sâmbătă, 4 februarie 2017

compunere(dialog)--Despre perle

Imagini pentru imagini perle


Seara târziu,mă opresc în fața unei bijuterii,un magazin pe lângă care  trec în fiecare zi,fără să mă opresc.Intru încet și privirea îmi este atrasă de niște ochi magici strălucitori-este un șirag de perle.Nu-mi pot lua privirea,când aud o voce întrebându-mă dacă vreau să aflu mai multe despre perle.Sigur,și apoi mândru explic că și mama are un șirag asemănător.Omul din fața mea zâmbește misterios și mă întreabă ce-aș vrea să aflu.
-De ce se numesc perle?
-Eu sunt bijutier,dar am studiat istoria artei și știu că numele perla vine de la cuvantul chinezesc jhen-gzhu care se pronunță zengug. Conform legendei chineze antice, când dragonii se luptau între nori în timpul furtunii, perlele au venit din cer ca picăturile de ploaie. Dragonii și perlele sunt strâns legate în China.
-Sunt legende,povești despre aceste pietre?...îi explic că-mi plac misterele...
-O,da!  Potrivit grecilor antici, perlele au fost lacrimile unei sirene. Slavii antici au considerat că o perlă se formează atunci ,când un fulger atinge marea. Chinezii credeau a fi lumina Lunii pietrificată în apă. Chiar și astăzi, când cele mai multe din secretele perlelor au fost descoperite, piatra vie își păstreaza misterul. Perla este piatra cea mai enigmatică și uimitoare dintre toate pietrele prețioase. Este o personificare a feminității și sensibilității.
-Ce calități deosebite au perlele,încât sunt atât de apreciate?întreb privind o cutie cu perle ca florile de mărgăritar din grădina bunicii.
-Este singura piatră utilizată la bijuterii fără niciun tratament special. Jocul delicat de culori și o strălucire interioară misterioasă atrage atenția încă din cele mai vechi timpuri. Albul lor, strălucitor și lucios este un simbol pentru puritate. Din cele mai vechi timpuri, au fost considerate a fi cele mai valoroase si ravnite comori. 
-Ce documente scriu despre ele? mai întreb curios,crezând că-l pun în dificultate pe bijutier.
El ține în mână șiragul ca pe o comoară,apoi vorbește,fără a mă privi:
- Perlele sunt menționate în Vechiul Testament, Talmud și Coran. Regii din India, Persia și Arabia se luptau până la moarte, pentru a deține controlul asupra zonelor cu perle. Îți voi da exemple de bogății nenimărate: coroana șahului Iranului din Pahlavi,  camere secrete în temple cu numeroase bijuterii cu perle, împărăteasa Vidžajanagara avea un pat cu bare largi din perle, perlele au cucerit Europa cu Alexandru cel Mare; Cezar, Nero si Caligula au fost admiratori ai perlelor; Cristofor Columb a descoperit nu doar America, dar dupa a treia călătorie, a adus înapoi saci plini cu  perle; Regina Elisabeta a purtat o rochie decorată cu trei mii de perle, Regele Filip al II-lea a plătit 100 000 de franci pentru o perlă albă uimitoare numită Perigrina, mare cât un ou de porumbel, cu forma de pară perfectă și exemplele pot continua.În zilele noastre, Coco Chanel,cea care a revoluționat moda, a spus că perlele sunt totdeauna potrivite oriunde și oricând.
   N-am renunțat a mă arăta cititor și, ca un triumf ,am adăugat că ceea ce numesc bijutierii "perle" - formaţiunile cu luciu sidefat, mătăsos - sunt produse de un mic număr de moluşte bivalve ("scoici”) care au particularitatea de a secreta un material cu o structură specială, care formează şi interiorul cochiliei: sideful. Acelaşi material e utilizat de scoică şi pentru a izola corpul străin iritant, astfel apărând perla.Dar despre culegerea lor din adâncuri....altă dată vom vorbi...
-Tinere, îmi pare bine că te-am întâlnit,mi-a spus bijutierul la plecare,invitându-mă să trec și să discutăm despre alte pietre prețioase,despre legendele lor.
   Bineînțeles că voi trece,pentru că simt o atracție deosebită pentru această artă-  este un simbol al bunului gust, rafinamentului ca și pictura,sculptura,toate artele frumoase.