sâmbătă, 16 ianuarie 2021

Conviețuiri--despre TĂTARI

 

Am ajuns într-o comunitate tătară din apropierea Constanței în drum spre mare.Și iată-mă în fața unei case cu pereții albi,iar în fața mea un om îmbrăcat altfel: un fel de cămaşă, care se-ncheie pe umărul stâng ,ilic brodat cu multe flori,pe cap un fes peste care leagă o  făşie lungă lată de diferite culori, turbanul,  căruia ei îi zic „sarâc", sau „palila"-explicațiile acestea le-am primit în timpul vizitei.
Tătarul-gazdă a considerat o cinste faptul îi vizitez casa și când mi s-a adus apa de băut,a venit cu cana în faţă, s-a înclinat puţin, a dus mâna dreaptă la inimă cu palma lipita de piept...m-a impresionat deosebit.În camera curată,împodobită cu covoare colorate,cu vase de ceramică a intrat o femeie îmbrăcată ca-n filme și mi-a explicat costumul: cămaşa „colec", care cade până la genunchi şi se-ncheie la gât cu un nasture. Pe cap se leagă cu o basma ,,câicşa”,peste "colec'' avea o haină subţire ,,giachet" ,apoi un capot lung până la pământ „paşalî",.Un  văl de culoare neagră, numit ,,iuspeşe"îi acoperă în întregime obrazul, ca să nu fie văzut de străini. 
  Nu-mi venea să cred că tot ce văd este real,eram obișnuit cu costumele populare ale noastre pe care le vedeam la serbările școlare.
 Casa lor era aşezată cu faţa spre miazăzi şi faptul acesta are şi un temei religios, deoarece mormântul profetului Mohamed se află spre sud, dar şi un temei geografic, fiindcă punând casa cu spatele spre nord, se apără mai bine de frig.Casele noastre sunt așezate după terenul pe care fiecare îl are.
 Mi-au povestit că atunci când. se iveşte o  ceartă între tătari, ei nu aleargă numai decât la judecătorie, ci cheamă câţiva bătrâni, sau oameni de vază ai satului, cărora li se povesteşte cum stă pricina , iar aceştia fac dreptate şi-i împacă. Le plac vitele foarte mult şi le îngrijesc cu drag,predilecţia lor merge mai ales spre cai,pe care îi numesc după culoarea părului sau alte semne particulare: sarâ-baş = cap galben; arap=negrul: mali = murgul ;aigâr: = armăsarul ; cheri-mali = murg-închis; tarî-mali = cal murg.

 Ei,bine! am mâncat aluaturi: „tabac-borec,cobete,șer-borec, salma",pilaf,,,pener-brânză,,,sarî-mai”-unt,am băut lapte acru sărat (,,tuslu-câtâc”.Mi-au cântat o melodie molcomă, trăgănată, plângătoare. Ascultând-o, parcă mi se strecura în suflet o pace, ceva  nelămurit. În cântecul lor parcă se revărsase toată durerea, toată speranţa, toată iubirea unor suflete zbuciumate. Era altfel de cântec,ale noastre sunt mai vesele.
  Tătarii –grupul nogaic și grupul crimeean s-au așezat pe litoralul Mării Negre și în inima Dobrogei până de-a lungul Dunării.Religia lor este islamică,bărbații merg în geamii și se roagă.

 Limba maternă a tătarilor din România este crimeeană; în Dobrogea s-a generalizat dialectul ,,de stepă” -șol șivesi- al limbii tătare crimeene.
  La despărțire mi-au arătat o poză cu Regina Maria care-i vizitase pe bunicii lor cândva și m-au invitat să vin de sărbătoarea lor de kurban bayram-sacrificiul sau ramazam bayram-sărbătoarea dulciurilor...cred că mă voi duce la cea din urmă.