marți, 27 februarie 2018

Argumentare unui fragment la genul epic

Kapcsolódó kép

,,Cum şedea astfel, Eva rămăsese cu ochii la unul din vagonetele care coborau, cu un contur deosebit de al celorlalte. Curând îşi dădu seama că deasupra lemnelor şedea un om ceea ce i se părea ciudat şi de necrezut. Şi totuşi era un om viu, de pe pământ, deşi ai fi spus că vine din cer. Când ajunse aproape de marginea terasei, inexplicabilul personaj, agăţat cu o mână de lanţuri, se aplecă, gata să cadă. 
-Hei, fetiţo, Maiorul e acasă?
 Eva era atât de uimită, încât nu putu scoate o vorbă. Făcu numai un semn afirmativ cu capul. El îşi dădu drumul de pe lemne şi rămase agăţat în mâini de cadrul vagonetului.„O să şi rupă picioarele!” gândi Eva.Puţin mai departe, omul zbura prin aer; înălţimea nu atingea trei metri, dar ei i se părea mortală. O clipă închise ochii fără voie. În clipa următoare, îl văzu pe străin apropiindu-se teafăr.
-  Tu eşti de sus? o întrebă fără ocoluri. 
- Dar tu, de unde eşti?
El se aşeză pe piatră, alături. 
- Cine te- a învăţat să răspunzi aşa? 
- Mă priveşte! Dacă ai treabă cu domnul Maior, îl găseşti sus. Dar are musafiri şi supărări, aşa că
n-ai picat bine”....
                                                                                 ( Radu Tudoran,Fiul risipitor)

   Genul epic reprezintă totalitatea operele literare scrise în proză sau în versuri, în care ideile și sentimentele autorului sunt transmise indirect, prin intermediul naratorului, acțiunii și al personajelor, utilizând ca mod de expunere dominant narațiunea.
   Fragmentul din romanul,,Fiul risipitor”este epic.Titlul este împrumutat din învățăturile spuse de Iisus,este omul risipitor asemenea celui din parabolă, ce-și risipește sentimentele și viața, dar orice călătorie se termină prin a se întoarce la ființa iubită care-l așteaptă precum tatăl biblic.
   În primul rând are acțiune:Eva  poartă un nume biblic,înseamnă,,viață”,este un personaj ce se relaxează,privind ,,vagonetele”cu lemne ce coborau .Privirea îi este atrasă de un om așezat deasupra lemnelor,i se părea că,,vine din cer”.Îl urmărește cu atenție ca pe un acrobat care sare de la un o înălțime,,mortală”.De frică,cu ochii închiși,abia îl vede pe străin,,teafăr”lângă ea,și între cei doi este un dialog:străinul fiind surprins de îndrăzneala cuvintelor Evei.
   În al doilea rând textul este epic, deoarece are personaje :Eva este o fată care se odihnește și pentru prima oară vede un om ce pare că se joacă cu propria viață,sărind de la o înălțime amețitoare în fața ei.Străinul nu are un nume,este,,un om”,coboară cu vagonetul de lemne de undeva de sus,are curaj să înfrunte înălțimea,sărind curajos.Se poartă politicos cu fata din fața lui,uimit de cuvintele ei rostite cu aplomb.Personajele sunt caracterizate indirect prin comportament și limbaj.
   În al treilea rând, caracterul epic al textului este dovedit de prezenţa naratorului, care povesteşte la persoana a3 a.
    Naraţiunea este folosită pentru a prezenta acţiunea. Dialogul dă viaţă personajelor și evidențiază  felul în care se cunosc cele două personaje,dar naratorul redă și cuvintele de teamă din gândurile Evei.
   În concluzie, fragmentul este un text epic, în care autorul comunică indirect, prin intermediul unei narațiuni și dialog o întâmplare la care iau parte două personaje.


                  Parabola FIULUI RISIPITOR: ,, să ierți din tot sufletul, să ierți necondiționat”--

"Un om avea doi feciori si a zis cel mai tanar din ei tatalui sau: Tată, da-mi partea ce mi se cuvine din avutie. Si tatal le-a impartit avutia".
  Si nu dupa multe zile, adunand toate, fiul cel mai tanar s-a dus intr-o tara indepartata si acolo si-a risipit averea, traind in desfranari. Si dupa ce a cheltuit totul, s-a facut foamete mare in tara aceea si el a inceput sa duca lipsa. Si, ducandu-se, s-a lipit el de unul din locuitorii acelei tari si acesta l-a trimis la tarinile sale sa pazeasca porcii. Si dorea sa-si sature pantecele din roscovele pe care le mancau porcii, insa nimeni nu-i dadea".
  Dar, venindu-si in sine, a zis: "Cati argati ai tatalui meu sunt indestulati cu paine, iar eu pier aici de foame! Sculandu-ma ma voi duce la tatal meu si-i voi spune: Tata, am gresit la cer si inaintea ta; nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau. Fa-ma ca pe unul din argatii tai".
  Si, sculandu-se, a venit la tatal sau. Si, inca departe fiind el, l-a vazut tatal sau si i s-a facut mila si, alergand, a cazut pe grumazul lui si l-a sarutat.
Si i-a zis fiul: Tata, am gresit si nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau. Si a zis tatal catre slugile sale: Aduceti degraba haina lui cea dintai si-l imbracati si dati inel in mana lui si incaltaminte in picioarele lui; si aduceti vitelul cel ingrasat si-l injunghiati si, mancand, sa ne veselim, caci acest fiu al meu mort era si a inviat, pierdut era si s-a aflat. Si au inceput sa se veseleasca".
  Iar Fiul cel mare era la țarină. Si cand a venit si s-a apropiat de casa, a auzit cantece si jocuri. Si, chemand la sine pe una dintre slugi, a intrebat: ce inseamna acestea? Iar ea i-a spus: Fratele tau a venit, si tatal tau a junghiat vitelul cel ingrasat, pentru ca l-a primit sanatos.
Și el s-a mâniat si nu voia sa intre; dar tatal lui, iesind, il ruga. Insa el, raspunzand, a zis tatalui său:   De atatia ani iti slujesc si niciodata n-am călcat porunca ta. Si mie niciodata nu mi-ai dat un ied, ca sa ma veselesc cu prietenii mei. Dar cand a venit acest fiu al tau, care ti-a mâncat averea , ai junghiat pentru el vitelul cel ingrasat.
Tatal insa i-a zis:-- Fiule, tu totdeauna esti cu mine si toate ale mele ale tale sunt. Trebuia insa sa ne veselim si sa ne bucuram, caci fratele tau acesta mort era si a inviat, pierdut era si s-a aflat."