joi, 9 februarie 2017

poezia--Covor românesc de Virgil Carianopol

Ca o câmpie, oglindind întinsul,
Cu păsări care-i stau pe crengi cântând,
Privindu-l lung, aduce-n el nestinsul
Din depărtate vremuri luminând.

Împestriţat cu crini şi lămâiţă,
Cu albăstrele şi cu maci duioşi,
Vii, flori de liliac sau romaniţă
Te fac să te apleci, să le miroşi.

Pus în perete, lângă pat, în casă,
Te-ntinzi sub el ca-n margini de câmpie.
Îi simţi răcoarea dulce de mătasă,
Şi parcă vântu-l simţi cum te adie.

Lucrat adânc din lână şi culoare,
Cu-nseninări şi arbori fel de fel,
Odihna lui te-mbie la visare
Şi la un somn pe pajiştea din el.

Iar când în seară luna cu lumină
Loveşte-n el, cu razele pieziş,
Un greier sare, crede că-i grădină
Şi cântă de acolo pe furiş.


Mesajul poeziei exprimă un sentiment de admirație față de o creație a mâinilor ce crează frumuseți,dă glas sentimentelor nereținute de dragoste, de prețuire, de respect și de admirație ale poetului față de țesătura împodobită cu multiple motive. Tema poeziei exprimă sentimente de adâncă prețuire pentru această  creație a poporului nostru,este o descriere a unui covor floral,imagine a unei grădini din paradisul românesc.                                                                                                                                   Titlul poeziei este format dintr-un substantiv ce numește țesătura ca mijloc de exprimare artistică și un adjectiv  derivat.                                                                                                                                                                          Un prim argument îl reprezintă utilizarea descrierii lirice care debutează cu o comparație:covorul este ,,ca o câmpie”străbătută de păsări cântătoare ce duc spre înalt sufletul,destinul omului.Privitorul fascinat este transpus în vremurile ,,depărtate”,când omul a ales să-și exprime artistic dorința de frumos.În acest sens evidențiem enumerația substantivelor  ce denumesc florile țesute din fire:crinii puri,regali ce adună roua,lacrimile cerului,lămâița parfumată,albăstrele ce poartă culoarea infinitului,a depărtării de lumea reală,macii roșii ce se dăruiesc fetelor,liliacul aprinzând iubirea,romanița alintătoare...toate par atât de vii,încât ,,te fac să te apleci,să le miroși”.Mărturisirea poetului continuă și alege momentul când transformă realitatea și intră în alt univers:alături de covor simte răcoarea și adierea vântului câmpiei.                                                                                                                           Un alt argument este remarcat după adresare directă către un prieten nevăzut,dar pe care și-l dorește aproape,poetul observă  că acel covor este un mijloc de exprimare artistică prin libertatea lucrului și de alegere a culorilor, a diverselor motive caracteristice românești:lumini,arborii vieții-este locul în care visul poate purta orice ființă printre florile veșnice,simboluri ale armoniei.Seara,momentul solemnități,când zgomotele se pierd, timpul se oprește,dispar granițele dintre lumea reală și cea a misterelor,doar,, luna cu lumină”stăpânește natura covorului, ademenind pe furiș,,un greier”ce a cântat la Facerea Lumii.                                                                                                                       Utilizarea rimei încrucișată, măsura de 11-10 silabe,cuvinte simple,câteva epitete:,,duioși,vii,dulce” și lipsa rigorilor referitoare la punctuație capătă aici semnificația aprecierii măiestriei meșterilor creatori de frumos.                                                                                                                                      În concluzie, poezia evidențiază bogăția,strălucirea unei adevărate opere de artă –covorul românesc.