ștefan,explicându-i că nu-l,,prinde”bădărănia pe care o simulează și că,, în materie de proastă creștere este un impostor”,care caută să-i exaspereze pe cei din jur.Amuzată,îi arată că ea i-a înțeles,,jocul”de a-i,,ipresiona”prin atitudinea lui pe ceilalți.Ștefan însă nu o iartă și-i spune că ea este,, tot ce am detestat mai mult în viată”,adică o fată,,deșteaptă”,iar el se dorește a fi ,,un om leneș”într-o singură lună pe an,în august:,,Unsprezece luni pe an sunt și eu un om grăbit, un om crispat, un om care aleargă, care discută, care rezistă, dar după unsprezece luni mă duc undeva departe de oraș, să iau lecții de lene, de la piatra, asta, de la copacul ăla”. Există la Ștefan aspirația spre starea de somnolență a naturii,dorința de libertate de a nu-și deforma ființa, este un fel de a evada din realitate în vis.În fața unei realități purtând semnele artificialului, Ștefan îi propune Corinei ca soluție un joc care poate fi ,,jocul de-a vacanța" sau ,,jocul de-a uitarea" ori ,,jocul de-a fericirea”,care,,trebuie învățat cu răbdare, cu metodă”.Corina însă îl fotografiază cu florile în mână,iar el nu poate fi delicat,duios,deși își dorește o asemenea stare.Recunoaște că a stricat telefonul,pentru că voia să lase în urmă orice știre,orice ar fi avut legătură cu,,viața de dincolo”,din realitatea lăsată în urmă.Îi promite Corinei că nu va strica telefonul reparat,dacă îl va convinge pe Bogoiu să nu mai noteze pe tablă datele,acestea,,îi tulbură sentimentul de eternitate”și,uimit,o aude cum îi vorbește despre un concert ce va fi difuzat la radio peste o săptămână.Telefonul sună,iar Corina răspunde,fără a-l lămuri cine este pe fir.

Actul II

După câteva zile,ceva pare schimbat: tabla este jos,telefonul și radioul nu funcționează.Bogoiu și Maiorul sunt îmbrăcați în alb,stau pe șezlonguri,nu știu data zilei.Bogoiu este nemulțumit,fiindcă Ștefan a impus o nouă ordine: toți sunt îmbrăcați în alb,nu mai există cretă,creion,distracția tuturor este tenisul.Nemulțumit că i s-a schimbat ținuta,Bogoiu îi cer Corinei cravatele,se simte stânjenit,lipsit de tabieturile cu care se obișnuise.Tabietul ridicat la rangul de manie personală de a nota data,temperatura și alte simboluri geografice acţiona împotriva ,,jocului de-a vacanţa.” Momentul în care Bogoiu i se confesează Corinei cu privire la adevărata sa identitate este o scenă remarcabilă a piesei,parcă mărturisește că lumea în care îşi petrece el existenţa nu este nici pe departe cea care se înfăţişează zilnic.Corina îi admiră noua înfățișare de navigator,de lup de mare. Schimbarea de atitudine a fetei este explicabilă prin faptul că a găsit o modalitate de a evada, un alt fel  de a fi. ,,Contaminată" de Stefan Valeriu, Corina trăiește visul ca pe o realitate, încercând, conștient, să se convingă pe ea,pe Bogoiu de faptul că schimbarea poate fi ceva unic.Și astfel îl convinge pe Bogoiu să creadă că navighează pe un vapor imaginar.Contrariat de faptul că Madame Vintilă îl urmărește,că pare a se fi îndrăgostit de el,Ștefan îi cere acesteia să-nceteze jocul de-a dragostea,fiindcă nu-l interesează.Dar și Jeff este supărat: nu acceptă ca Ștefan să-i spună pe nume și să fie,,tratat” de Corina ca un puști.Apariția celor doi soți străini tulbură liniștea,echilibrul;ei au rolul unor intruşi pe vaporul condus de căpitanul Bogoiu,vor să întrerupă visul, reţeta de fericire a celor din pensiune.Scena ce urmează este comică,stârnește râsul.Li se opun Corina,Ștefan care,auzindu-l tușind pe bărbat, îi spune că muntele este,,moarte sigură”pentru un astmatic.Bogoiu intră în joc și,prefăcându-se că este căpitanul vaporului, le cere biletele de acces.Dialogurile pline de haz ce urmează sunt menite a-i deruta pe cei doi,a-i convinge că sunt într-o pustietate,că nu sunt doriți,că nu pot pescui peștii Maiorului,că vor dormi pe șosea în frig.Corina le declară cu seriozitate că ei au,,o mică scrântelă”,că sunt prinși într-un joc.Nedumeriți cei doi pleacă,dar revenirea Domnului care spune ziua și data tulbură totul.Trist,Bogoiu se trezește la realitate,amintindu-și că va veni timpul reîntoarcerii la viața obișnuită peste trei zile.Corina se apropie de Ștefan,amintindu-i că e ziua concertului de la Viena.Jeff caută postul la radio și pleacă supărat,când Ștefan îi spune că între muzică și matematică—era doar corijent—este o legătură.Corina este nemulțumită de purtarea lui Ștefan,dar acesta îi spune că între bărbați se vorbește,,scurt,fără mofturi”,este un fel de,,tandrețe”,știe că Jeff e gelos la cei 16 ani ai săi. Prin comportamentul lui, Ștefan își amintește de el,de,,acum vreo douăzeci de ani”,se revede în Jeff-este o autocaracterizare-:corijent,cu,, aceeași privire care trece înaintea cuvintelor,aceeași frunte care se deschide singură — ca o fereastră — când totul ar voi să se închidă, să se refuze… cu un fel de tăcere bruscată, colțuroasă, de care se lovesc gesturi și cuvinte… pe care nu le va, duce niciodată până la capăt… cuvinte pe care niciodată nu le va spune pe de-a-ntregul.”Corina îi continuă jocul mărturisindu-i că pe el(Ștefan)l-a așteptat,,în toți oamenii pe care i-am întâlnit… în acei câțiva, foarte puțini, pe care mi se părea că-i iubesc.”  Totul se petrece ca şi cum amândoi ar fi ştiut, de multă vreme, că vor ajunge la acest moment, ritualul apropierii lor pare a continua, a prelungi în prezent o stare de fapt dorită.Se îmbrățișează,se sărută,iar muzica le acompaniază trăirile.Nevăzut,trist,Bogoiu ia șalul Corinei,oftează și înțelege că și ele o iubește zadarnic.Și iată cum Corina este iubită  de cei trei bărbăţi care sunt de fapt trei ipostaze ale iubirii: timpurie reprezentată de Jeff, pătimaşă reprezentată  de Ştefan Valeriu şi târzie simbolizată de Bogoiu.

Actul  III 

 Dimineață de început de toamnă cu lumina ușor obosită-este sfârșitul lui august.Corina numără frunzele ce cad,recunoscând că nu a observat până acum căderea lor și-i mărturisește lui Ștefan că e primul om care nu o,,amuză”,care știe să tacă,care are,, tot felul de tăceri: vorbărețe, răstite, calme, somnoroase”.De la el a învățat și ea să tacă,, fără gesturi, fără vorbe,”,să-și asculte vocile interioare.”Ștefan însă îi mărturisește sincer că o iubește și o numește,, „grava mea iubită.”Apariția lui Bogoiu schimbă atmosfera serioasă și Corina se preface ușor nemulțumită de starea ei,explicând că nu a înțeles momentul când s-a îndrăgostit de Ștefan și deodată decide că trebuie să plece,că nu-l poate iubi pe Ștefan. Ea a înţeles că este în pericol să se aprindă de focul iubirii și se retrage. Bogoiu încearcă a o opri de la decizia abandonării jocului, mai mult chiar,ia hotărârea de a o urma pe tânăra femeie, poate pentru a continua jocul şi în lumea reală.În drumul său,Corina se întâlnește cu Jeff care-i dă,,raportul”despre ce a învățat la matematică,dorind să o conducă cu barca pe lac.Corina refuză spunând că va pleca,iar Jeff se supără pe Ștefan,gândind că totul se întâmplă din cauza lui.Acesta este uimit de hotărârea Corinei de a pleca și vrea și el să plece împreună cu ea. Corina este prima pasageră care păraseşte vaporul imaginar al lui Bogoiu şi vacanţa de la pensiunea Weber- exprimă foarte clar realitatea vieții sale: este o modestă funcţionară care-şi coase singură rochiile, dar se visează o stranie şi enigmatică necunoscută, având relaţii în lumea bună şi în cea muzicală, aşteaptă convorbiri telefonice misterioase şi fixează pe harta desenată de Jeff mica localitate Civita Vecchia,unde se pare că i-a rămas inima.Acum există o scenă remarcabilă în care autorul îi reuneşte pe Bogoiu, Ştefan şi Jeff-tinereţe, maturitate, bătrâneţe;Bogoiu își amintește trecutul său când a trăit şi el o poveste similară cu cea a lui Ştefan şi a Corinei, a iubit şi el o fată, iubire sfârşită înainte de a fi mărturisită;Ștefan și el corijent la matematică se revede în Jeff; cei trei sunt trei vârste ale aceluiaşi individ.Bogoiu și Jeff fac un plan în care nici ei nu cred:vor să râmână în acest loc și să devină niște banali fermieri,continuând astfel jocul.Corina pleacă și noua ei apariție îl uimește pe Ștefan,promițându-i că poate se vor întâlni în vis,în gânduri,într-o pagină de carte.
              Și astfel personajele se reîntorc în real, «purificați» și liberi.

 

         Vacanţa devine un timp al experienţelor noi, al încercărilor de a evada, de a ieşi de sub platoşa severă, deformată a vieţii banale. La urma urmei, fiecare vine dintr-un eşec şi încearcă acum, în vacanţă, gestul de a fi fericit. Pensiunea devine un spaţiu simbolic al imposibilei iubiri. Personajele au mai mult iluzia trăirii decât certitudinea ei.
      Știm destul de puține lucruri despre personaje și, după încheierea acțiunii, știm parcă și mai puțin: Corina este o tânără de douăzeci si cinci de ani, Madame Vintilă, o femeie în jur de treizeci si cinci de ani, cu o anume vulgaritate, Bogoiu, un ins cu o idee fixă, aceea de a-si nota cu regularitate, zilnic buletinul meteorologic; Jeff, un licean de 16 ani,corigent la matematică, și Ștefan Valeriu care tulbură calmul locatarilor pensiunii;la început șochează printr-o manifestă lipsă de politețe, printr-o mojicie ostentativă, nu salută pe nimeni, nu intră-n vorbă cu nimeni, nu cedează locul femeilor. Devine apoi agresiv, strică telefonul si aparatul de radio, „aranjează” întreruperea poștei, ascunde în fiecare dimineață placa indicatoare a localității, pentru ca autobuzul să nu oprească.În mod firesc, atitudinea sa este neobișnuită și inexpluicabilă pentru ceilalți. Se conturează un conflict, de la primele scene se simte existența a două „tabere adverse”:de-o parte Ștefan Valeriu, de cealaltă, restul personajelor.  
   Despărțirea din final, dincolo de accentele ușor melodramatice, îi readuce pe pământ, pregătindu-i pentru reluarea cotidianului plicticos al celor unsprezece luni ale anului.
    Marea temă a piesei este tema fericirii. Dar ea, fericirea, depinde întotdeauna de ceilalţi. Această relaţie este prezentă în toate structurile operei. Niciun personaj din textul lui Sebastian nu-şi găseşte fericirea în singurătate. El doar vine din singurătate socială, din eşec şi încearcă să se salveze prin ceilalţi. Fiecare se rupe din existenţa nefericită şi aspiră la fericire. Aceasta este cea mai pură şi mai îndreptăţită aspiraţie a personajelor.
                                Jocul se încheie, visul contenește, dar iluziile rămân.