miercuri, 13 iulie 2022

,, CIȘMIGIU et Comp."(subintitulat "Amintiri din liceu")roman al prozatorului Grigore Băjenaru (1907-1986).

 

Cartea a fost publicată în 1942 şi evocă experienţa de elev la Liceul "Gheorghe Lazăr" din Bucureşti a autorului( fiul lui Ion Popescu-Băjenaru, profesor şi autor de manuale). Amintirile împărtăşite de autor sunt în mare parte simpatice,pline de haz, fără să lipsească şi cele emoţionante, încărcate de melancolie. Evident, parcul Cişmigiu este deseori scena întâmplărilor descrise, aflându-se în imediata vecinătate a liceului, loc de chiul, leneveală şi plimbări romantice.
Autorul scrie astfel o ,,odisee” a unui licean simpatic, este un amestec de lirism şi de umor, de stil colocvial şi anecdotică spumoasă. ,,Cișmigiu & Comp.” un titlu potrivit pentru romanul lui Grigore Băjenaru, pentru că îmbină perfect cele două elemente devenite adevărate simboluri în viața autorului: parcul Cișmigiu care se afla foarte aproape de liceu și care era locul de evadare și locul multor momente fericite petrecute cu grupul de prieteni și colegii lui de clasă. Sunt momente evocate într-o manieră comică plină de tandrețe și nostalgie față de vremurile ce nu se vor mai întoarce niciodată, dar cu care au fost atât de binecuvântați că le-au putut trăi împreună.

 

CAPITOLUL 1 ,,GAUDEAMUS IGITUR”începe prin descrierea parcului Cișmigiu într-o zi în care autorul se plimbă în așteptarea reîntâlnirii cu foștii colegi,după 20 de ani.Tonul scrierii este melancolic: revede copacii,lacul,pietrele,,morminte”,poteca ce duce spre liceu.Se dorește,,punctual”,deși,ca elev,fuseseră și momente în care întârzia voit,pentru a nu fi ascultat la unele materii:germana,matematica.Cu plăcere se apropie de liceul drag și-i descrie culorile,oprindu-se la albastrul,,ca cerul”-culoarea lăzăriștilor,,blazonul de noblețe școlară”și zâmbește amintindu-și ironia cu care vedea cândva culorile celorlalte licee.Retrăiește alte momente din trecutul de elev: dorința de a rămâne sub bolțile de flori din parc,apoi revede aripa dreaptă a liceului cu sala de gimnastică transformată în sala de serbări,reaude imnul elevilor.

  CAPITOLUL II,,L. GH. L. 33”în care autorul rememorează prima zi de școală la Liceul Lazăr.Este trezit de tatăl său,pentru că n-auzise ceasul” și certat,pentru că îi spune porecla directorului liceului,,Barbă”.Fusese admis la liceu,iar reușita se datora și învățăturii din vară și mai ales severității tatălui său.Este dezamăgit că merge singur,dar și bucuros și mândru de înfățișarea lui,fiindcă pe drumul spre școală poate vedea totul în voie.În clasă nu cunoaște pe nimeni și notează lista de cărți dictată de un domn,,pedagog”.Este uimit de îndrăzneala unui băiat care cere lămuriri despre locul de unde-și va cumpăra cărțile și de cunoștința cu băiatul,,repetent”din banca sa.Și iată-l devenind elev cu cărți,caiete,așezat împreună cu doi băieți în banca întâi.,,Dom pedagog Pavelescu”strigă catalogul și fiecare elev primește câte un număr de ordine.Băjenaru va primi numărul 33,pentru că primul nume este Popescu și al doilea este Băjenaru și astfel își amintește chemarea la matematică a celor cu nume de Popescu și totalul notei este 26 pentru toți.Li se explică cum va fi purtat numărul și inițialele liceului.

  CAPITOLUL III,,TEZA la ROMÂNĂ”

Autorul își amintește de numele profesorilor liceului,, adevăraţi stâlpi ai liceului, impresionante figuri, care au înscris o pagină de neuitat în cultura românească.”Viața de elev începe cu adevărat,lecțiile sunt numeroase,iar la începutul lui decembrie încep și tezele.Cu emoție amintește numele profesorilor de română:Dimitrie Caracostea și Camil Petrescu,cel care l-a felicitat pentru citirea poeziei lui Bolintineanu și a primit nota 9.Subiectul tezei la română îl surprinde,,O amintire din viață”și în ,,două pagini impresionante şi pline de duioşie”scrie despre întoarcerea tatălui din război,primind nota 10; citește teza în fața clasei și simte că trebuie să fie cât mai bun la română.Este,,ajutat”de tatăl său,care îi face chiar unele teme.O întâmplare însă schimbă totul:are de scris o compunere,pe care crede că tatăl îl va ajuta;acesta însă întârzie și îndrăznește să o scrie singur,iar tatăl îl felicită pentru felul cum aredactat-o.

   CAPITOLUL IV,,CRĂCĂNEL” 

Obiceiul elevilor a fost și va fi de a da porecle profesorilor—poate pentru a-i deosebi sau pentru a se distra sau doar din dorinţa de a scoate în evidenţă trăsăturile pozitive sau negative și astfel poreclele date profesorilor au devenit elemente de identificare;unele  erau răutăcioase, dar, odată acceptate, s-au transformat în forme de alint.Unul dintre profesori, cel de latină și franceză,,Barosanul” explică elevilor cu plăcere importanța numelui pentru fiecare om și-și recunoaște cu simpatie porecla dată de elevi.Sunt reamintite poreclele profesorilor și felul cum aceștia le acceptă:directorul,,Barbă”își întoarce capul,prefăcându-se că nu a înțeles,,Cioc”era porecla profesorului de gimnastică,cel de istorie avea trei porecle,dar pentru elevi era o adevărată încîntare să-i ascultee prelegerile,cel de filozofie și de drept,pentru că nu le cunoștea numele,le spunea,,tinere”,cuvânt care i-a devenit poreclă.Dintre toți este amintit,,Crăcănel”,profesorul de științele naturale,este descris:scund,ras,cu picioare strâmbe și care vorbea rar,silabisit.În clasa a doua a devenit dirigintele clasei autorului,iar o întâmplare plină de haz are loc când mama unui elev este chemată la șșcoală de diriginteși aceasta i se adresează cu porecla.Momentul este deosebit:elevii râd pe furiș,profesorul este indignat,iar mama elevului nelămurită—credea că acesta este numele adevărat.O altă întâmplare, se petrece în clasa a VI-a reală,când elevii au teză la Botanică și profesorul Crăcănel întârzia.Cu voce tare unul dintre ei se întreabă de ce întârzie Crăcănel,iar din spatele acestguia îi răspunde chiar profesorul.Teza a fost extrem de dificilă ca o răzbunare a celui poreclit.Autorul povestește o altă întâmplare,din clasa a II-a, tot la o oră de Botanică,când profesorul le enumeră plantele din regiunea tropicală,iar el citește o lectură despre binefacerile cocotierului.Apoi discută cu profesorul despre necesitatea folosirii cuvintelor românești și datorită,,limbuției”-înclinarea de a vorbi mult,povestește o întâmplare amuzantă în care este introdus un cuvânt franțuzesc,înțeles greșit,iar profesorul îl ceartă pentru obrăznicie și-i cere să-i povestească tatălui său întâmplarea și să-i aducă un bilet din partea acestuia.Înaintea zilei de marți,când trebuia adus biletul,profesorul de cor,,Batistă”(poreclă dată de băieții pedepsiți,care se așezau în genunchi pe o batistă)îi observă neliniștea..În drum spre casă discută cu un coleg și ajunge la concluzia căp trebuie să mărturisescă adevărul.Înainte de culcare nu găsește niciun prilej,iar dimineața după multe ezitări se hotărăște să-i spună tatălui anecdota.Este pălmuit,dar primește biletul cu scuzele tatălui.Profesorul,,Crăcănel”primește biletul satisfăcut și-l scoate la lecție împreună cu alți băieți.

CAPITOLUL V,,LA TINERIMEA ROMÂNĂ” 

Este impresionantă amintirea despre profesorul de română,Toma Dicescu,, un om de o rară sensibilitate care avea pentru scriitorii noştri clasici un admirație”,iar momentul morții scriitorului Vlahuță este copleșitor pentru elevi.Același profesor trimite câțiva elevi la un concurs literar la,,Tinerimea română”și le dă câteva indicații despre cum vor scrie compunerea.Tatăl îl încurajează și primește un titlu simplu,,O poveste”.La început este derutat,dar își aminteștepovestea spusă de,, îngrijitoarea şcoalei, unde era tata director, o ardeleancă,Ana Baștea” despre isprăvile unor pungaşi isteți.Titlul compunerii sale,,Cei cinci pungași isteți”care își fac rost prin șiretlicuri de haine,ghete,mâncare,înșelând negustori,un preot, un hangiu.Întors acasă la masa de prânz, curiozitatea părinților se manifestă prin nerăbdarea de a afla despre ce a scris.Spre surprinderea tuturor,spune că a scris despre o,,poveste...cu niște pungași isteț.i”Nemulțumit,tatăl îi reproșează că nu citește decât astfel de cărți  neinteresante.Deși este nedumerit de atitudinea tatălui său,băiatul îi enumeră autori renumiți:Ghica,Alecsandri,Gane care au scris opere despre haiduci cu nume deosebite,iar aceste informații,mărturisește nevinovat,că le are chiar din biblioteca tatălui său atât de nemulțumit.În supărarea sa,tatăl îi recomandă cărți pe care le socotește potrivite vârstei băiatului și, uimit, află că fuseseră citite.Intervenția mamei aduce o notă plină de haz:aceasta aflase că băiatul dorea să se facă haiduc.Băiatul răspunde într-o notă ștrengărească—se va face haiduc mai târziu și toți vor afla de el.În finalul discuției,tatăl este din nou nemulțumit,mai ales că liniștea mesei a fost tulburată. Dialogurile  dintre tată și fiu sunt pline de vioiciune,bună dispoziție,deși par serioase,nu arată un conflict.Adresarea către fiul său:,,obraznicule”are sensul de,,îndrăzneț”—tatăl înțelege că băiatul se deosebește prin noutate și cutezanța de a-și susține ideile culese prin lecturi.Nu merge la,,împărțirea premiilor”la Ateneul Român,dar în clasă este felicitat,a fost,,singurul lăzărist”premiat,, Băjenaru, a obținut premiul al treilea la concursul pe țară”.Primește felicitări de la profesorul de română și de la profesorii din cancelarie.Părinții îl însoțesc să-și ia premiul și-i dau cadou prăjituri.

CAPITOLUL VI,,ÎN CURSUL SUPERIOR”

Elevii sunt nerăbdători să se vadă în cursul superior,dar au un examen de capacitate,iar unii profesori sunt sceptici în privința acestui examen,care consta din  lucrări scrise din toată materia cursului inferior la: Română, Franceză şi Matematici... şi din aceleaşi materii, apoi, scrise din toată materia cursului inferior la: Română, Franceză şi Matematici... şi din aceleaşi materii, apoi, examen oral în faţa unei comisii compuse din şase-şapte profesori.Examenul scris trece,iar la oral elevul Băjenaru își așteaptă rândul și aude o întrebare ciudată:,,de unde vine cuvântul moașă”;se oferă să răspundă și face un joc de cuvinte:femeia bătrână ce asista la o naștere avea un moș,iar ea se numea,,moașă”.Toți profesorii din comisie îl privesc amuzați,i se dă,,foarte bine”și nu mai este ascultat la nicio materie.Încântat,s-a văzut trecut în cursul superior.
  La înscrierea în clasa a Va s-a găsit în grea cumpănă:trebuia să aleagă între partea realăși cea modernă;se hotărăște pentru cea modernă,deși avea matematica de două ori pe săptămână.S-a despărțit de unii colegi,au venit alții noi și a primit un nou număr matricol=1282,s-au schimbat și profesorii,au venit alții noi.Sunt remarcați doi colegi deosebiți:unul dintre ei,Ciurea devine șef al clasei și toți aveau încredere că nu vor fi trecuți absenți sau profesorul va răsfoi catalogul,fără a rămâne pe o pagină anume.Elevii,de acum mai mari,simt o transformare în viața lor:,, eram mai îndrăzneţi, sufeream mai puţin de emoţie, iar spiritul nostru inventiv, în legătură cu micile trucuri școlare”realiza adevărate minuni.Astfel,încearcă o metodă de a sta în clasă,fără să fie ascultat,folosind diferite trucuri,așa că la el apelează și alți colegi:,,trucul cu sângele”-se prefăcea că-i curge sânge din nas;,,durerea de măsele”ce stârnea mila profesorului a fost mult folosit;,,căzutul pe gheață”-,,cel căzut”era sprijinit de doi colegi și intrau în clasă după profesor,compătimit de ceilalți;,,vorbitul răgușit”care cerea mult talent a fost încercat de autor și un alt coleg.
O întâmplare hazlie îl are ca actor pe,,Chiorul”,un băiat care,, de cîte ori era ascultat, căsca ochii atît de mari şi îi repezea holbaţi înainte”,la istorie este întrebat despre Ahile și Hector(războiul troian)și disperat așteaptă un cuvânt salvator care nu vine.Profesorul îl ajută,amintindu-i de poemul,,Iliada”, studiat la română,băiatul repetă cuvintele profesorului și în cele din urmă ajunge la concluzia că Hector era câinele lui Ahile și amândoi făceau parte din ,,Iliada”—urmează un râs general.Același băiat îi spune profesorului că,,ostrogoții au năvălit împreună cu nevestele lor”.O altă întâmplare se petrece în iarnă,când toți băieții purtau paltoane,iar unul dintre ei, Noica Dan purta un palton nou,admirat de toți,îi invită pe toți la cofetărie,,să-l ude”.Nasturii paltonului sunt tăiați,iar băiatul supărat aruncă paltonul pe fereastră care cade în capul profesorului de gimnastică.În clasă,Noica îi explică profesorului gestul său,nimeni nu recunoaște tăierea nasturilor,iar la ieșirea de la ora de gimnastică toți băieții își găsesc paltoanele fără nasturi;ciudat a fost că în timpul orei Noica ieșise pentru o clipă din sală.Întâmplarea cu colegul Simulescu ,doritor a fi ascultat din bancă,fiindcă poate auzi cum îi suflau colegi, își poate astfel  îndrepta notele,este  comică.Îi cere sfatul lui Băjenaru,recunoscut pentru regiile lui și acesta îi propune să se prefacă plin de durere că și-a rupt un picior,sfătuindu-l să țină minte ce picior este rupt.Și astfel profesorii îl ascultă din bancă,el răspunde cum i se suflă,își îndreaptă notele,dar uită promisiunea făcută că îi va răsplăti pe cei ce-l ajută.Și așa se face că la ora de istorie i se suflă un răspuns pentru care capătă nota,,unu”,chiar Băjenaru i-a suflat un răspuns fals,,Papa nu e creștin”.Din ziua aceea Simulescu a început să învețe.
  Câteva specialități:muzica,desenul,gimnastica erau,,dexterități”,iar cei ce le predau era,,meșteri”nu profesori.Unul dintre aceștia numit subdirector a intrat într-o clasă în timpul unei teze și i-a atras atenția profesorului că elevii copiază,se uitau în cartea cu logaritmi.Neștiind despre ce este vorba,în incultura sa,îi spune profesorului că logaritmii ar trebui învățați pe de rost.
  Tradiția în liceu era ca înainte de vacanță sau după vacanță elevii să nu fie ascultați.Dintre toți profesorii cel la care se făcea gălăgie mare era profesorul de germană,Carol Fischer,vestit pentru glumele slabe,la care băieții se prefăceau că râd.Îi asculta pe cei ce știau să citească și să traducă din germană,iar ceilalți scriau traducerea.Când erau ascultați,elevii spuneau cuvinte la întâmplare,deși nu aveau legătură cu textul.După vacanța de iarnă ascultă câțiva elevi,aceștia,,mogarii” primesc doi și este chemat la ascultare și Chiorul,care dormea în ultima bancă,obosit după un drum lung.Trezit din somn,acesta crede că se râde la vreo glumăși izbucnește în râs;este dus la cancelarie,dar,după povestirea băiatului,directorul îl iartă.O scenă impresionantă este aceea în care unul dintre colegi este eliminat ,pentru că nu și-a plătit taxa.Colegii impresionați de înfățișarea modestă,de faptul că dădea meditații,renunță la micile plăceri și-i plătesc cei 500 de lei,taxa,spre surprinderea subdirectorului.Primesc felicitări de la,,Barosanul”la ora de dirigenție;Pârvu,băiatul ajutat,le-a promis că după terminarea facultății îi va invita la,,Buturuga”din Cișmigiu.

CAPITOLUL VII,,CHIMISTUL”

  În clasa a șasea,apare un nou profesor de fizică și chimie,,Chimistul”, slab pregătit,căruia nu-i reușea nicio experiență,dar cu mari pretenții.Băieții aveau față de el,,antipatie”,iar anul următor acesta a dispărut,numai că la această materie mulți erau,,căzuți.”Printre ceilalți și doi elevi:Ionaș Moscu și Băjenaru aveau numai,, insuficient”(se dădeau calificative,nu note),nici nu învățau,dar și din pricina glumelor.Profesorul explică despre,,Inelul lui Gramm”și face o asemănare nefericită cu un covrig,iar Băjenaru îl întreabă foarte serios dacă e simplu sau cu susan. Experiența nereușită este pusă de profesor pe seama timpului umed de afară,iar,,electroscopul”devine motiv de râs general,când foițele rămân nemișcate.Experiența cu,,butelia de Leyda”nereușită le dă prilej să cânte ,,Hora unirii”,așteptând să treacă curentul prin cercul lor.Neputincios în a rezolva experiențele,rezolva punându-i pe elevi să citească tot din carte.Unele experiențe erau rezolvate de laborantul,un student,iar băieții îl ironizau pe profesor cerând să fie chemat acesta.Într-una din zile,Băjenaru este trezit din visare de profesor care-l întreabă despre,,sinteza acetilenei"-nu știe nimic,nu aude cum i se suflă din bancă,recunoaște că nu știe și primește un nou,,rău”;este convins astfel că va rămâne corijent.Situația era foarte serioasă și decide să învețe totul,cu excepția,,acizilor alcooli”.Câțiva nu vin la teză și vor da teza a doua zi,după ce au făcut un scenariu:se vor preface că scriu,iar colegii le vor scrie tezele după care,pe sub bănci,vor primi scrierile corecte.Profesorul bănuiește și-i împrăștie prin clasă,dându-le subiecte diferite.Băjenaru primește ceea ce nu învățase.Își începe teza cu ce știa și scrie în continuare despre un subiect asemănător.Teza,credeel,că e bună.Se petrece ceva ciudat cu prietenul Moscu,acesta spera că va fi ajutat de colegi și toată ora s-a prefăcut că scrie.La sfârșitul orei așteaptă zadarnic o teză,,făcută”care nu apare,iar profesorul îi smulge cu greu caietul din mână.Ceea ce scrisese Moscu era o rugăciune:,, «Aldehidele. Pentru a trata acest original, interesant şi mai ales nostim subiect, care face parte, după cîte mai ţin şi eu minte-pentru că am foarte multe pe cap-din Chimia organică, trebuie mai întîi şi mai întîi de toate să ştim la perfecţie următoarele:,,Împărate ceresc, Mîngîietorule, Duhul adevărului, carele pretutindeni eşti şi toate le împlineşti"......«Dacă observăm că tot nu ne-a venit inspiraţia, scriem îndată, însă fără prea mare grabă. Cuvine-se cu adevărat să te fericim pre Tine"...despre aceste cuvinte  îi spune profesorului că ,,cei din cancelarie” vor avea o părere ortodoxă.Teza a fost,,ins”,iar lui Băjenaru i-a fost tăiată toată teza cu creion albastru.Tristețea cea mare era,,repetenția”,deși avea la toate materiile:,,foarte bine,bine”,un singur,,suficient”la latină.Profesorul refuza să-l asculte,iar el știa bine ,,chimia organică”,mai ales că unchiul de la Cluj,profesor unversitar îl meditase.Are loc ceva neașteptat:la ora de îndreptarea notelor,profesorul este amabil,ajută elevii când răspund,primește,,suficient”după ce este ascutat mai mult el și colegul Moscu.Nedumerirea este explicată chiar de acesta,care-i spune că mama sa,profesoară, a mers la director și i-a povestit acestuia despre,,Chimistul”,despre neștiința acestuia și de aceea profesorul a avut o atitudine binevoitoare.Amândoi merg la,,Buturugă”să bea ceva răcoritor. 

CAPITOLUL VIII,,HIP,HIP,URAAA!

  Autorul este impresionat că învață la,, liceul liceul Lazăr(pe vremea aceea!?!?!?), care este înconjurat din trei părţi de Cişmigiu, grădină cu reputaţia de a fi cea mai frumoasă şi cu cele mai variate specii botanice din Europa.”Descrie cu emoție primăvara venită pe aleile parcului Cișmigiu,unde înfloreau variate flori pe care le numește cu plăcere,apoi lacul albastru.Mergând pe aleile parcului în orice anotimp,elevii intrau în clasă încântați și rezistau cu greu timpului,dorind să petreacă sub culorile și miresmele parcului.Băieții practicau canotajul,erau adevărați,,barcagii”și alte sporturi,mulți ajunseseră să joace în echipe vestite ale Bucureștiului.Și iată că în luna mai are loc un meci de fotbal decisiv cu elevii de la,,Evanghelica”;Băjenaru,șeful galeriei este rugat de,,nea Ghiță”,elev dintr-a VIII-a și fotbalist, să susțină echipa liceului.Văzând incorectitudinile adversarilor,nesacționate de arbitru cae,,ține”cu,,evangheliștii”,galeria se dezlănțuie furtunos,Ghiță este dat afară,adversarii egalează.Ghiță se roagă să fie primit în teren,Băjenaru merge și el și-l roagă pe arbitru.În repriza a doua Ghiță reintră pe teren și victoria este a celor de la Lazăr.Galeria strigă zgomotos.Multe cupe au fost luate de sportivi spre satisfacția directorului.Pe lacul Cișmigiului se făceau adevărate întreceri de canotaj,iar cei de la alte licee,veniți pe lac,erau goniți fără milă.Doar colegul Zănescu cade în apă umilit,dorind să impresioneze două fete de la,,Carmen Sylva”.
  Poznele din Cișmigiu erau nenumărate:la,,Buturugă”,băieții se răcoreau cu diverse băuturi,iar Chiorul face o glumă,la care toți sunt prezenți,în paharul aproape terminat cu lapte bătut prinde o muscă și reclamă chelnerului situația neplăcută, i se aduce un al doilea pahar,iar pe al treilea îl primește cadou de la un prieten și astfel a plătit doar un pahar.

CAPITOLUL IX,,PROMETEU LA LICEUL LAZĂR”

  La sărbătorirea a 65 de ani de la înființarea liceului,directorul plănuiește o serbare deosebită,cu un program variat, recitări, coruri şi orchestră, exerciţii de gimnastică şi un fragment dintr-o piesă de teatru.,,Zeii didactici”decid să se joace scena din actul al III-lea al piesei de teatru,,Prometeu”de Victor Eftimiu,iar profesorul de română,Avram Tudor va fi regizorul.,, Pe Zeus să-l interpreteze Ionaş Moscu, pe Hefaistos,Băjenaru, iar pe Prometeu, personajul principal, unul dintr-a VIII-a  reală,N.Stroe.”Repetițiile se desfășoară bine,iar băieții fac o repetiție în Cancelarie,loc sacru,în fața profesorilor;Băjenaru este îndemnat de director să imite actorii de la Național și chiar pe unii profesori din liceu--cel ce-l trădase fusese chiar profesorul de română.Îi imită pe actori și pe profesori spre hazul tuturor din cancelarie.Apoi este ascultat de profesorul de Trigonometrie-răspunde foarte bine,dar  profesorul de Germană, se răzbună punându-i,,doi”.,,Persecuția didactică”este îndreptată de directorul,,Barbă”,iar le Germană primește,,opt”.
  În ziua serbării vin și fetele invitate de la liceele:,,Carmen Sylva,Centrală,Gloria și Moteanu”;sunt descrise cu simpatie și admirație,elegante ca adevărate domnișoare.Deși au jucat în uniforme,au avut succes alături de celelalte numere ale serbării,au primit aplauze calde și sincere.

CAPITOLUL X,,GLUME...GLUME...GLUME...”

  Farmecul vieții școlărești îl constituia glumele făcute.Iată cum în clasa a VI-a. la ora de Chimie, profesorul Plopeanu explică lecţia despre,,acidul formic”,conținut de furnică.Chiorul prinde o muscă și i-o duce profesorului pentru experiență.Refuzat,eliberează musca în râsul colegilor.
Profesorul de ,,Drept şi Filozofie”,tânăr și inimos,repeta în explicații sunetul,,ă,ă,ă!”,iar elevii notau pe bancă de câte ori îl pronunță,apoi,înțeleși fiind,se mirau,prefăcându-se, de datele astronomice.Pentru că nu auzea soneria,câțiva începeau să dialogheze:unii anunțau că a sunat,iar alții se prefăceau nepăsători;totul era un joc de întrebări și răspunsuri.
Un alt joc a fost acela cu broscuțele de tablă la aceeași oră a profesorului tânăr,orăcăitul jucăriilor se auzea pe rând din două colțuri ale clasei.Nu au fost găsite jucăriile,pentru că unul din colegi a manevrat jucăria,,oac,oac”cu piciorul.
Elevul poreclit,,Chiorul”a intrat mestecând în ora aceluiași profesor și,întrebat ce ar spune dacă l-ar vedea pe profesor făcând la fel,a răspuns senin că i-ar ura,,poftă bună!”La întrebarea profesorului de zoologie,,când merge hidra de apă dulce cu brațele sale”,tot Chiorul răspunde foarte serios că merge cu brațele sale,când o dor picioarele.A luat nota trei în râsul general al clasei.
Când li s-a adus,,lipitori”și unul dintre băieți s-a oferit a și le pune pe braț,profesorul a dat ca temă rezumatul lecției,iar Băjenaru a întrebat serios dacă trebuie să-i facă lipitorii și portretul.Tot el trebuie să răspundă la lecția despre,,rac”,vietate pe care o mâncase adesea acasă în diferite mâncăruri.Un dialog viu este între profesor și elevul care susține că racul ține loc de pește,că fiert se face roșu,,ca racul”,că este o fabulă despre rac,că racul e folosit în arta culinară,că racul are gât pe care-l arată la coada animalului.Profesorul îl ajută, spunându-i o parte din cuvântul clasei din care face parte racul,,cefalo”,iar elevul completează,,pod”,trimis la loc,plânge cerând să mai fie ascultat,dar profesorul îl vede râzând spre clasă și-l dă afară.
Unul dintre băieții plini de haz era Dragu Henry,iar, când acesta a lipsit,în clasă a fost o liniște desăvârșită.Elevii explică profesorilor că sunt așa,  pentru că lipsește,,cel care făcea scandalul la ore”.
Colegul Moscu,neîndemânatic la jocul,,oina”,i-a păcălit mult timp pe toți,chiar și pe,,Cioc”,profesorul—era gras și nu putea ține pasul cu ceilalți și-atunci a trecut ,trișând,prin coridorul din apropierea terenului,ca să ajungă la locul de prindere a mingii.A fost urmărit și,pentru că a fost lovit grav cu mingea,și-a scos un certificat medical,renunțând la sport.
În clasa a VIa la ,,Barosanul”,teza la limba latină,unde nimeni nu-ndrăznea să copieze,totuși colegul Ducu Constantin s-a gândit că se va salva cu ajutorul unei traduceri făcute,a rupt foaia,a pus-o în dicționar,se prefăcea căutând cuvinte,numai că profesorul avea ziarulpe care-l citea găurit.L-a dat afară pe băiat cu nota trei.
La Geologie sunt vizitați de un profesor de la liceul,,Sf.Sava”,Demetrescu,poreclit Basu pentru vocea sa,care întreabă patru elevi scoși la tablă despre formarea teraselor în Scandinavia.Primii trei nu știu răspunsul și Băjenaru,ultimul,făcând,,cel mai mare efort de gîndire şi imaginaţie din viaţa şcolărească...străluminat de un fulger”a răspuns că s-au format datorită fluxului și refluxului,apoi recunoaște că nu știe.Profesorul nu explică nimic și trece la întrebarea următoare.
Băjenaru dorește să meargă la Liceul,,Sf.Sava”unde doi prieteni ai săi avea la Română profesori renumiți: GH.Adamescu și Pompiliu Constantinescu.Și astfel într-o după amiază ajunge în clasa a VIIa reală și-l vede intrând pe tânărul profesor Pompiliu Constantinescu.În liniștea totală a clasei,profesorul citește,, La Schiller”de Heliade Rădulescu,iar Băjenaru,străinul de liceu,explică despre conflicul dintre doi poeți,apoi explică împreună cu profesorul conținutul poeziei.La sfârșitul orei,întrebat de nume îl spune pe al prietenului său,Predescu, și primește nota 10.A cesta este totuși nemulțumit,pentru că el niciodată nu va putea răspunde bine la Română.Totul se termină cu bine și nimeni nu va ști ce s-a întâmplat la ora aceea.Colegul său îl vizitează des și Băjenaru îl ajută,făcându-i chiar compunerile.
O întâmplare comică îl are ca actor pe Puiu Maximilian,pe care profesorul de italiană îl simpatizează datorită tatălui său,tenorul V.Maximilian.Întrebat ce lectură poate recita și comenta în ialiană,acesta traduce,,Cinque Maggio" (cinci mai)de Manzoni—cei cinci magi.După ce a învățat,,vârtos”,Maximilian a lua nota 10..

CAPITOLUL X,,FABRICANTUL DE STIHURI”

  Primăvara,Băjenaru este îndrăgostit de Viorica,verișoara sa,căreia îi face dese vizite pentru a învăța cu ea și surorile ei.Începe să scrie poezii,amintindu-și de versurile naive scrise cândva.Astfel scrie definiția iubirii pe care o citește colegului Moscu care este încântat de talentul său.Scrie acrostihuri(poezie sau strofă în care literele inițiale ale versurilor alcătuiesc un cuvânt (nume propriu, dedicație... sau o propoziție.),iar în clasa a VIIIa era un adevărat poet,recunoscut însă doar de colegi,apoi lăudat odată cu apariția cărții de basme,,Din țara basmelor”cu o prefață din versuri proprii.Ajunsese,,marele confident”și ca,,om de condei”îi era cerut sfatul de colegii îndrăgostiți sau nefericiți,le asculta poveștile de dragoste,fiind rugat să compună scrisoari de împăcare sau de despărțire.În toamna clasei a VIIIa,Băjenaru este iar îndrăgostit de Geta,o fată de la liceul,,Moteanu”și compune o poezie cu titlul,,Licean”în care-și spune neputința de a rezolva tema de latină sau de a fi atent la algebră.Este surprins ce profesorul de psihologie,,zeul didactic”,căruia îi explică despre scrierea unei poezii lirice.Acesta o citește celor din clasă și,,autorul”se scuză,spunând că a scris despre noțiunea de,,sentiment”pe care o explica profesorului,apoi dă o definiție originală acestei noțiuni:,,sentimentul este ceea ce simţi: dragoste, ură, dor, mînie, milă, silă, compătimire, simpatie”...și cu îndrăzneală spune că definiția,, este cel mai greu lucru care se poate face
şi niciodată nu este perfect exactă cu ceea ce e în realitate obiectul pe care vrei să-l defineşti!" Profesorul nu este de acord cu explicațiile elevului și-i  pune nota trei.Băiatul nu este mâhnit,mai ales că din acestă întâmplare capătă o aură de trubadur neînțeles,admirat de colegi și de fetele de la două licee.Iar colegii îl asaltează cu cereri de a scrie poezii: unul penru ziua unei fete,altul cere o poezie de împăcare—băiatul era nefericit ,fiindcă fata se supărase că în plimbarea cu barca fusese prea îndrăzneț în gesturi; altul vrea să completeze,,oracolul”unei fete cu o poezie pe,,spaniolește”—madrigal(o poezie lirică de proporții reduse care exprimă sentimente delicate sau complimente galante,autorul îi face complimente femeii iubite, dovedind ingeniozitate în conținut și prețiozitate în expresie.)Și astfel,Băjenaru este,,inundat”cu cereri diferie.Dar într-o zi concursul prietenesc pe care-l dă îndrăgostiţilor i-a adus o mică neplăcere: un coleg,Stelian Dinulescu care stătea la internat și primea scrisorile la Băjenaru acasă de la o fată din Iași,își găsește,,o simpatie”de la un liceu din București,iar un alt coleg de clasă,Ionescu Cornel, îi trimite aceleiași fete o poezie făcută chiar de,,poetul”clasei.După un timp,acesta vine cerându-i,,poetului”o altă poezie de dragoste.Băjenaru și Dinulescu s-au răzbunat: poezia era un acrostih: primele litere ale poeziei erau o propoziție:,,Tanți ești o gâscă”,iar fata va afla aceasta din biletul trimis de Dinulescu. Ionescu Cornel este nemulțumit și-l cerartă pe poet,pe care-l apără Dinulescu și,pentru că spiritele se încing,acesta le povestește colegilor întâmplarea și astfel cei doi iubiți se vor plimba fericiți prin Cișmigiu.Vestea cu acrostihul s-a răspândit și Băjenaru a fost asaltat de nenumărate cereri.Făcând versuri de iubire pentru colegii săi,Băjenaru simte fiorul dragostei,urmărind liceenele și dorind să scrie pentru propria iubită.În vacanța de primăvară,unul dintre prieteni,Gică Rosnoveanu,îndrăgostit de o fată îi cere,,poetului”o fotografie a iubitei lui,pe care o avea sora acestuia,un acrostih și un bilet de dragoste.Nu-ndrăznește să i le dea și-l roagă pe prietenul-poet să meargă la întâlnire în locul lui. Cei doi,Veturia și poetul Băjenaru discută prietenește,dar prietenul Gică mai are o rugăminte:să fie invitată Veturia și sora ei de sora poetului sâmbătă după prânz.Sosesc cei doi prieteni,Gică este neliniștit,frunzărește o carte cu poezii și le cere celorlalți să-l pună să recite,iar Fănică,deosebit de calm.Fetele sosesc,iar Veturia,răsfoind un caiet descoperă că scrisul poeziei și al bietului seamănă cu cel din caietul lui Băjenaru și cu hotărâre îi  dă întâlnire acestuia a doua zi dimineață. În zbuciumul trăit noaptea,înțelege că s-a îndrăgostit.La telefon Veturia îi dă întâlnire la ora 11,iar el o roagă să-i lase batista uitată.Veturia îl roagă să sună adevărul: el scrisese poezia și biletul și nu Gică.Mărturisește adevărul,pe care fata îl numește,,escrocherie sentimentală”și astfel băiatul îi mărturisește că o iubește ,iar fata îi răspunde: ,,Şi eu, la fel, Grig!”
 

CAPITOLUL XII,,ÎN SERILE DIN LUNA MAI”

  În anul 1925,apare un director provizoriu al liceului,Petre Marinescu,profesor de matematică,, om foarte corect, foarte serios şi de o severitate extraordinară”,iar elevilor care-l porecliseră,,Tiranul”li se adresa cu,,domnule elev”.Bineînțeles că năzdrăvăniile scăzuseră simţitor și chiar se reduseseră la zero,dar băieții trăiau ultimul an în liceu,urma Bacalaureatul,iar primăvara în Cișmigiu era mai atrăgătoare.Într-o zi de vineri,în parc alături de colegi,spre seară,Băjenaru cântă cu însuflețire la îndemnul colegilor o romanță.La ieșirea din parc apare Tiranul,directorul,care dorește să afle cine a cântat.Băjenaru recunoaște că el a cântat.Apare însă directorul definitiv: Andrei Georgescu, zis Jujucă, de Latină,nimeni nu se aștepta:,, mic, tuns scurt, veşnic agitat şi plin de el”,se adreszează tuturor cu,,băiețaș”,s-a dovedit în scurtă vreme a fi un om cu totul lipsit de inimă şi de înţelegere.

CAPITOLUL XIII,,MANOLE,MANOLE,MEȘTERE MANOLE!”

  Primăvara anului 1926 îi cheamă pe elevi în Cișmigiu,,grădina vrăjită de basm”,știu însă că vor urma două examene serioase. Materiile principale la bacalaureat erau: Limba şi literatura română, Istoria Românilor și Geografia României;vor avea lucrări scrise la: Română,Latină,Franceză;iar la oral vor fi examinați la: Română, Franceză, Istoria României, Geografia României, Instrucţia civică, Filozofia și Științele naturale. La,,Istoria Românilor”clasa era bine pregătită de profesorul Grigore Niculescu,,Attila”-foarte sever și foarte serios.Pe Băjenaru îl motivează profesorul să învețe,amintindu-i de felul cum învăța în clasele anterioare.Profesorul de Istorie,Attila,le propune elevilor o excursie la Curtea de Argeș,dar îi însoțește un suplinitor,Marinescu,care este distant,deși elevii vorbesc despre trecutul locului pe care-l vor vizita.Îl provoacă pe profesor,dar acesta nu lămurește nimic despre capitalele Țării Românești,elevii sunt nelămuriți,poate profesorul suplinitor nu știe nimic despre locul în care vor merge.Ajung seara,unii merg la un internat,ceilalți la hotel.Unul dintre colegi se preface a fi,,pedadogul”colegilor săi,pentru a atrage atenția unei tinere cameriste.Profesorul merge singur în cameră,iar băieții merg la cofetărie,iar la întoarcere vin cântând.A doua zi vizitează fântâna meșterului Manole,mânăstirea,o minune arhitectonică,zugrăvită în albastru și auriu,ce adăpostea mormintele domnului Neagoe Basarab și al doamnei Despina,biserica,,Sfântul Nicolae Domnesc”,unde fusese descopeerit mormântul lui Basarab-vodă.Ghidul le-a dat toate informațiile,iar elevii îl ironizează pe profesorul suplinitor.La întoarcere,băieții se distrează în tren,este tras semnalul de alarmă,dar nimeni nu știe cine a făcut gestul.La liceu,profesorul,,Attila”îi interoghează pe elevi,în scris,punându-le întrebări despre purtarea lor în excursie.Apoi sunt chemați la cancelarie și primul intră chiar Băjenaru,nelămurit și el și colegii de ce este primul chemat,și,,băiețașul”,cum îi spune directorul nu lămurește nicio situație,află numai că suplinitorul era nepotul unui inspector general.După câteva anchete,s-a convocat conferința profesorilor ce predau la clasa lor și băieții au susținerea Barosanului-dirigintele lor,a lui Attila. În cele din urmă s-a cerut avizul Ministerului Instrucțiunii Publice,care a hotărât că ,,toţi cei care fuseserăm la Curtea de Argeş şi părăsiserăm hotelul eram eliminaţi pînă la sfîrşitul anului şcolar cu drept de examen particular”. Attila și ceilalți profesori s-au purtat corect la ore față de elevi,care erau acum de o mare seriozitate, indiferent de materie.

CAPITOLUL XIV,,CLASA a Ixa MODERNĂ

  Uimiți de hotărâre,profesorii își iau rămas bun și le dă câteva îndrumări.Liceul îi înscrie la examen,iar probele încep chiar a doua zi la Seminarul Pe dagogic Universitar Titu Maiorescu.Toți erau într-o situație dificilă: deși terminaseră clasa a VIIIa,trebuia să dea examen la toate materiile-scris și oral-cu alți profesori,venind cu o tristă faimă,ce strica și reputația liceului Lazăr.Dar Barosanul,dirigintele,vorbește cu unii profesori din Seminar despre situația elevilor săi,în timp ce directorul Jujucă cere ca elevii,,să fie trântiți”,ceea ce l-a indignat chiar pe directorul Seminarului.Alături de ei au intrat și elevii,,particulari”,fete și băieți.Examenul de latină a mers foarte bine,la Germană a fost catastrofă,profesorul dicta și din când în când spunea cuvântul,,Komma”-virgulă-neînțeles de nimeni. În cele din urmă examenul s-a terminat cu rezultate bune,au rămas doar câțiva corijenți la Matematică și Franceză,spre disperararea directorului.Jujucă,care cere ca elevii să se întoarcă la Liceul Lazăr,pentru a da bacalaureatul.Directorul Seminarului îl refuză cu hotărâre.
Bucurie mare:la afișarea rezultatelor văd că nu rămăsese nimeni repetentdin clasa lor;cel care-i felicită este chiar dirigintele Barosanu.La bacalaureat sunt repartizați la Liceu,,Sf.Sava”,unde se simt înțeleși și protejați de faimosul profesor de Limba Română,Ștefan Pop.

CAPITOLUL XV,, VINGT ANS APRES” 

  Amintirile acestea i se derulează ca un vis plăcut lui Băjenaru care este descoperit de colegi pe o bancă,în fața liceului.Își recunoaște colegii:Nicu și Costache și intră în liceul aproape neschimbat,dar unii colegi care-i întâmpină cu bucurie sunt de nerecunoscut.Înainte de intrarea dirigintelui,se schimbă impresii,întrebări,că doar în 20 de ani s-au schimbat multe.În clasă intră foștii profesori: Barosanul, Attila, Dinu, Radian, Stoiceseu,Todor.Se strigă catalogulși fiecare fost elev spune ceva despre el;unii au meserii onorabile,Băjenaru este profesor de Limba Română,unii însă au pleca definitiv din această lume.Discursul dirigintelui este emoționant,lăudând sacrificul elvilor-eroi.
Fostul elev,acum profesorul Băjenaru înțelege că a venit momentul despărțirii de anii ce nu se vor mai întoarce.Își ia,,rămas bun”de la liceul în care a învățat,de la anii adolescenței,de la colegii-liceeni de odinioară,de la profesorii pe care i-a stimat și îndrăgit,de la vârsta,care nu se va întoarce...

                             mărturisirea autorului:

,, La zece ani de la terminarea liceului, ne-am întâlnit la Monte Carlo, restaurantul care era în Cișmigiu. Colegii au început să-și amintească diferite întâmplări hazlii, diferite pozne făcute profesorilor și firește că dintre toți eu povesteam cel mai mult întrucât eram eroul întâmplărilor. Într-o zi, Matei Păunescu, șeful echipei de oină, cei care au citit Cișmigiul cunosc acest cuvânt, mi-a spus: „Băjenarule, ce-ar fi să te-apuci să scrii astea, fiindcă sunt foarte interesante și uneori instructive. Apucă-te și scrie!” Și m-am apucat să scriu. Mai greu a fost cu titlul, trebuie să vă spun că aproape trei zile am stat cu tocul în mână, înmuindu-l în cerneală, uscându-se cerneala, fără să știu cum să-ncep. Mi-a fost foarte greu. l-am visat pe Neagu, am visat că-i spuneam: “Neagule, ce titlu crezi tu că ar fi mai potrivit pentru cartea mea de amintiri de la Liceul Lazăr?” Și el mi-a răspuns foarte… așa, sincer: “Măi, cred că cel mai potrivit titlu e Cișmigiu et compania, că Cișmigiu le cuprinde pe toate, și liceul Lazăr, și teatrul activității voastre extrașcolare”, a spus el cu surâsul pe care știți că-l are. Și atunci mi-am botezat cartea ,,Cișmigiu et compania”, Neagu Rădulescu fiind nașul ei în vis”.
„Și profesorii de astăzi au fost ieri elevi”, cuvintele pe care Grigore Băjenaru le-a scris pe prima pagină a îndrăgitului volum au o semnificație, după cum mărturisește el însuși: „M-am gândit la foarte mulți profesori care au uitat că au fost cândva elevi și-au uitat că au făcut cândva năzdrăvanii în genul acelora făcute de noi în ,,Cișmigiu&comp.” sau mai bine zis la Liceul Lazăr, năzbâtii, șotii nevinovate cele mai multe. Am păstrat în amintire câteva figuri de profesori, adevărate personalități didactice, figuri vii, luminoase, cum au fost Stere Enăchescu poreclit de noi Barosanul, Grigore Niculescu de Istorie, poreclit Attila, Aurel Dinu, profesorul Camil Petrescu, Mihai Stoicescu și alții. În această categorie de profesori este și Dimitrie Caracostea, un mare professor”.

    (Grigore Băjenaru este autorul mai multor scrieri istorice: „Banul Mărăcine”, „Inelul lui Dragoș-Vodă” „Cerbii lui Mihai-Vodă”, dar și al romanului ,,Bună dimineața, băieți!”, inspirat din viața sa de profesor.)

 


 


 

 

.